Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ronnie79

Trång Y-bom - konventionella fendrar eller fenderlist/bryggfendrar?

Rekommendera Poster

Jag har precis insett att vår båtplats var i tightaste lager för vår båt😬

Vad tror ni skaver minst på våra fribord? "Vanliga" nya cylinderformade fenders med rena sockor på som ligger i kläm hela tiden eller fenderlister/bryggfenders monterade på y-bommarna istället vilket skulle ge ca 5 cm luft mellan skrov och fenders på varje sida?

 

Med fenderlister tänker jag mig att det blir mer friktion och nötning mot lacken när den ligger emot men väldigt bra när den inte gör det. Men gissar att båten mycket sällan kommer ligga fritt från från dem eftersom det är så lite som 5 cm marginal.

 

Vad tror ni? Andra tips?
 

TightaFenders.jpg

TightaFenders2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då. 
Jag trodde jag hade trång plats…

Tycker du skall prata med hamnkapten om en bredare plats istället för att försöka lösa problemet med fendrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökt men går tyvärr inte då det är helt fullt i marinan, kanske till nästa år om jag har tur. 
Och typiskt att jag har helt nylackade fribord, det finaste på hela båten😬 Skulle kanske ha väntat med det till nästa år...🙄


Det lutar åt att köra fenderlister på Y-bommarna och vaxa skrovet ordentligt men jag tips och synpunkter mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ronnie79:

Försökt men går tyvärr inte då det är helt fullt i marinan, kanske till nästa år om jag har tur. 
Och typiskt att jag har helt nylackade fribord, det finaste på hela båten😬 Skulle kanske ha väntat med det till nästa år...🙄


Det lutar åt att köra fenderlister på Y-bommarna och vaxa skrovet ordentligt men jag tips och synpunkter mottages tacksamt!

Fråga hamnkaptenen om att flytta y-bommen lite? Verkar finnas plats åt höger (och på vänster sida också kanske).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett nylackat skrov skulle nog min prioritering vara att undvika friktion och skav mellan Y-bom och skrov för att undvika skador på lacken. Vilket i sin tur leder till att jag skulle välja traditonella runda fendrar så att de vid skrovets rörelse har möjlighet att rulla istället för att skava när skrovet rör sig..

 

Av bild att döma är det en bryggplats som ligger mycket skyddad för stora vågor, vilket om detta stämmer gör att kraven på fendrarnas dämpande förmåga kanske kan skruvas ner lite. Så varför inte försöka med runda fendrar i mindre diameter än dina nuvarande där skrovet är som bredast? Eller finns det risk att mindre fendrar är för klena för att så emot tryckkrafterna vid större vågor eller stark vind från sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane: Tyvärr.

 

Nils: Jag ska mäta men det är nog ca 10, max 15 cm mellan skrov och Y-bom på var sida så får vara väldigt små fendrar i så fall. Blåsigt kan det kanske bli men vågorna borde inte bli stora, är i Vänersborg. Vi är helt färska, första året så ingen erfarenhet eller koll tyvärr.

 

Jag håller med, det borde väl bli mindre friktion med vanliga fendrar.

 

Jag funderar även på att kombinera och sätta fenderlister t.ex. med 3 dm mellanrum så jag har något skydd om fendrarna skulle floppa upp ovanför bommarna av någon anledning.

 

Eller kanske spänna upp henne lite tightare med förtöjningsfjädrar o hoppas att hon ligger fritt med bara fenderlister? Bara 5cm marginal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hos oss är det ibland intressant att byta en allt för stor båtplats till en mindre, av rent ekonomiska skäl. 

Kanske nån kan tänka sig detta för en säsong åt gången? 

 

Sätt upp ett anslag i hamnen. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av runda fendrar som sitter tajt, är att de har en förmåga att vandra upp och över y-bommen vid vågrörelse.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...