Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PatrikL85

Aluminiumbåt - Korrosion eller oxidering?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har precis köpt min första aluminiumbåt (begagnad), det är en fiskebåt från 2009 av märket tracker och är nybörjare på detta med aluminiumbåtar.

 

Skulle vilja putsa upp den för at få lite trevligare finish, vet att ytan kommer att oxidera för att bygga upp skydd igen men just nu så är det lite "rinn" märken på den etc. så tänkte köra starbrites medel samt starbrite polish på den eller är det bortkastat och bättre att köra med tex. autosol? (känns dock som att det är lätt att få ojämn finish på den då).

 

Dock när jag var ut ikväll så börjar jag misstänka att jag kanske istället har korrision på vissa ställen, provade att polera ett ställe med lite autosol och får inte bort det värsta  (dock endast provat för hand och inte med maskin).

 

Bifogar några bilder på hur det ser ut där det är som värst, vad tror ni? vanlig oxidering eller korrosion? (en av bilderna är på den autosol polerade ytan)

 

Att tillägga är att föregående ägare verkar använt den skruv man haft hemma, tex. satt vissa saker fast med vanlig plåtskruv (sådan man skruvar takplåt med).

Dessa har jag försökt rensa bort så mycket som möjligt och ersätta med alunit där det går.

 

Ytterligare tre frågor:

 

Fråga 1: Men vad för skruv ska jag använda när jag vill skruva i tex relingen? Läste syrafast stål någonstans är det samma som tex. Rostfri A4 skruv? fungerar det även med A2?

 

Fråga 2: Anoder, båten kommer enbart att trailas och endast gå i sötvatten och ev. bräckt (östkusten), vad för anoder bör jag använda?

 

Fråga 3: Om man vill testa båten att den inte har strömläckage så läste jag någonstans att om jag kopplar in batteriet och sedan sätter multimetern på pluspolen och sedan minus i skrovet så ska den inte ge någon indikering på volt men om den visar tex. 12v så läcker det ström någonstans?

  

 

Tack på förhand!

 

 

IMG_1262.jpg

IMG_1263.jpg

IMG_1265.jpg

Redigerad av PatrikL85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. A4 är syrafast och det skall du ha. Helst med Tef-Gel som skydd mot korrosion om du skruvar i dem i aluminium.

2. Magnesium för sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

1. A4 är syrafast och det skall du ha. Helst med Tef-Gel som skydd mot korrosion om du skruvar i dem i aluminium.

2. Magnesium för sötvatten.

 

Tack för svar! Säkert jätte dum fråga, men magnesium anoder, var bör jag ha dom? både motor och skrov eller var sätter jag den? och hur många bör man ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cobalt233:

 

Kanske lite väl mycket "bling bling" finish på den där :) samt att är bra om produkterna går att hitta "enkelt" i sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten :)  

Det är lite annorlunda att ha aluminiumbåt, men rätt bekvämt.

 

Anoderna sitter ju främst på motorn och så länge du inte har tecken på någon korrosion så ska det väl inte behövas något mer än så på en mindre båt (drev.se brukar ha ok priser och är snabba på att leverera).

 

De märkena på bilderna ser ut som "normalt" slitage, aluminium är ju mjukt och kan få rätt mycket stryk. Det där mörkare runt skruvskallarna kan vara oxid, eller bara smuts. Men oavsett inget problem. 

Söker du så finns det många bra bilder eller filmer på tuben som visar olika sorters korrosion, den här var rätt bra gjord https://www.youtube.com/watch?v=7KKoQj2CWcM .

 

Du kan antingen mäta spänning med batteriet inkopplat som du beskrev, men nästan enklare är att använda kontinuitetsläget (pipet), dvs du har inte batteriet inkopplat utan du mäter hr. Ohm istället. Har du kontakt någonstans så piper mätaren. Då slipper man kolla på displayen utan kan koncentrera sig på var man sätter mätproberna. Så till exempel på polskorna och skrovet är enklast att börja med, varken plus eller minussidan ska ha kontakt med skrovet. Men det bygger på att motorn är monterad helt åtskild från skrovet och det är de nog inte alltid (det är inte min i alla fall).

 

Har funderat på att försöka få till ett helt skillt montage men har inte riktigt orkat ta tag i det, och då båten är över 20 år gammal och inte verkar ha tagit stryk hittills så känns det inte akut.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev PatrikL85:

 

Tack för svar! Säkert jätte dum fråga, men magnesium anoder, var bör jag ha dom? både motor och skrov eller var sätter jag den? och hur många bör man ha?

