Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
08sthlm

Bogpropeller ur funktion

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vår bogpropeller har lagt av. El motorn är nymonterad förra säsongen och inte gått mycket. 
 

En tekniker felsökte i samband med annat arbete på båten. Och konstaterade att el motorn får ström, joysticken får ström. Däremot går ingen ström ut från joysticken om jag förstått det rätt. Har provat mäta motstånd och multimetern reagerar när jag provar hemma att dra joysticken till höger och vänster (utan ström) .

 

Enligt teknikern så finns inte min variant av joystick längre. Så man behöver en ny + black box för att få det att lira. Detta kostar 4000kr. Men surt om jag jag låter han installera detta och så visar sig att det inte är felet.

 

bifogar bilder :-)

 

Har ni några tips eller erfarenheter sedan tidigare? 
 

(kan också nämna att av / på knappen har jag aldrig behövt röra tidigare, bogen har alltid varit ”på” läge när jag dragit på huvudströmbrytaren, och det har nog vart fel länge)

84B6C78F-21FE-4FE5-A918-DB64D6AEACBE.png

28FBEDA6-833E-4423-A9D4-96967AE835EE.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har inte ens någon ”ström” fram. Ström flyter det först i ledningarna när bogpropellerns motor går. Men du har spänning fram, innan dess löper det inte någon ström i ledningarna.

 

Jag tycker att det på din beskrivning som om antingen den lilla ”bubbeklnappen” för av/på som gått sönder, eller så är de de båda (på baksidan) bruna strömbrytarna som manövrerar bogisen. Men det är större chans att bubbelknappen är kass, sådana brukar inte vara så bra egentligen.

 

Du borde ju kunna koppla förbi den, det är litet svårt att se på din bild, men det ser ut som om den röda kabeln är ingång + till knappen, och de båda gula är från bubbelknappen till sb resp. bb strömbrytarna. Sedan ser det ut som om blå och grå går ut från hela kontrollpanelen till bogpropellerns kontrollbox.

 

Du kan ju prova att lägga spänning, +, på antingen den blå eller grå och se vad som händer… eller prova med minus.. de bogpropellrar jag känner till manövreras med negativ puls, alltså ligger kontrollpanelen på minussidan. Om du kopplar fel går en säkring.

 

Det är bättre att lista ut vilka kablar som går in till bubbelknappen, och då koppla ihop dessa….

 

Ja dom panelerna är väldigt dyra, jag vet. Jag fick bygga om mina då mina joystickar lade av, köpte nya ”glädjepinnar” på ökänd kinesisk postorderfirma för 125 kr styck ungefär, och monterade dessa, fungerar bra, men jag skulle valt en litet kraftigare variant.

 

Men försök att koppla förbi bubbelströmbrytaren, eller ersätt den med en vanlig strömbrytare som du monterar strax intill panelen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där ser ut att vara en strömbrytare möjligen med nån inbyggd timer eller fördröjningsrelä. 

För teständamål eller som alternativ bör man kunna ersätta den med vanlig treläges vippströmbrytare och en av/på strömbrytare. (så har jag på min flybridge).

Hittar man ett kopplingsschema borde det ge svar.

 

Ser ut att vara 4 kablar troligen 

1 = inkommande ström

2 = Bog styrbord

3= Bog babord

4 = Aktivera bog ( Bog av/På )

 

Edit: Ser att ovanstående talare hann före med liknande förslag :)

Redigerad av Lasker
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, för att göra en lång historia kort och med min egen begränsande kunskap kring el så beställde jag via Amazon (från ett italiensk företag)  en likadan joystick som jag har, newmar orginal gen 1 (och då var tanken att jag inte behövde köpa den svarta boxen till, utan bara plugg and play :) ) 

 

MEN, trots att bilden och beskrivningen på amazon var på första generationen joystick så levererade bolaget joystick generation 2. (liknande bild nedan) 

 

image.png.320b1e522c093cba9bb433e71b7bb074.png

 

Så nu är det inte bara plug and play som jag tänkt...

 

Om jag förstått det rätt så behöver jag nu köpa nedan tillbehör. Är det någon som gjort motsvarande installation, och är det några konstigheter för någon som vanligtvis inte är så teknisk? :)

 

Lewmar Adapter bogpropeller ny panel | Kampetorpmarin.se

 

image.png.20e28a33e9ca789f3aeafa803cd9c914.png

 

Lewmar Kontrollkabel Y-skarv, Gen2 | Kampetorpmarin.se

 

image.png.096f0e1a65eb5846c26b19ffe1c6ffe1.png

 

 

 

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...