Jump to content
Friday 03 February 2023
Mambo

Volvo D4 eller Yanmar?

Recommended Posts

Jag håller på att konvertera från 35-fots segelbåt till motorbåt och har snöat in på Nimbus 310 -320 Coupe eller en Saga 315.

Tar gärna emot åsikter och tips om dessa. 
Men egentligen är det motorerna i dessa båtar jag undrar över, ofta sitter det Volvo men ibland Yanmar. Jag har hört/läst en del negativt om driftsäkerheten hos Volvo D4, Yanmar’s 4-a verkar mer pålitlig fast kanske inte lika sofistikerad med datastyrning mm. Har ni några tips och åsikter om Volvo kontra Yanmar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Mambo:

Jag håller på att konvertera från 35-fots segelbåt till motorbåt och har snöat in på Nimbus 310 -320 Coupe eller en Saga 315.

Tar gärna emot åsikter och tips om dessa. 
Men egentligen är det motorerna i dessa båtar jag undrar över, ofta sitter det Volvo men ibland Yanmar. Jag har hört/läst en del negativt om driftsäkerheten hos Volvo D4, Yanmar’s 4-a verkar mer pålitlig fast kanske inte lika sofistikerad med datastyrning mm. Har ni några tips och åsikter om Volvo kontra Yanmar?

Yanmar veckans alla dagar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är Yanmar 4LHA-STE/STP så absolut Yanmar. En nästa outslitlig motor om den sköts, och om man behöver byta delar så är den inte svårskruvad. Enda är impellern som sitter rätt illa till, men med en lämplig avdragare går det att byta den också.

 

Titta på motorinstallationen också i de båtar du funderar på. Sagan är den finare av de två - i mitt tycke - men motorn är inte så lätt att komma åt på. Minns inte hur det ser ut i Nimbus, det kanske är lika illa i den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle nog hellre titta på skicket på resp båt?

En som är dåligt servad blir ju inte kul att äga oavsett.

Jag har Saga 210 med D4 och tycker den fungerar utmärkt.

Visserligen bara ca 400 timmar på mätaren än så länge.

Motorn i sig är otroligt enkel att serva men den sitter lite jäkligt till i Sagan.

Jag fick tipps av Pentas personal på båtmässan som visade då motorn stod på ett podium.

Sedan var det ändå ganska enkelt att fixa det.

Sagan är en härlig båt som är otroligt trygg i sjön.

Vi har efter 4 år med den fastnat för en marchfart på 11 knop. Då går den ekonomiskt och ganska tyst.

Lycka till med ditt båtköp.

 

// Mats W

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Wergis:

Vi har efter 4 år med den fastnat för en marchfart på 11 knop. Då går den ekonomiskt och ganska tyst.

Skulle tro (eller egentligen - vet) att den där faktiskt drar nästan som mest i l/nm. Om du går ner till 6-7 knop så lär den dra en tredjedel ungefär.

 

Däremot är det en bra/nödvändig "plöjfart" om sjön är grisig och krabb.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-07 vid 17:46 skrev Mambo:

Jag håller på att konvertera från 35-fots segelbåt till motorbåt och har snöat in på Nimbus 310 -320 Coupe eller en Saga 315.

Tar gärna emot åsikter och tips om dessa. 
Men egentligen är det motorerna i dessa båtar jag undrar över, ofta sitter det Volvo men ibland Yanmar. Jag har hört/läst en del negativt om driftsäkerheten hos Volvo D4, Yanmar’s 4-a verkar mer pålitlig fast kanske inte lika sofistikerad med datastyrning mm. Har ni några tips och åsikter om Volvo kontra Yanmar?

 

Det låter på dig som att datastyrning mm skulle vara något positivt. Det är det absolut inte :)

Yanmar är mycket bättre än Penta D4.an

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg detta i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Undrar om något stort är gjort på den 6'an genom åren.

 

20220709_094626.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas de har någon annan lucka inifrån för åtkomst till den motorns framände (en 6LPA-STP). I annat fall lär både impeller och kamrem gå på sanslöst mycket övertid....

 

Kanske en lucka i botten av utrymmet 😃

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-07 vid 17:46 skrev Mambo:

Jag håller på att konvertera från 35-fots segelbåt till motorbåt och har snöat in på Nimbus 310 -320 Coupe eller en Saga 315.

Tar gärna emot åsikter och tips om dessa. 
Men egentligen är det motorerna i dessa båtar jag undrar över, ofta sitter det Volvo men ibland Yanmar. Jag har hört/läst en del negativt om driftsäkerheten hos Volvo D4, Yanmar’s 4-a verkar mer pålitlig fast kanske inte lika sofistikerad med datastyrning mm. Har ni några tips och åsikter om Volvo kontra Yanmar?

