Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
50sman

In hull placering av givare

Rekommendera Poster

Tänkte sätta mina 2 givare (för ekolod) "in - hull".

Idag sitter de på akterspegeln.

Testatade med sonen att ta loss ena och ha i en påse med vatten. Sonen kravlade runt och vi fick eko där jag förväntade mig. En sak dock - djupet låg på 8.9 m medans det andra visade 1.9 m. Likaså om jag sänkte ned påsen direkt i vattnet fick jag 1.9 m.

Viss skillnad kan jag förstå men inte 7 m.

Så! Nu var det sonen som kröp omkring så jag vet inte hur horisontellt han hade givaren. Han är som han är när det gäller det praktiska så han kan mycket väl ha haft den horisontellt i sin värld men att den egentligen var tiltad i den riktiga världen.

Kan en ev vinkel ge "mätfel" på djupet?

En annan fråga. Är det inte som så att det är lite "digitalt" antigen får du signal eller så få du inte det (genom skrovet)? Eller kan man få "semi"?. Kan tänka att man får brus.

Kan skrovet ge en missmatch på djupet (7 m låter mycket tycker jag oavsett).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två givare? Risken finns då att de stör varandra, eller att den ena stör den andra. Kanske är det det som ligger bakom felvisningen. Jag antar att du vet hur djupt det är så pass väl att du kan avgöra om 1.9 eller 8.9 är korrekt.

 

Vinkeln kan ge mätfel, men då behöver vinkeln vara väldigt stor. De flesta enklare ekolodsgivare har en kon på ca 60 grader. Det betyder att den inte ser botten rakt under båten först när den lutats mer än 30 grader, eftersom ekolodet ger minsta djupet inom konen, oavsett hur "djupt" det är i mitten.

 

Så min gissning är att det antingen är så att den ena stör den andra, eller att det blir ekon mellan en hård botten och skrovet som gör att det ser ut att vara längre än det faktiska djupet. Det löser man med en justering av känsligheten/styrkan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan få störningar eller konstiga ekon om skrovet är för tjockt eller så.
Men när det gäller hur rakt han höll givaren, en ekolodsgivare skickar ut en kon, och första träffen som studsar tillbaka blir djupet. Så även om han höll den 20 grader snett så blir inte djupet nödvändigtvis fel. Troligen inte.

Letar själv plats i min segelbåt, fick samma fenomen att det blev ett märkligt eko och jag vet inte varför....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. 

Så konkluderat so far. 

Signal har jag genom skrovet. 

Båten är en Askeladden 515 och gällande skrovtjocklek vet jag inget men jag tror inte de är "extra" tjocka. 

 

Störning från den andra givaren. Kanske men den sitter 4 m bort och har andra freq än den jag pratar om. 

 

Jag kommer att göra som så att jag gör en "fast" installation och sedan åker jag ut och testar olika djup och bottnar (och håller tummarna). 

Min första "farhåga" att inte få ngn signal alls verkar vara "borta". 

Jag mailade Askeladdens support och de sade att in hull är inga problem då skrovet är inte ngn honey comb eller dyl. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan du förklara varför du har två givare?

Fyra meter är inget avstånd när det gäller störning. Givare i båtar hundratalet meter bort kan störa om man har otur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Men kan du förklara varför du har två givare?

Fyra meter är inget avstånd när det gäller störning. Givare i båtar hundratalet meter bort kan störa om man har otur.

 

Jag har 2 st "fiskeplatser" i båten som är motsatta. Står jag på den ena så ser jag inte skärmen från den ena och vice versa.

Ett alt kunde vara att ta ut bilden från den ena till en extern skärm men å andra sidan har jag bara en av dem igång beroende på var jag står så störningar "kan" jag inte få (från den i alla fall).

Att jag hade de båda igång nu berodde på att jag bara ville "verifiera" om en tänkt "in hull" placering skulle fungera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det fungerar att mäta genom skrovet utan att givaren ligger platt mot glasfiberytan. Det ger visserligen en sned mätning beroende på båtens bottenvinkeln men med givaren horisontellt mot en vinklad botten ger definitivt spökekon från glasfiberytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Tror inte det fungerar att mäta genom skrovet utan att givaren ligger platt mot glasfiberytan. Det ger visserligen en sned mätning beroende på båtens bottenvinkeln men med givaren horisontellt mot en vinklad botten ger definitivt spökekon från glasfiberytan.

Jag har monterat flera givare i snedkapade rör som fästs mot botten utan problem med spökekon. Jag såg nu att det finns färdiga sådana t.o.m. https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolodsgivare/garmin-ekolodsgivare/garmin-inombordsgivare-gt15m-ih-chirp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolod har en minimisträcka som den är "blind" inom. Ljudpulsen har en viss längd, säg en millisekund, som i vatten färdas ca 1.5 m, vilket ger ett kortaste avstånd den kan visa som djup på 0.75 m (i mitt exempel). Det som finns på kortare avstånd (som störningar pga ett skrov) är osynligt. Olika givare har förstås olika minimidjup, men det är nog runt en halvmeter som kortast.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Jag har monterat flera givare i snedkapade rör som fästs mot botten utan problem med spökekon. Jag såg nu att det finns färdiga sådana t.o.m. https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolodsgivare/garmin-ekolodsgivare/garmin-inombordsgivare-gt15m-ih-chirp

Har funderat på den men då jag redan har en "super givare" så har jag gjort en egen lösning att fixera till skrov.

Har sågat till ett 316 mm skjutmuff som jag kommer att sätta fast och täta. Fyller med H2O/Glykol och sedan ett täcklock där givaren sitter med en kabelgenomföring.

 

Fråga. Är sikaflex "bäst" att fästa och täta upp med mot skrovet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-09 vid 12:06 skrev 50sman:

Har funderat på den men då jag redan har en "super givare" så har jag gjort en egen lösning att fixera till skrov.

Har sågat till ett 316 mm skjutmuff som jag kommer att sätta fast och täta. Fyller med H2O/Glykol och sedan ett täcklock där givaren sitter med en kabelgenomföring.

 

Fråga. Är sikaflex "bäst" att fästa och täta upp med mot skrovet?

 

Klar. 

Blev super (enl mig :))

 

IMG_20220722_122732.jpg

IMG_20220722_122858.jpg

IMG_20220722_124544.jpg

IMG_20220722_124643.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är sladden provisoriskt dragen för i år. 

I höst så lägger jag den i ett av de VP rör jag har dragit längs med kölen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...