Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
GTI

Flytta fäste för skot på bom

Rekommendera Poster

Mitt storskot är obehagligt nära plottern på piedestalen. Att flytta skotskenan är ett meck (och kanske inte ger bästa resultat), däremot så föreslog båtgrannen att flytta skotfästet förut på bommen istället, en dm eller så. Nu har jag inte lust att borra och popnita etc i bommen utan tänker mej istället ett knyt-skotfäste med hjälp av någon finurlig konstruktion som är lätt att sätta dit; kardborre i kombination med ev tjockare lina/tamp att fästa skotschacklet ev en mindre vajer som fästs i tamp och fixeras.

 

Hoppas att det "make sences" i beskrivningen 

 

Frågan är om de krafter som fästet på bommen utsätts för kan slita sönder tamp/ kardborreband eller om det är en vettig och enkel lösning som kan fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp enbild på nuvarande skotfäste i bommen. 

 

Kan ju väcka ideer. 

 

Kardborreband tror jag

knappast håller för dessa krafter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den är rattstyrd utgår jag från att det är minst en 35-fotare eller så. Du får nog räkna med krafter på (fel enhet, jag vet, men alla förstår) 700 kg eller mer som det ska hålla för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bilder på bommen. Båten är en Monsun 31 fot.

IMG_2807.jpeg

IMG_2808.jpeg

IMG_2810.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lina runt bommen ser ju ut att kunna funka, så det skulle jag pröva innan jag ev. gjorde något mera permanent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även på riktigt stora båtar, Volvo Ocean race båtar och liknande, så använder man ofta ett band. Någon sorts lyftband som tål UV ljus funkar säkert perfekt.

Om du bara vill testa? Åk till Swedol och köp ett lila lyftsling, ca 75 kr. Håller för 1000 kg

Redigerad av Stan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...