Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Magnuslink

Suzuki DF15 går bara på höga och låga varv

Rekommendera Poster

Jag har en Suzuki fyrtaktare på 15 hk från 2005. Motorn är i gott skick och inte mycket använd, men vill plötsligt efter service sen förra säsongen inte gå rent.

 

På låga varv så går den klockrent. När man gasar mer så börjar den bluddra och dör. Det går dock att locka den förbi mellanregistret och få fullgas.  Då går den också klockrent. Men när jag släpper på gasen mer och mer så börjar den plötsligt bluddrar och dör.

 

Har haft isär förgasaren flera gånger för rengöring på olika sätt, men det gör ingen skillnad. Kan det vara något annat än förgasaren?

 

Har bara ett alternativ kvar och det är att lämna in den för rengöring med ultraljudstvätt. Kan det vara lösningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den kan gå på fullgas utan problem bör den få soppa ok, även tändning borde då vara ok så att ultraljudstvätta förgasarna och noggrant kolla munstyckena känns som en logisk nästa grej ja.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Gausafeten för svaret. Har nu kört förgasaren i ultraljudstvätt på verkstad. Har sen monterat förgasaren igen och det blev ingen skillnad. Går fortfarande bra på låga varv, me bluddrar och dör till slut i mellanregistret. Lyckas man locka den över den nivån går den rent och fint på fullgas.

 

Blir något frustrerad. Den enda skillnaden mot förra året då den gick kanon på alla sätt är att jag gjort service på den. Vad kan ha hänt då? Förgasaren rörde jag inte då.

 

Bytte olja, oljefilter, växelhusolja, impeller, bränslefilter samt tändstift. Vad kan gå fel då? Någon nämnde att jag kan ha fått "fel" tändstift. Låter märkligt, men det är nästa halmstrå att gripa efter. Får testa ett par andra tändstift.

 

Andra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...