Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MrMe

Köpa färdigfärgad gelocoat

Rekommendera Poster

Hej,

 

Funderar på att ta mig an ett ganska stort renoveringsprojekt som kommer omfatta att bygga en hel del nytt men framförallt försöka laga gammalt. Funderar därför på att köpa en RAL classic färgkarta för att förhoppningsvis hitta en färg som är tillräckligt lik den gamla gelcoaten.

 

Problemet är sedan att det med allra största sannolikhet inte kommer vara någon av de 10-15 standardfärger man hittar hos de "vanliga" båtvaruhusen - så frågan är: Var kan jag hitta en leverantör som kan blanda till den färg jag behöver. Projektet kommer vara några år och jag räknar med att behöva köpa 10-15 kg så jag kan inte köpa tunnvis men ändå hyfsat mycket om jag får tag på rätt leverantör.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Funderar på att ta mig an ett ganska stort renoveringsprojekt som kommer omfatta att bygga en hel del nytt men framförallt försöka laga gammalt. Funderar därför på att köpa en RAL classic färgkarta för att förhoppningsvis hitta en färg som är tillräckligt lik den gamla gelcoaten.

 

Problemet är sedan att det med allra största sannolikhet inte kommer vara någon av de 10-15 standardfärger man hittar hos de "vanliga" båtvaruhusen - så frågan är: Var kan jag hitta en leverantör som kan blanda till den färg jag behöver. Projektet kommer vara några år och jag räknar med att behöva köpa 10-15 kg så jag kan inte köpa tunnvis men ändå hyfsat mycket om jag får tag på rätt leverantör.

 

/C

Som du skriver så är det nog inte så troligt att du kommer hitta en standardgelcoat som matchar en gammal gulnad gelcoat.

Så du får nog blanda till den själv för att får den så lik som du har tålamod till få den.

 

Här kan du se hur det går till:

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för tips men ändå inte riktigt vad jag hoppades på. Då projektet omfattar en både lagningar och nybyggen kommer jag nog satsa på att använda gelcoat/topcoat - sträckfärg verkar vara något annat. 

 

Att blanda som Andy gör på Boatworks känns helt enkelt övermäktigt så jag hoppades kunna hitta någon som kan blanda färdigt om jag kan ge en specifik färgkod, men det verkar inte helt enkelt. Jag letar vidare 🙂

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Tack för tips men ändå inte riktigt vad jag hoppades på. Då projektet omfattar en både lagningar och nybyggen kommer jag nog satsa på att använda gelcoat/topcoat - sträckfärg verkar vara något annat. 

 

Att blanda som Andy gör på Boatworks känns helt enkelt övermäktigt så jag hoppades kunna hitta någon som kan blanda färdigt om jag kan ge en specifik färgkod, men det verkar inte helt enkelt. Jag letar vidare 🙂

 

/C

Att gå efter originalgelcoatens färgkod på en gammal båt blir nog inte så bra eftersom gelcoten gulnar eller bleks ganska mycket med tiden.

Färgbutiker brukar ha sk. Spektrometer som kan mäta kulörer väldigt exakt, och det borde ju gå att använda även för gelcoat, kruxet är ju bara att.du då behöver ta med en bit gelcoatyta till färgbutiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev No_jah:

Att gå efter originalgelcoatens färgkod på en gammal båt blir nog inte så bra eftersom gelcoten gulnar eller bleks ganska mycket med tiden.

Färgbutiker brukar ha sk. Spektrometer som kan mäta kulörer väldigt exakt, och det borde ju gå att använda även för gelcoat, kruxet är ju bara att.du då behöver ta med en bit gelcoatyta till färgbutiken

Hej,

 

Jag håller med - det kommer inte att fungera med originalkulören. Däremot tänkte jag köpa en färgkarta med RAL färger för att förhoppningsvis hitta en som är väldigt nära nuvarande kulör. Problemet är sedan att hitta någon som kan blanda till just den kulören....

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del färghandlare har en kulörscanner, man sätter den mot färgytan och får ett mätresultat som går att översätta till närmsta RAL-kod.

Jag har köpt topcoat enligt RAL-kod hos en bilfärghandlare, de blandade till topcoaten med bilfärgspigment. Men jag bor i Finlands båtbyggarregion så det kanske faller sig naturligt för dem att ha gelcoat och topcoat i sortimentet...

