Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
batakarn

Spruckna instrument VP

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ett par av mina instrument till mina ad41:or ser bedrövliga ut med sprucket glas. Vet ej varför de spruckit, var så när båten inhandllades. Det är kylvattentemp och oljetryck.

 

Till frågan. Eftersom VP orginal förstås är sjukt dyra och det förmodligen är VDO eller likanande. Kan jag ersätta dem med VDO instrument likt länken nedan utan att byta givarna?

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/el-belysning-instrument/vdo/vdo-temperaturmatare-40-120

20210424_112958.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det går bra. Om du har tur så passar Volvo-Pentas frontring på de nya instrumenten.

Se bara till att det blir europeisk standard, för givare som ger 0-180ohm på ett ungefär.

”Glasen” är ju litet lätt konvexa, om inte hade man ju kunnat tänka sig att skära ut nya ”glas” i någon bra plast. För dessa instrument kan plockas isär, till skillnad från andra där frontringen är av metall och påträngd på instrumenthuset.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

”Glasen” är ju litet lätt konvexa, om inte hade man ju kunnat tänka sig att skära ut nya ”glas” i någon bra plast. För dessa instrument kan plockas isär,

Det var min tanke också och förr fanns det i alla fall konvexa glas att köpa, men det kanske det inte gör längre i slitochslängvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det var min tanke också och förr fanns det i alla fall konvexa glas att köpa, men det kanske det inte gör längre i slitochslängvärlden.

Jag har tyvärr inte hittat några glas. Själva ramarna i plast finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev batakarn:

Jag har tyvärr inte hittat några glas. Själva ramarna i plast finns.

Det kan ju tänkas att det finns bättre begagnade instrument att köpa på Blocket eller Tradera, att antingen använda som dom är eller använda som donatorer, men risken är nog att plastglasen är repiga eller påverkade av UV-strålningen också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen hjälp till TS att finna  nya glas.

Det går ganska bra att polera dimmiga/smårepiga glas, av den gamla modellen, med löstagbar frontring, med biltemas strålkastarpolering, även insida alltså.

 

Strålkastarpolish Kit

Artnr. 36-28

Redigerad av 1stPeregrine
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns vdo instrumentglas. Beställs via åf autoexperten. Svindyra i original men det enda jag hittat. 
 

https://www.autokatalogen.se/wls/show_article_result_index.do?pageNumber=9&objectsPerPage=10&kf=false&stockFilter=ANY&filterInStock=false&showInStockFilter=false

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ArvAnd:

Här finns vdo instrumentglas. Beställs via åf autoexperten. Svindyra i original men det enda jag hittat. 
 

https://www.autokatalogen.se/wls/show_article_result_index.do?pageNumber=9&objectsPerPage=10&kf=false&stockFilter=ANY&filterInStock=false&showInStockFilter=false

alltså här, finns instrumentglasen, diameter 52mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev batakarn:

Tack! Jag trodde inte man kunde byta glasen, positiv överaskning! 👏

 

Har handlat via dem förut till båten, har funkat fint via Autoexperten.

Jo, det kan man, jag har själv inte bytt något glas, men hade isär varvräknaren för att byta timräknardisplayen, då hade glasets O-ring klibbat fast litet i instrumenthuset, så jag fick bända väldigt försiktigt med en instrumentskruvmejsel.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...