Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Sidenbladh

Summerlarm Penta MD2C

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en äldre träsnipa i familjen med en MD2C. Den går som en klocka och allt fungerar, förutom att summern som normalt bara ska låta när tändningen är påslagen utan att motorn går nu låter även under gång.

 

Inga andra varningslampor är tända (de fungerar, har kollat), batteriet har bra spänning och generatorn laddar som den ska. Oljenivå i motor och kylvattennivån är helt normal. Oljetrycket normalt. 
 

Det enda som verkar felaktigt är alltså summern. Den är bytt men felet kvarstod så jag misstänker krypström eller någon annan form av elfel i kablaget. 
 

Någon som har en idé om var man ska börja felsöka och om det finns något särskilt som kan ge detta fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Sidenbladh:

Hej!

 

Har en äldre träsnipa i familjen med en MD2C. Den går som en klocka och allt fungerar, förutom att summern som normalt bara ska låta när tändningen är påslagen utan att motorn går nu låter även under gång.

 

Inga andra varningslampor är tända (de fungerar, har kollat), batteriet har bra spänning och generatorn laddar som den ska. Oljenivå i motor och kylvattennivån är helt normal. Oljetrycket normalt. 
 

Det enda som verkar felaktigt är alltså summern. Den är bytt men felet kvarstod så jag misstänker krypström eller någon annan form av elfel i kablaget. 
 

Någon som har en idé om var man ska börja felsöka och om det finns något särskilt som kan ge detta fel?

 

Har du kollat givarna? Temp och oljetryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat dem särskilt mer än att allt ser normalt ut och fungerar som tidigare. Tempmätaren fungerar och lampan som varnar för lågt oljetryck tänds och släcks precis som tidigare beroende på om man stänger av eller startar motorn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre VP, en MD21A, där jag också haft problem med summern. Min har börjat tjuta efter ca 1t 20m körning trots att allt ser, låter och hörs normalt ut. Stänger man av motorn och startar på nytt så är den tyst. Även om man inte stänger av motorn utan bara ignorerar summern så är allt okej. Installerade en strömbrytare till den så den gick att tysta när den satte igång. I år tog jag och såg över kablaget då jag tyckte det var något som inte var som det skulle med elsystemet. Det var eftermonterat dieselmätare och färskvattenmätare som bägge var kopplade så de slogs på med tändningen, men de var också kopplade mot förbrukarsidans elsystem. Separerade dessa mätare helt så de bara är kopplade mot förbrukarsidan och motorns instrumentering nu enbart har kopplingar till motorn. Har bara kört en längre tur i år, men då var summern tyst hela tiden. Tiden får utvisa om summerns beteende hade något med virrvarret av elkopplingar att göra.

 

Annars har jag min strömbrytare till summern som nödlösning. Jag vet att det  inte är rätt sätt och många tycker det är idiotiskt, men jäkligt skönt att kunna tysta summern när den sätter igång och trilskas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Sidenbladh:

Har inte kollat dem särskilt mer än att allt ser normalt ut och fungerar som tidigare. Tempmätaren fungerar och lampan som varnar för lågt oljetryck tänds och släcks precis som tidigare beroende på om man stänger av eller startar motorn.  

Precis som för dig fungerade alltså allt som det ska vid start/stopp för mig oxå. Så min summer får uppenbarligen felsignal någonstans ifrån efter en tids körning. Har kört många timmar med "tystad" summer och allt är frid och fröjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar summer igång vid kontinuerlig drift eller vid gasavdrag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos mig startar summern i och med att tändningen slås på och sedan tystnar den inte förrän tändningen slås av igen. Den låter med andra ord hela tiden. Nu har jag bytt till en tystare summer, blev så för att jag misstänkte att det kunde vara elfel i den gamla men det blev ingen skillnad förutom att den nya var tystare. 

 

Jag har inte tagit mig tiden att gå igenom hela kablaget ännu men tyvärr är det lite av ett råttbo med olika delar påskarvade under årens lopp så nog finns det potentiella felkällor alltid…

 

I och med att båten fungerar klanderfritt så är det ju synd att börja riva för mycket under säsong, tror att det får anstå till vintern om jag inte hittar något som är mer troligt än något annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...