Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dynaflux

Vanliga säkringar eller automatsäkringar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag är på väg att köpa en ny strömbrytarpanel, den finns i två varianter - en med vanliga säkringar och en med automatsäkringar. Det ska sägas att jag vet skillnaden men frågan är vilket som är "bäst" och om det finns för- eller nackdelar med den ena eller andra. 
Som jag förstått det är en automatsäkring uppbyggd med bimetall och någon återställningsmekanism - alltså saker som kan fallera med tiden. 

Och trots allt är det till lanternor, vindrutetorkare o.d. och det är ju säkringar som inte ska brinna av frekvent. 

Redigerad av dynaflux

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att säkringarna ska ”brinna frekvent”?

Om allt står rätt till ska säkringarna aldrig gå.

Automatsäkringar av god kvalitet hade jag valt

så slipper man hålla reda på reservsäkringar sen är säkert automatsäkringar dyrare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Vad menar du med att säkringarna ska ”brinna frekvent”?

Om allt står rätt till ska säkringarna aldrig gå.

Automatsäkringar av god kvalitet hade jag valt

så slipper man hålla reda på reservsäkringar sen är säkert automatsäkringar dyrare.

 

Jag glömde såklart ett "inte", redigerat.

Sedan la jag till en annan tanke; att automatsäkringar är "finmekanik". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar vanliga säkringar. "Bilsäkringar" är praktiska. Tar väldigt lite plats både i säkringspanel och i reservlådan, är färgkodade så man enkelt ser att det är rätt storlek, och är lätta att se om de är hela eller trasiga. Och billiga.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev dynaflux:

Jag glömde såklart ett "inte", redigerat.

Sedan la jag till en annan tanke; att automatsäkringar är "finmekanik". 

Tja om du tänker på finmekanik och att det skulle krångla?

Mina verkar funka än, efter 35 år 🙂

Jag har även satt automatsäkringar till mina ankarspel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har de däringa färdiga säkringspanelerna sådana där rörsäkringar, dessa säkringar kan vara svåra att få tag på ute i skärgården… så antingen köper man en sådan panel och laddar man upp med några paket med sådana säkringar från exv. Biltema, som man tar med ombord… Eller köper man  paneler med automatsäkringar, vilket jag hade gjort… OM jag inte hade kommit på tanken att bygga en egen panel med de strömbrytarna jag gillar och ordentliga automatsäkringar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Jag gillar vanliga säkringar. "Bilsäkringar" är praktiska. Tar väldigt lite plats både i säkringspanel och i reservlådan, är färgkodade så man enkelt ser att det är rätt storlek, och är lätta att se om de är hela eller trasiga. Och billiga.

 

Till övriga säkringar ombord, väljer man ju förstås dessa modernare flatstiftssäkringar som man kan köpa i flerpack med olika värden på nästan vilken bensinstation som helst.

Den gamla sorten av dessa bilsäkringar skall man undvika, gärna i flera exemplar, då som samlar på sig en massa oxid och glappkontakt. Det var Bockstensmannens storebror och hans jämnåriga som använde sådana….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en säkringshållare med vanliga flatsstiftsäkringar, från Biltema med dioder som lyser som är prisvärd och gör sitt jobb.

Men då är det ju ingen kombinationspanel med strömbrytare. Nu är hållaren tydligen uppdaterad en aning mot när jag köpte:

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-flatstiftssakringar-2000043332


Fast deras kombinerade paneler med säkringar och strömbrytare ligger ju i samma prisklass.

Men du kanske har kikat på de lite dyrare alternativen från t.ex BEP och Blue Sea?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev dynaflux:

Jag är på väg att köpa en ny strömbrytarpanel, den finns i två varianter - en med vanliga säkringar och en med automatsäkringar. Det ska sägas att jag vet skillnaden men frågan är vilket som är "bäst" och om det finns för- eller nackdelar med den ena eller andra. 
Som jag förstått det är en automatsäkring uppbyggd med bimetall och någon återställningsmekanism - alltså saker som kan fallera med tiden. 

