Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stormfocken

Diesel från förra säsongen

Rekommendera Poster

Hej!
En fråga som jag funderat på är om diesel som stått över vintern (ca 3 liter i en femlitersdunk) kan användas? Det är RME-fri diesel som är tänkt att gå till en md5b från 1980. Är dock lite rädd för att det blivit kondensvatten i dunken. Men vad säger panelen? Spelar det någon roll när det är så små mängder? Alternativet är att dieseln får gå till miljöstationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensvatten lägger sig längst ner i botten. Häll försiktigt i två av de tre litrarna om du är tveksam. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dunken har varit gastät under förvaringen är det inga problem. Fukten i luften som är instängd i dunken kan maximalt vara en bråkdel av en milliliter i kondenserad form.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 300 liter diesel i tanken på båten från förra sommaren, båten pluttrar på som vanligt

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Inga bekymmer.
skulle det finnas vatten i dunken ser du det direkt som små kulor på botten.
Dessutom har du ju säkert vattenavskiljande filter i båten?

// Mats W

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har 300 liter diesel i tanken på båten från förra sommaren, båten pluttrar på som vanligt

Och jag har 400 liter… brukar fylla upp fullt under säsongens sista tur. I år var det litet av en investering.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack alla - jag petar i den i tanken (men kollar efter efter små vattenkulor i botten innan den sista slatten åker i).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Och jag har 400 liter… brukar fylla upp fullt under säsongens sista tur. I år var det litet av en investering.

Kanske skulle hoppa över att tanka fullt i höst om priserna inte gått ner och hoppas på att priset är lägre på våren nästa år.🤔

Man kan passa på att göra rent tanken i vinter.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Wildeside:

Kanske skulle hoppa över att tanka fullt i höst om priserna inte gått ner och hoppas på att priset är lägre på våren nästa år.🤔

Man kan passa på att göra rent tanken i vinter.

Så länge Putin och diverse miljöaktivister får bestämma sker väl det en rejäl prissänkning först den dagen helvetet frusit till is.👹

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så länge Putin och diverse miljöaktivister får bestämma sker väl det en rejäl prissänkning först den dagen helvetet frusit till is.👹

Bara hoppas att folket börjar att förstå vilka dom ska rösta på och att Putin säter i halsen och kvävs.

För helvetet lär inte frysa till i is under en överskådlig framtid.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Bara hoppas att folket börjar att förstå vilka dom ska rösta på och att Putin säter i halsen och kvävs.

För helvetet lär inte frysa till i is under en överskådlig framtid.

Det tillhör väl en annan diskussion, men varför i herrns namn är det en massa skatt på den biologiska förnyelsebara dieseln, är det inte meningen att ”dieselanvändarna” skall uppmuntras att använda denna?!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Det tillhör väl en annan diskussion, men varför i herrns namn är det en massa skatt på den biologiska förnyelsebara dieseln, är det inte meningen att ”dieselanvändarna” skall uppmuntras att använda denna?!

Ja det kan man undra.

Till råga på allt så betalar man moms på skatten, Skatt på skatt hur illa kan det bli (suck).

Vore helt klart bättre att motivera folket att tanka miljövänligare genom att subventionera det bränslet.

Då skulle vi ta ett steg mot att uppfylla miljömålen och bli mer självförsörjande som land, sen kan Prutten fundera på vad han ska göra med oljan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet väl egentligen inte vilken av de där lapparna jag skall stoppa ned i kuverten fram på höstkanten… eller jag vet vilken lapp jag inte ens skall ta emot… 

Men visst är det helt sjukt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara så svårt att rösta rätt?!!

 

Bara en sådan sak som att skövla regnskogen, som ALLA är överens om är en styggelse, för att kunna producera palmolja, som sedan skall transporteras över halva jordklotet, för att sedan blandas i våran diesel. Och få en sämre energi i den. Och därmed högre utsläpp/kilometer.

Sedan kallar man det för reduktionsplikt, och till ett antal kronor högre pris!!!!

 

De partier som ligger bakom detta vansinne, främst MP och S, skall ju naturligtvis uteslutas som alternativ i valet!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wildeside:

Kanske skulle hoppa över att tanka fullt i höst om priserna inte gått ner och hoppas på att priset är lägre på våren nästa år.🤔

Man kan passa på att göra rent tanken i vinter.

provat funkade inte slarvade så NU blev det prroblem ,aldrig kostat så lite göra så mkt  med båten😄 B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar vanlig bildiesel och tömmer tanken till dunkar vid upptagningen. Häller tillbaka på våren, och något år har det hänt att det bildats svarta geleliknande klumpar under vintern. Dessa stannar dock i silen i tratten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...