Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
W25

Hk för att plana liten ht

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag funderar på hur många hk som krävs för att få en Crescent 495 ht att plana. Båten väger enligt konstruktörens uppgift ca 325 kg. Den är alltså ganska mycket lättare än många andra små hardtopbåtar. Iaf om man kan lita på Crescent och så länge man inte fått in vatten mellan skroven. Om man tänker sig att två vuxna och lite packning får upp vikten (utan motor) till 500 kg vad krävs då i motorstyrka för att få den att plana? Räcker 30 hk? Behöver inte gå fort, bara så att den planar och inte gräver ned sig och skapar onödigt stora svall och bränner onödiga mängder soppa.

 

I vanliga fall är det ju bra att ha lite i marginal och ta en starkare motor, men i just det här fallet kommer jag inte runt att motorn måste väga så lite som det bara är möjligt.
 

Tacksam för svar av andra med erfarenhet av Crescent 495 eller liknande båtar.

Redigerad av W25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescents broschyr från den gamla goda tiden uppgav 23 knop med 2 personer och 30 hk. Torde vara planande.

Med 40 hk 24 knop och 60 hk 26 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minutes ago, Kane said:

Crescents broschyr från den gamla goda tiden uppgav 23 knop med 2 personer och 30 hk. Torde vara planande.

Med 40 hk 24 knop och 60 hk 26 knop.

Går på Kane-linjen.

40Hk så slipper motorn vara självmordsbenägen och kraft finns så det räcker. Upp i planing och dra ner lite så får man hyfsad bränsleekonomi med. Tjacka en Yamma! 

 

Hm. Hade ju en Jofa Winth med 35hk Mariner som pendlingsbåt på 00-talet. Den gick friskt.

Redigerad av Hybrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyder inte de låga hastigheterna och skillnaderna i topphastighet på att båten inte är planande?

Visst brukar de flesta båtar plana vid 20 knop men 

Ja jag vet inte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...