Och trots allt är det till lanternor, vindrutetorkare o.d. och det är ju säkringar som inte ska brinna av frekvent. 

välj vanliga är enklare, hur många ggr får en aut säkring lösa före den bör bytas helt ,sedan trögheten undrar om den är samma?  B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Till övriga säkringar ombord, väljer man ju förstås dessa modernare flatstiftssäkringar som man kan köpa i flerpack med olika värden på nästan vilken bensinstation som helst.

Den gamla sorten av dessa bilsäkringar skall man undvika, gärna i flera exemplar, då som samlar på sig en massa oxid och glappkontakt. Det var Bockstensmannens storebror och hans jämnåriga som använde sådana….

Nu menade jag en panel med strömbrytare som man monterar på instrumentbrädan - det finns massor med olika utförande men då glasrörssäkringar eller automatsäkringar. 

När det kommer till den gamla typen av bilsäkringar är de helt förkastliga. En kompis 30-fotare höll på att sjunka, typ en halvmeter vatten inuti. Jag hjälpte honom att felsöka och det visade sig att två såna säkringar hade ärgat så att länspumparna inte gått igång - två länspumpar, en säkring till vardera - båda hade fallerat. 
Håller på att byta en gammal panel till flatstiftssäkringar i min nya båt, har gjort det på mina tidigare båtar också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bemek:

välj vanliga är enklare, hur många ggr får en aut säkring lösa före den bör bytas helt ,sedan trögheten undrar om den är samma?  B 

Det blev med glasrörssäkringar - resonerade att det finns en risk till felkälla mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Jag har faktiskt en säkringshållare med vanliga flatsstiftsäkringar, från Biltema med dioder som lyser som är prisvärd och gör sitt jobb.

Men då är det ju ingen kombinationspanel med strömbrytare. Nu är hållaren tydligen uppdaterad en aning mot när jag köpte:

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-flatstiftssakringar-2000043332


Fast deras kombinerade paneler med säkringar och strömbrytare ligger ju i samma prisklass.

Men du kanske har kikat på de lite dyrare alternativen från t.ex BEP och Blue Sea?

 

Jag syftade på en panel med strömbrytare som sitter på instrumentbrädan - bredvid varje strömbrytare sitter en säkring. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dynaflux:

Jag syftade på en panel med strömbrytare som sitter på instrumentbrädan - bredvid varje strömbrytare sitter en säkring. 

Jo, både @Makro och jag förstod det.

Se nu till att köpa passande glasrörsäkringar att ha ombord i reserv, gärna i närheten av panelen. 
Jag har en liten panel med sex strömbrytare vid förarplatsen, den är från Roca och har glasrörssäkringar, små vaggströnbytare eller omkopplare, samt lysdioder. Har länge tänkt att byta ut den, ja göra om hela förarbordet, men se det har inte blivit av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, både @Makro och jag förstod det.

Se nu till att köpa passande glasrörsäkringar att ha ombord i reserv, gärna i närheten av panelen. 
Jag har en liten panel med sex strömbrytare vid förarplatsen, den är från Roca och har glasrörssäkringar, små vaggströnbytare eller omkopplare, samt lysdioder. Har länge tänkt att byta ut den, ja göra om hela förarbordet, men se det har inte blivit av.

Jag tror jag har glasrörsäkringar från en gammal båt. Känns väldigt antikt: märkligt att de används på nya paneler. Köpte den idag på Erlandson - det var samma panel som sitter i båten från 1979. Antar att tillverkaren bara kört på rutin utan någon tanke på modernisering. 

 

Redigerad av dynaflux
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev dynaflux:

Jag tror jag har glasrörsäkringar från en gammal båt. Känns väldigt antikt: märkligt att de används på nya paneler. Köpte den idag på Erlandson - det var samma panel som sitter i båten från 1979. Antar att tillverkaren bara kört på rutin utan någon tanke på modernisering. 

 

Vi liksom tillverkarna är tyngda av tradition.

Tänk nu på att det finns (minst) två olika längder på glasrörssäkringar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi liksom tillverkarna är tyngda av tradition.

Tänk nu på att det finns (minst) två olika längder på glasrörssäkringar!

