Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Seahunter

Varken start eller stop på Iveco.

Rekommendera Poster

Fick lite trubbel på en maskin (Iveco Aifo 8061 SRM 3010) härom dagen, gick inte att stoppa på stopknappen utan det fick bli handdrag i solenoiden:rolleyes: När vi skulle gå dagen efter så går det inte att starta densamma...fin start på semestern🤥 Har gjort en del undersökningar med resultatet att tändningslås funkar och ger tändning och start, startmotor har full kräm, 60 amp säkring till maskin har inte löst ut men signal till både start och stopsolenoiden saknas nere på maskin. Finns här någon som kan ha nått bra tips??

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså ”signal” från tändningslåset/stoppknappen, men ingen sådan vid solenoiden?

Är kabelstammen mellan motortavlan och motorn skarvad och förlängd någonstans? Finns alla funktionerna där i förlängningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabbfix är nu att låta bli att felsöka, och istället dra två nya kablar parallellt med kanelstammen. En från tändningslåset till startmotorns solenoid, och en från tändningslåset till stoppsolenoiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga skarvar mer än de som levererades från Regal när de byggde båten, den snabbfixen kan vara tuff för generatorn om det inte finns "tändning". Annars är det ju enkelt med en lös + signal till starten i motorrummet och manuell stopp via höger armen.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Seahunter:

Inga skarvar mer än de som levererades från Regal när de byggde båten, den snabbfixen kan vara tuff för generatorn om det inte finns "tändning". Annars är det ju enkelt med en lös + signal till starten i motorrummet och manuell stopp via höger armen.

 

Mvh Andréas

Generatorn…?

Enligt en DIN 72552 är anslutningen till startmotorns solenoid märkt med 15. Om du har tur finns det angivet vid en anslutning på tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixat och klart:D Skulle lossa elboxen på maskin, skulle börja med att lossa kabelstammen...det var redan gjort. Inget som man kunde se sådär enkelt, så jag anklagar inte mig för felbehandling alls. Tur man sitter hemma på kammarn och funderar ut egna idéer innan man kallar in betalfolket🤥

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Seahunter:

Fixat och klart:D Skulle lossa elboxen på maskin, skulle börja med att lossa kabelstammen...det var redan gjort. Inget som man kunde se sådär enkelt, så jag anklagar inte mig för felbehandling alls. Tur man sitter hemma på kammarn och funderar ut egna idéer innan man kallar in betalfolket🤥

 

Mvh Andréas

Det låter ju annars som ett typiskt volvopentafel.

Bra att du löste det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huff da, tala´nte om uddamärket...jag får kliande utslag och rodnader vid blotta tanken på möget:wacko:

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Seahunter:

Huff da, tala´nte om uddamärket...jag får kliande utslag och rodnader vid blotta tanken på möget:wacko:

 

Mvh Andréas

Av alla elfel ombord kan man nog relatera bortåt 80% till kontaktfel eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...