Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CaptainKongo

Kärvande ljud från motor

Rekommendera Poster

Jag har en VP D2-55 från 2002 med rak propelleraxel med en 3 bladig fast propeller. Motorn har ca 3200 gångtimmar. Black jack propelleraxeltätning och cutlesslager bytt för två år sedan.

 

Idag när vi gick för motor hörde vi ett konstigt regelbundet kärvande ljud när motorn gick. Sänkte jag varvet på motorn till tomgång försvann ljudet och jag kunde gasa på och ljudet var borta. Ljudet återkom flera gånger, men jag kunde få bort det genom att sänka varvtalet/gå ned till tomgång.

 

När ljudet hördes försökte jag kontrollera motorn i motorutrymmet, men där kunde jag inte höra något konstigt från själva motorn. Så antar att missljudet kommer från propelleraxel eller propeller.

 

I hamn kontrollerade jag propelleraxel och den satt fast ordentligt i klämkopplingen. Det gick inte att röra axeln i sidled inne i motorrummet. Med växel i neutral går det att snurra på axeln utan missljud och axeln roterar problemfritt.

 

Dök ned och kollade propellern, ingen lina eller skräp i propellern. Dock kunde jag ruska propaxeln någon mm i sidled utifrån. Ska det vara så?

 

Motorns motortassar har inte bytts sedan 2002, kan de ha blivit dåliga och orsaka ljudet pga numera dåligt linjerad propelleraxel?

 

Antar att ljudet antingen beror på cutlesslagret eller på motortassarna, men det jag undrar är om jag kan fortsätta använda motorn utan att riskera större problem än lite missljud?

 

Är ute på semestersegling och de varv jag kontaktat kan inte hjälpa till i semestertider. Så givetvis lättare att fixa till detta på hemmavarvet efter semester.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur smörjer du Black Jack axeltätningen. 

 

Kanske läge att kontrollera linjeringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Hur smörjer du Black Jack axeltätningen. 

 

Kanske läge att kontrollera linjeringen. 

Trycker in lite fett mha ett sugrör varje vår. Klämmer på det efter sjösättning så att luften går ur.

 

Hur kontrollerar jag det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter cutlesslagret i skrovet eller i en stödbock? Det är väl ingenting som hindrar vattengenomströmningen? Tänker på smuts/alger eller olämpligt monterad offeranod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Sitter cutlesslagret i skrovet eller i en stödbock? Det är väl ingenting som hindrar vattengenomströmningen? Tänker på smuts/alger eller olämpligt monterad offeranod.

Sitter i skrovet.

 

Det kommer vatten när jag klämmer på black jack tätningen.

 

Allt såg rent ut och offeranod satt fast ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu får andra svara som vet bättre, då jag har lagerbock till mitt cutlesslager. 

 

Men jag har läst på forumet flera gånger att det i skrovet, just framför cutlesslager sitter en öppning på vara sida, som ska leda in vatten till lagret. 

Är det så på din båt? 

 

Ang linjering så handlar det om att rikta in motor med backslag i linje med propelleraxeln. 

Om det inte utförs noggrant, så kommer axeln att ev börja wobbla, typ böjas en aning. 

Sen ska axeln även vara inriktad så att axeln ligger mitt i axeltrummans mynning inuti båten. 

 

Linjering påverkas av motorkuddarnas åldrande. Motorns och backslagets montering o s v. 

 

Sök linjering på forumet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev CaptainKongo:

Sitter i skrovet.

 

Det kommer vatten när jag klämmer på black jack tätningen.

 

Allt såg rent ut och offeranod satt fast ordentligt.

Frågan är ju om du får genomströmning under gång framåt, det blir ju sug åt fel håll då. Min hållare för cutlessl. sitter också i skrovet och då finns det två vattenintag i framkant på lagerhållaren. Har sett sådana på grannbåtar på varvet som varit igentäppta av skit eller färg. då får lagret ingen vattengenomströmning/smörjning. Sätter man offeranoden omedelbart bakom lagret hindras också vattenflödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Nu får andra svara som vet bättre, då jag har lagerbock till mitt cutlesslager. 

 

Men jag har läst på forumet flera gånger att det i skrovet, just framför cutlesslager sitter en öppning på vara sida, som ska leda in vatten till lagret. 

Är det så på din båt? 

 

Ang linjering så handlar det om att rikta in motor med backslag i linje med propelleraxeln. 

Om det inte utförs noggrant, så kommer axeln att ev börja wobbla, typ böjas en aning. 

Sen ska axeln även vara inriktad så att axeln ligger mitt i axeltrummans mynning inuti båten. 

 

Linjering påverkas av motorkuddarnas åldrande. Motorns och backslagets montering o s v. 

 

Sök linjering på forumet. 

Ser ut så här

5BECF4AE-BF37-4FBC-B0D6-7CA7BDF845DC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev CaptainKongo:

Ser ut så här

5BECF4AE-BF37-4FBC-B0D6-7CA7BDF845DC.jpeg

Du verkar ha vattenintagen, undrar om dom är igensatta eller funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min md2030 med saildrive börjar ibland föra ett gnisslande ljud. Tar jag ner varven så försvinner gnisslandet och när jag höjer varven tillbaks så har gnisslande slutat. Så här har motorn gjort i 10 år, och jag har inte lyckats lista ut vad som för oljud. Men jag är tyvärr lite sådan att jag orkar inte oroa mig för vad allt som kan vara - eller gå - fel. Så länge vantarna, stagen och rodret är ok, och kölbultarna på plats så är jag nöjd. Resten fixar jag sedan när det går sönder. Ingen attityd jag rekommenderar, men jag är som jag är och lite för gammal för att ändra på det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När vi idag körde en sträcka på 31 sjömil i lugn sjö hördes inte detta missljud. När vi hörde missljudet var det rulligare sjö och motvind och motsjö. 

 

Tack för era svar och idéer!

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...