Om du lyckas få fram rätt RAL-kod går det säkert att någonstans i Sverige hitta en leverantör som kan blanda en burk och skicka den till dig.

 

Om du skall stryka eller spruta på en gammal yta när du målar så är det topcoat du skall ha. Gelcoat funkar bäst i tillverkningsskedet när man gör båten i en form. Att måla och bättra med med gelcoat brukar bli problematiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Om du skall stryka eller spruta på en gammal yta när du målar så är det topcoat du skall ha. Gelcoat funkar bäst i tillverkningsskedet när man gör båten i en form. Att måla och bättra med med gelcoat brukar bli problematiskt.

Nja, min erfarenhet är att det fungerar alldeles utmärkt.

Tror begreppen snurrats till lite - topcoat är ju bara gelcoat med inblandning av någon form av fet vätska/vax vars syfte är att lägga sig på gelcoatens yta för att hindra luften att stoppa ythärdningen.

 

Så ja - ren gelcoat är optimalt vid nybygge i form (där luften inte kommer åt) eller om man täcker ytan som skall härdas med t ex gladpack. Medan Topcoat (gelcoat + vaxlösning) är att fördra vid reparationer, just för att den s.a.s. läggs oskyddad "utanpå".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Så ja - ren gelcoat är optimalt vid nybygge i form (där luften inte kommer åt) eller om man täcker ytan som skall härdas med t ex gladpack. Medan Topcoat (gelcoat + vaxlösning) är att fördra vid reparationer, just för att den s.a.s. läggs oskyddad "utanpå".

Fast jag trodde (tror) att det är vaxet man lägger i formen som släppmedel som bildar topcoaten, när man bygger i en form som exv båtbyggare gör. Har dock aldrig byggt med glasfiber i form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Fast jag trodde (tror) att det är vaxet man lägger i formen som släppmedel som bildar topcoaten, när man bygger i en form som exv båtbyggare gör. Har dock aldrig byggt med glasfiber i form.

Nja, i formen behövs inget vax eller annat för att få gelcoaten att härda ut, eftersom den sidan är mot formen så luften inte kommer åt oavsett. Det är ju inte vaxet i sig som gelcoaten behöver för att ythärda ordentligt, det är bara "något" som hindrar luften att komma åt ytan.

 

Edit: Videolänk om skillnaden. Vid 1:25 in i videon nämner han just det där med att luft inte kommer åt och att det blir ett "icke problem" när gelcoat används i form (och just för att det är en form):

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja, i formen behövs inget vax eller annat för att få gelcoaten att härda ut,

Men det var inte det jag skrev. Fast om man säger att det antingen krävs vax/paraffin/lufttätt för att gelcoaten ska härda hela vägen ut så förstår jag vad du menar. Du har säkert rätt men det är inte så jag lärt mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Men det var inte det jag skrev. Fast om man säger att det antingen krävs vax/paraffin/lufttätt för att gelcoaten ska härda hela vägen ut så förstår jag vad du menar. Du har säkert rätt men det är inte så jag lärt mig. 

Skumt, jag skrev ett svar men det sparades aldrig...

 

Kort kommentar: Det är - mig veterligen - luften som är problemet, och som skall stängas ute från ytan. Om det sedan sker genom att ytan ligger dikt an mot en formvägg, är täckt med gladpack eller ev. tejp eller av en tunn hinna paraffin/vax (=topcoat) som flutit upp till ytan spelar mindre roll.

Vaxet har ju inget kemiskt att göra med härdningen, lika lite som gladpack eller något av det andra 😉.

 

Så har jag lärt mig i alla fall. Möjligt vi talar om precis samma sak, bara uttryckt oss lite otydligt.

 

(Sedan vet jag inte om det är skillnad på luft och luft 🤔. Det är nämligen flera gånger som jag inte brytt mig om vaxlösningen när jag "målat" nakna glasfiberytor på insidan i båten med gelcoat (står "gelcoat" på burken i alla fall). Och den gelcoaten har inte blivit märkbart klibbig på ytan i alla fall. Det kan jag inte riktigt förklara...)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...