Vi har en 320 med en d4. Vi har haft haveri men jag vet orsaken den hårda vägen. Det är viktigt att motorn kommer upp till max varvtal med fullgas. Vi har minskat stigningen på proppen 1 tum. I övrigt tycker jag det ät bra maskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev micke_102:

Det är viktigt att motorn kommer upp till max varvtal med fullgas.

Det där får du gärna utveckla. 

(Jag har en TAMD41 som inte når  maxvarv vid full gas...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Kane:

Såg detta i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Undrar om något stort är gjort på den 6'an genom åren.

 

20220709_094626.jpg

9000 timmar är absurt mycket gångtid!
Några räkneexempel. Om man kör FEM timmar varje dag, juni-juli-augusti, så når man 9000 timmar efter nästan 20 år.
Om man i stället har fem veckors semester och kör tio timmar varje semesterdag, plus tio timmar varje lördag och söndag året runt, så tar det närmare sju år att nå 9000 timmar.

Om man i stället räknar mer realistiskt, med 3-4 timmar, 4-5 dagar i veckan under kanske fyra veckor, plus samma ett dussin helger under året, kommer man upp i 200-250 timmar per år, och då krävs 36 år för att nå 9000 timmar!!!

 

Edited by raol
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

9000 timmar är absurt mycket gångtid!
Några räkneexempel. Om man kör FEM timmar varje dag, juni-juli-augusti, så når man 9000 timmar efter nästan 20 år.
Om man i stället har fem veckors semester och kör tio timmar varje semesterdag, plus tio timmar varje lördag och söndag året runt, så tar det närmare sju år att nå 9000 timmar.

Om man i stället räknar mer realistiskt, med 3-4 timmar, 4-5 dagar i veckan under kanske fyra veckor, plus samma ett dussin helger under året, kommer man upp i 200-250 timmar per år, och då krävs 36 år för att nå 9000 timmar!!!

 

Båten är från 2010.

 

20220709_200816.jpg

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev raol:

9000 timmar är absurt mycket gångtid!
Några räkneexempel. Om man kör FEM timmar varje dag, juni-juli-augusti, så når man 9000 timmar efter nästan 20 år.
Om man i stället har fem veckors semester och kör tio timmar varje semesterdag, plus tio timmar varje lördag och söndag året runt, så tar det närmare sju år att nå 9000 timmar.

Om man i stället räknar mer realistiskt, med 3-4 timmar, 4-5 dagar i veckan under kanske fyra veckor, plus samma ett dussin helger under året, kommer man upp i 200-250 timmar per år, och då krävs 36 år för att nå 9000 timmar!!!

 

Har läst artikeln, vill minnas att en tidigare ägare använt den yrkesmässigt. Det kan ju bidra till att förklara saken. Men det är ändå mkt.

 

Sen är det väl tiden / korrosion som normalt äter båtmotorer så 9000 timmar kanske är fullt möjligt om motorn får gå istället för att stå o rosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Har läst artikeln, vill minnas att en tidigare ägare använt den yrkesmässigt. 

Du kan läsa inlägget innan ditt....😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Sen är det väl tiden / korrosion som normalt äter båtmotorer så 9000 timmar kanske är fullt möjligt om motorn får gå istället för att stå o rosta.

Ja, använda motorn är viktigt. Likaså vara noga med service, allmän körstil och låta motorn bli varm innan den får jobba samt svalna av lite innan den stängs av osv. Kanske självklarheter men har sett folk slarva med det där. Ut ur hamn och sedan fullt blås.

 

Sedan beror det säkert mycket på hur och var motorn får jobba också. Dvs hur många ton den skall leva med samt i vilket vatten den bor i. Sötvatten är mer motorvänligt än saltvatten tex.

 

Avslutningsvis finns det ju också olika dieslar med varierande förväntad livslängd pga. ett allt större effektuttag samt i viss mån begränsad möjlighet till renovering till en "vettig" summa (D-serien). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Daniel_K:

Det där får du gärna utveckla. 

(Jag har en TAMD41 som inte når  maxvarv vid full gas...)

Når man inte fullvarv på en fullt frisk motor är propellern sannolikt för stor och motorn går för tungt och arbetar hårt.

För övrigt känner jag de som har både D4 och D6 och som åker problemfritt och har själv gamla Pentamaskiner men hade jag kunnat välja hade jag gått på Yanmar om den har mekaniskt bränslesystem.

Jag vill ha enkel teknik i en fritidsbåt.

Edited by Makro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man fokuserar lite mer på Volvo D4 (som är vanligare än Yanmar i nämnda båtmodeller) så har jag förstått att det finns olika generationer av D4 med lite olika effektuttag. 

Det finns, som framskymtar här, en del problem med Volvos D4 (om man googlar hittar man mycket). Det verkar mest vara elektronikstyrningen som ställer till det.

Har dom blivit mer tillförlitliga med åren? Är det någon speciell generation man ska akta sig mera för?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...