Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mattias242

Evinrude 9.9 hp Väldigt högt motorljud

Rekommendera Poster

Hej !

 

Min utombordare Evinrude (Skulle gissa på 93 - 95) går helt okej men den låter extremt högt. Det är en lång rigg och jag har höjt akterspegeln och motorfästet något, det borde inte påverka själva ljudet.

 

Någon idé? Det är omöjligt att prata vid full gas och eftersom det är endast 9.9 hp så kan man inte anklaga fartvinden heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar.

 

Har köpt en gummiplatta då jag lusläst detta forum. Någon menade att båten lätt kan bli en resonanslåda för vibrationer.

 

Ta en video då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudstyrka går inte att förmedla på det sättet.

Det enda jag kommer på är om motorn har en blockering i avgasröret, som gör att ljudet kommer ut ur en lågtrycksöppning och därför inte dämpas av vatten. Kommer det ut vatten på fel ställe?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget fel. Du kan montera en kåpa eller vägg mellan motor och dig själv för att minska motorljudet. Har du höjt motorn bör det resulterat i något mer motorljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det kommer inte ut vatten på annat ställe än strålen vad jag kan se. Ska försöka lokalisera lågtrycksöppningen och kontrollera. 

 

Motorn är ju inte från igår men gjorde ett bra förra säsongen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Det är nog inget fel. Du kan montera en kåpa eller vägg mellan motor och dig själv för att minska motorljudet. Har du höjt motorn bör det resulterat i något mer motorljud.

Intressant idé. Plastad plywood som material ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara en äldre tvåtaktare låter det ganska normalt enligt min mening. Vill du får en tystare och jämnare gång skulle jag rekommendera en 4-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...