Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ankarstock

Solpaneler - flera reggar på samma batteribank: laddning och batterikapacitet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Läser på om solkraft men stött på patrull, sökt på forumet men gått bet.

 

Jag har lovat att hjälpa en äldre gentleman som köpt beggade grejer 'lite här och där' till stugan, 3+1+1paneler som är kopplade över 1+1+1 reggar (2 pwm, 1mppt) mot en batteribank (4×160Ah). Han kör kylskåp, belysning och laddning av mobiltelefoner odyl, har också en transformator för 220v. Allt funkar, batterierna laddar, kylen håller pilsner kall - gott så. Men det är ett par grejer jag inte blir klok på. 

 

Hur mycket som var och en av reggarna laddar kan svaja ganska många procent inom någon minut. Men vad jag förstår av den här tråden så beror det på att reggarna ger olika spänning och när de mäter så kan en regg visa 100% för att en annan (som ex visar 80%) laddar (lite?) mer än den första. Men vad jag också förstår så är det ett ickeproblem - eller? Sliter det onödigt på prylarna om 3 reggar konstant slår av och på sin laddning i 'konkurrens' med varandra?

 

Sen är det detta med inställning av battkapacitet. Banken är på 640Ah, men ska reggarna stå på 640Ah, ~213Ah (640/3) eller något annat? 

 

Vänligen / Ankarstocken

Redigerad av Ankarstock
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svaret på alla dina frågor men om man tittar lite på hur en MPPT-regulator fungerar så kan det kanske ge en ledtråd.

MPPT = Multi Power Point Tracking, vilket förenklat är att regulatorn söker en spänning som ger mest ström in i batteriet. Det brukar innebära att den testar en spänning och ser hur mycket ström batteriet tar emot. Sedan testar den en annan spänning för att se om strömmen blir högre och så håller den på så tills den hittar optimal laddspänning.

Om det då ligger en annan regulator mot samma batteri lurar de gärna varandra så det bästa (effektivaste) lär vara att köra alla paneler via samma regulator om de ska ladda en gemensam batteribank.

Jag tror (obs) att flera regulatorer inte förstör batterierna så länge inte någon av dem laddar med en för hög spänning. Eftersom batterierna (om jag förstår dig rätt) är beggade vet man inte i vilket skick de är så det är omöjligt att säga vilken ”storlek” banken är på. Jag brukar sätta ner kapaciteten med ca 10% varje år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det ju två andra parametrar som påverkar hur stor ström som kan laddas in i batterierna.

 

Det ena är hur laddade/urladdade batterierna är, ett dåligt laddat batteri drar i sig en relativt stor ström, som minskar ju mer batteriet blir uppladdat.

 

Det andra är hur det ser ut på himlen, ” små lätta moln”  (som Pugh Rogerfeldt en gång sjöng”), minsta molnslöja eller då solens vinkel gentemot panelerna gör skillnad.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 hours ago, ChristerN said:

/... /Eftersom batterierna (om jag förstår dig rätt) är beggade vet man inte i vilket skick de är så det är omöjligt att säga vilken ”storlek” banken är på. Jag brukar sätta ner kapaciteten med ca 10% varje år.

Kloka ord. Har inte vägt in ålder men självklart spelar det roll.

 

Men hur ska man operationalisera det?

Ett hypotetiskt exempel: en batteribank om 640Ah, ett år gammal så kapaciteten 'skrivs ned' med 10% till 0,9×640=576Ah. Ska jag då ställa in samtliga reggar på 576Ah eller var och en på 576/3=192Ah? Eller något annat förstås. Och vad påverkar det? Hur starka laddströmmar som reggen 'vågar' lägga på vid en given tidpunkt?

 

Oavsett, du för ett sunt resonemang. Ligger reggarna och konstant kollar respons hos batteriet för att optimera laddström så bör de (troligtvis) att få missvisning pga andra reggars laddströmmar. Samtidigt kommer det nog inte vara tokigt fel utan något vi kan kalla 'suboptimal' laddning, reggarna har antagligen rätt hög frekvens så medelvärdet för laddningsströmmen är nog inte helt tokig. Mao, batterierna laddar (och de verkar ladda bra) men det skulle kunna vara effektivare. Då panelerna är av blandad effekt, spänning och ålder kommer de få fortsätta ligga på 3 reggar, men det är smällar man får ta :)

 Nu är bara frågan vilken battkapacitet jag ställer in på de olika reggarna. 

Redigerad av Ankarstock
Förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ankarstock:

Nu är bara frågan vilken battkapacitet jag ställer in på de olika reggarna. 

Tror inte det spelar så stor roll så länge vi pratar om en ganska stor batteribank men det kan ju bero på vad regulatorerna gör med infon och, naturligtvis, variera mellan de olika.

Jag skulle sätta 500 och sen glömma dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det ointressant vad det är för kapacitet på batteribanken, och något som regulatorn egentligen inte skall bry sig om eller ta hänsyn till. Enda anledningen kan vara att den då kan räkna ut vid vilken ström som den skall gå ner i mer "safe" spänning. Men det kan lätt bli mer fel än rätt.

 

För problemet är att det sitter en massa förbrukare och regulatorerna har ju egentligen ingen aning om det är batterierna eller förbrukarna som slukar strömmen. Så bästa är att inte fördjupa sig speciellt mycket i det alls, utan - om det går - ställa in utspänning på 13,9-14,0V på båda/alla "arbetsmoder" och på alla regulatorer.

 

(Svårt dock att svara exakt eftersom du inte skrivit vad det är för regulatormodeller)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...