Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Aiqd

Bränd impeller?

Rekommendera Poster

Hej. Jag skulle testa ifall kylningen gick bra på motorn igår. Det är en Mercury 35hk från 1988. Tvåtakt. 
Jag tog den största tunnan jag kunde hitta, fyllde med vatten och drog igång motorn. Inget ”kissande”. Testade dra igång 2-3 gånger till med lite mer vatten för att verkligen verkligen vara säker. Insugshålen för vattnet var precis under ytan, men fick sedan reda på att det inte alls var tillräckligt med vatten i tunnan. 
Nu har jag fått tag på en mycket djupare tunna och vet inte ifall jag borde testa med denna eller låta bli. Och istället byta impeller bara. För den lär vel vara helt bränd och sönder nu? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du fått tag på en tunna som är djup nog så är det väl bara att testa. Är impellern kass ser du det, och är den ok så märker du det också. Det är ingen större fara att testa så länge du inte låter motorn bli för varm.

 

Man ska inte dömma ut saker utan att kolla först. Men en 35hp i en tunna kan värma vattnet rätt fort så kör inte för länge för motorn vill gärna ha kylvatten som inte kokar :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Jag kör bara i några sekunders intervaller, och varvar inte motorn alls ju. Så hinner inte bli varm nog för att ta skada. 
Ska prova ikväll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...