Har du inga anoder alls på båten nu?

På min aluminiumbåt är det 3 st, 2 st på akterspegeln och 1 st på motorfästet.

Plus de internt i motorn förstås.

image.png.c23aa560786108fedfbc7cc58f55ec49.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane, mängden anoder har jag ännu inte funderat över men, jag har utombordare och det sitter fem stycken utspridda på rigg och motorfäste (plus de som ska sitta inuti motorn som jag inte har koll på). 

Känns som det borde räcka till en femmeters båt? Eller borde jag sätta några på skovet också?

Har iofs inga synliga spår av korrosion på skrovet (eller, klart att det finns små prickar, men inget mer än så).

 

Håller inte till mycket på västkusten för tillfället, men enstaka besök kan det nog bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Gausafeten:

Känns som det borde räcka till en femmeters båt? Eller borde jag sätta några på skovet också?

Har iofs inga synliga spår av korrosion på skrovet (eller, klart att det finns små prickar, men inget mer än så).

Finnmasters minsta aluminiumbåt som är 5,46 meter har bara 1 anod på akterspegeln. De större har 2 st.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gausafeten:

Grattis till nya båten :)  

Det är lite annorlunda att ha aluminiumbåt, men rätt bekvämt.

 

Anoderna sitter ju främst på motorn och så länge du inte har tecken på någon korrosion så ska det väl inte behövas något mer än så på en mindre båt (drev.se brukar ha ok priser och är snabba på att leverera).

 

De märkena på bilderna ser ut som "normalt" slitage, aluminium är ju mjukt och kan få rätt mycket stryk. Det där mörkare runt skruvskallarna kan vara oxid, eller bara smuts. Men oavsett inget problem. 

Söker du så finns det många bra bilder eller filmer på tuben som visar olika sorters korrosion, den här var rätt bra gjord https://www.youtube.com/watch?v=7KKoQj2CWcM .

 

Du kan antingen mäta spänning med batteriet inkopplat som du beskrev, men nästan enklare är att använda kontinuitetsläget (pipet), dvs du har inte batteriet inkopplat utan du mäter hr. Ohm istället. Har du kontakt någonstans så piper mätaren. Då slipper man kolla på displayen utan kan koncentrera sig på var man sätter mätproberna. Så till exempel på polskorna och skrovet är enklast att börja med, varken plus eller minussidan ska ha kontakt med skrovet. Men det bygger på att motorn är monterad helt åtskild från skrovet och det är de nog inte alltid (det är inte min i alla fall).

 

Har funderat på att försöka få till ett helt skillt montage men har inte riktigt orkat ta tag i det, och då båten är över 20 år gammal och inte verkar ha tagit stryk hittills så känns det inte akut.

 

 

 

Tackar för svar! om vädret tillåter så ska jag prova med Star Brite prylarna i morgon och se hur mycket som försvinner. Ska även se över spänningen så inget sådant finns.

Många bra tips! tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kane:

Har du inga anoder alls på båten nu?

På min aluminiumbåt är det 3 st, 2 st på akterspegeln och 1 st på motorfästet.

Plus de internt i motorn förstås.

image.png.c23aa560786108fedfbc7cc58f55ec49.png

Jodå, sitter anoder på motorn (är en 5m båt jag har). Dock inga på skrovet om jag inte missminner mig. Ska slå ett extra öga imorgon.

 

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-08 vid 10:58 skrev Gausafeten:

Grattis till nya båten :)  

Det är lite annorlunda att ha aluminiumbåt, men rätt bekvämt.

 

Anoderna sitter ju främst på motorn och så länge du inte har tecken på någon korrosion så ska det väl inte behövas något mer än så på en mindre båt (drev.se brukar ha ok priser och är snabba på att leverera).

 

De märkena på bilderna ser ut som "normalt" slitage, aluminium är ju mjukt och kan få rätt mycket stryk. Det där mörkare runt skruvskallarna kan vara oxid, eller bara smuts. Men oavsett inget problem. 

Söker du så finns det många bra bilder eller filmer på tuben som visar olika sorters korrosion, den här var rätt bra gjord https://www.youtube.com/watch?v=7KKoQj2CWcM .

