Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
martinke

Fråga om axeltätning

Rekommendera Poster

Ny på det här med inombordare, har enbart haft utombordare tidigare.  Vad har jag för axeltätning? hur underhåller jag? Fett?

F7DA5B0A-4EBD-47F4-B100-FC40E8C8C3BF.thumb.jpeg.f9049ecae7e6db9b1704f15bb28854bd.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det du har är en gummipackbox även kallad "blackjack". Det brukar vara en liten tub med fett med när man köper den. Den ska ha en metallpip som man trycker in litet fett med i tätningen en gång per år, förslagsvis när båten är på land. Du måste lufta tätningen varje gång båten har sjösatts, genom att klämma på den och lyfta uppåt tills det kommer litet vatten.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser bra ut, smörj även kardan(sällan) , krankopplingen har du koll,kanske för att sätta till sötvatten/glykol till motorns sjösida? då med stängd kran B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det du har är en gummipackbox även kallad "blackjack". Det brukar vara en liten tub med fett med när man köper den. Den ska ha en metallpip som man trycker in litet fett med i tätningen en gång per år, förslagsvis när båten är på land. Du måste lufta tätningen varje gång båten har sjösatts, genom att klämma på den och lyfta uppåt tills det kommer litet vatten.

Ingemar

 

Det är inte alla axeltätningar av denna typen som har smörjnipplel/pip, då smörjer man den på samma.sätt.som man luftar den, alltså klämmer på tätningen så det blir en glipa där man kan trycka in lite fett.

Men det absolut viktigaste med denna typ av tätning är som skrevs ovan är att lufta den efter sjösättning, annars kommer den gå varm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! Då vet jag i alla fall vilken typ av tätning det är. Har googlat mig fram till att det skall vara silikonfett i gummipackboxen (black jack) 👌

 

Då förstår jag varför det pös om tätningen när jag pressade på tätningen! Då får jag fortsätta tills det kommer lite vatten.

Vilken tur att jag bara har kört båten från sjösättningsrampen till båtplatsen, ca100m!

 

Hittade en slang med nippel i båten som passar i kopplingen ovanpå kranen för kylvattnet, antar att man kan köra hink med glykolvatten i höst? Med stängd kran förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...