Jodå, det har jag koll på. Det slog mig att jag har fyra sortimentlådor med ca 100 olika värden och även några av den större storleken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha dom tillhands då kommer det funka , sk försäkring 😊 . jag har glas från 1984 i båt ,i bilen med -64 .lite svårt se tråden/värdet numera men man kan meta...B            

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag mekat med elsystemen i mina båtar har jag inte reagerat på att säkringsmodellerna åldrats olika. Det jag däremot reagerat på är att 20-30 år gamla elsystem oftast är slut. Spröda paneler med oxid och dåliga kabelskor, oxiderade kablar och givetvis påbyggda ”gör det själv dumheter”. Det som brukar funka bäst är fabrikens dragningar, spec utombordarnas kabelhärvor.

 

Jag menar att det viktiga är att hålla koll på skicket, snarare än att fastna för en viss typ. Jämför man med bil är det slående hur allt torkar och blir sprött. 
 

När det gäller automatsäkringar skulle jag inte lita på 20år gamla sådana. Det är en kanonlösning, men för egen del skulle jag räkna med en kortare livslängd än exvis glassäkringarna. Om 20 år finns det nog klart roligare lösningar så det kan ändå vara dags för en uppgradering;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mange249:

De gånger jag mekat med elsystemen i mina båtar har jag inte reagerat på att säkringsmodellerna åldrats olika. Det jag däremot reagerat på är att 20-30 år gamla elsystem oftast är slut. Spröda paneler med oxid och dåliga kabelskor, oxiderade kablar och givetvis påbyggda ”gör det själv dumheter”. Det som brukar funka bäst är fabrikens dragningar, spec utombordarnas kabelhärvor.

 

Jag menar att det viktiga är att hålla koll på skicket, snarare än att fastna för en viss typ. Jämför man med bil är det slående hur allt torkar och blir sprött. 
 

När det gäller automatsäkringar skulle jag inte lita på 20år gamla sådana. Det är en kanonlösning, men för egen del skulle jag räkna med en kortare livslängd än exvis glassäkringarna. Om 20 år finns det nog klart roligare lösningar så det kan ändå vara dags för en uppgradering;) 

Jodå, jag är inne på min fjärde båt från 70-talet (under en 15-årsperiod) och på tre av dem har elsystemen varit katastrofala och jag har fått göra om mycket. Det är både tidens tand, tidigare ägares inkompetens och gammal teknik (som just säkringsplintar, konvertrar eller kringutrustning som jag rensar bort). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

De gånger jag mekat med elsystemen i mina båtar har jag inte reagerat på att säkringsmodellerna åldrats olika. Det jag däremot reagerat på är att 20-30 år gamla elsystem oftast är slut. Spröda paneler med oxid och dåliga kabelskor, oxiderade kablar och givetvis påbyggda ”gör det själv dumheter”. Det som brukar funka bäst är fabrikens dragningar, spec utombordarnas kabelhärvor.

 

Jag menar att det viktiga är att hålla koll på skicket, snarare än att fastna för en viss typ. Jämför man med bil är det slående hur allt torkar och blir sprött. 
 

När det gäller automatsäkringar skulle jag inte lita på 20år gamla sådana. Det är en kanonlösning, men för egen del skulle jag räkna med en kortare livslängd än exvis glassäkringarna. Om 20 år finns det nog klart roligare lösningar så det kan ändå vara dags för en uppgradering;) 

Helt rätt, jag har "renoverat" elsystemen på de båtar jag har ägt och bytt ut framför allt alla kablar som rör start och laddkretsen och ersatt med korrekt pressade rörkabelskor samt rullkrimp på de tunnare kablarna tillsammans med krympslang med lim och även bytt ut gamla glappande säkringshållare.
Jag har precis gjort om ett elsystem på en kompis båt och efter det blev startmotorn "piggare" och voltmätaren för bo-delen visade 13,5 istället för 12 volt som tidigare.
Nu var elsystemet fullt av dåliga skarvar och dåligt pressade kabelskor efter ett tidigare motorbyte, så det var ju inte så konstigt.

Men hans strömbrytarpanel med glassäkringar var fräsch så den fick han behålla 😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...