 

Du kan antingen mäta spänning med batteriet inkopplat som du beskrev, men nästan enklare är att använda kontinuitetsläget (pipet), dvs du har inte batteriet inkopplat utan du mäter hr. Ohm istället. Har du kontakt någonstans så piper mätaren. Då slipper man kolla på displayen utan kan koncentrera sig på var man sätter mätproberna. Så till exempel på polskorna och skrovet är enklast att börja med, varken plus eller minussidan ska ha kontakt med skrovet. Men det bygger på att motorn är monterad helt åtskild från skrovet och det är de nog inte alltid (det är inte min i alla fall).

 

Har funderat på att försöka få till ett helt skillt montage men har inte riktigt orkat ta tag i det, och då båten är över 20 år gammal och inte verkar ha tagit stryk hittills så känns det inte akut.

 

 

 

 

Nu jäklar har jag varit ute och mätt en massa :D 

Som vi misstänkte så får jag 12v om jag håller på pluspolen och i skrovet.

Så jag kopplade bort batteriet och började mäta med "buzzern", dock verkar det endast vara på minus sidan och det är endast om kabeln till motorn är inkopplad på polen, dvs om jag tar minus på motorsidan och sätter mot skrovet så har jag "kontakt".

Är detta normalt eller måste jag felsöka motorn? jag ser ingenstans där det ser ut som att motorn är jordag i skrovet men det kanske blir så automatiskt iom bultningen i skrovet? 

 

Är det såfall något att bry sig i? Jag hittade även ett x-antal oxiderade kontakter vara några till och med gick av och gått av, så dessa kan nog också vara en av felkällorna då jag först tyckte jag hade "kontakt" på både pluspolen och minuspolen (utan batteri påkopplat) men nu är det som sagt endast minus på motorn och skrov som jag kan finna.

 

//mvh
Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kollat på min båt, skall göra det vid tillfälle. Kanske läge för två-polig huvudbrytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror det är rätt normalt att motorns bultar jordar motorn i skrovet. Det är ju egentligen inte önskvärt, men så länge det inte är någon ström som går den vägen ska det inte behöva bli någon korrosion på grund av det. Det är i alla fall så jag förstått det hela. 

 

(sen vet vi ju att båten vid grannbryggan kan sabba allt genom att ha elfel också, men vi som har vår båt på trailer slipper ju bekymra oss om just det problemet).

 

Däremot - har du redan hittat tecken på skadad el så gå igenom så mycket av den du kommer åt, för har något av det kontakt med skrovet kan det bli värre. Ja sen vill man ju gärna att det där elektriska ska fungera också ;)

 

På måndag ska min i sjön - för nu har den fullt fungerande el :D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gausafeten:

Jo jag tror det är rätt normalt att motorns bultar jordar motorn i skrovet. Det är ju egentligen inte önskvärt, men så länge det inte är någon ström som går den vägen ska det inte behöva bli någon korrosion på grund av det. Det är i alla fall så jag förstått det hela. 

 

(sen vet vi ju att båten vid grannbryggan kan sabba allt genom att ha elfel också, men vi som har vår båt på trailer slipper ju bekymra oss om just det problemet).

 

Däremot - har du redan hittat tecken på skadad el så gå igenom så mycket av den du kommer åt, för har något av det kontakt med skrovet kan det bli värre. Ja sen vill man ju gärna att det där elektriska ska fungera också ;)

 

På måndag ska min i sjön - för nu har den fullt fungerande el :D.

Fixade till elen ikväll så nu är allt "klart", det som är lite "skumt" men ändå ett angenämt "problem" är att nu när jag tar "buzzern" och lägger en tåt på minus på motorn och den andra på skrovet så händer inget, lika om jag provar med plus.

 

Om jag kopplar in batteriet så får jag 12v mellan pluspol och skrovet, dock om jag ställer den på "buzz" läget så piper den inte. 

Tycker det är lite märkligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev PatrikL85:

Fixade till elen ikväll så nu är allt "klart", det som är lite "skumt" men ändå ett angenämt "problem" är att nu när jag tar "buzzern" och lägger en tåt på minus på motorn och den andra på skrovet så händer inget, lika om jag provar med plus.

 

Om jag kopplar in batteriet så får jag 12v mellan pluspol och skrovet, dock om jag ställer den på "buzz" läget så piper den inte. 

Tycker det är lite märkligt? 

Testade lite snabbt att buzza batteriminus mot skrovet idag. Blev inget utfall. Mätte då resistansen mellan minus och skrov och den var 260 Ohm. Har ingen aning om det är normalt, katastrof eller något där emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...