Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Radahl

Uttern S64 - Ny instrumentpanel

Rekommendera Poster

Jag har, efter mycket funderande och många provkörningar, köpt mig en Uttern S64 från 2007.

Den hade nästan precis allt jag ville ha i utrustningsväg men plottern är ganska kass efter 15 år.

Den plottern som sitter där är integrerad i panelen och det är ju både snyggt och praktiskt.

Numera har plottrar ett annat format, widescreen, så jag kan inte lyfta in en rektangulär plotter i ett kvadratiskt hål.

Då har jag två val:

- Montera en ny plotter på panelen framför den gamla, vilket inte blir så snyggt och tar plats.

- Skaffa en ny panel och göra nya hål för plotter och övriga instrument.

Jag skulle vilja köpa en ny panel men vet någon var jag hittar en sådan i originalutförande?

Instrumentpanel.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har samma problem, har du hittat ngn lösning?

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte ännu.

Dock fått klart för mig att det från 2007 års modell är samma panel som Uttern D66.

Kanske så att man ska ställa frågan med det modellnamnet som rubrik…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom samma process. Fick kontakt med en firma som hette Gussi som gjorde originalpanelerna. Fick dem att tillverka en där jag fick in en Simrad go7 som då (typ 2017) var den smalaste jag kunde hitta. 
Det jag kom fram till annars var Raymarine A65, A67, A68 som var det festligaste som gick att klämma in i originalpanelen men de har ju några år på nacken nu. 

IMG_3191.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt! 😊

Jag gissar att du fick den utan förborrade hål eftersom du satt dom stora mätarna nederst.

Jag har en Garmin som är ytterligare lite större, så dom små mätarna får förpassas till den vänstra panelen.

Tilt behöver jag inte se och soppa nivå finns på dom stora.

Har du kontaktuppgifter till Gussi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Radahl:

Riktigt snyggt! 😊

Jag gissar att du fick den utan förborrade hål eftersom du satt dom stora mätarna nederst.

Jag har en Garmin som är ytterligare lite större, så dom små mätarna får förpassas till den vänstra panelen.

Tilt behöver jag inte se och soppa nivå finns på dom stora.

Har du kontaktuppgifter till Gussi?

Jag fick känslan av att de höll på att avveckla verksamheten. De sålde någon typ av DAB-radio som typ enda produkt på deras hemsida. Jag pratade med en kille som fixade samtliga hål utifrån att han fick veta vilken plotter jag ville ha. Han ritade i datorn medan vi pratade. Han gjorde även ny metallram. Försökte söka lite efter företaget nu men det blir ingen fullträff. De höll till i Kolhättan mellan Uddevalla och Göteborg. Jag tror han hette Elgh i efternamn. Frågan är om de har någon verksamhet kvar. 
Spackla igen hålen på din befintliga, slipa och försök hitta någon dekorfilm som passar. 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns något som heter Kolhättans Båthamn AB som drivs av någon som heter just Elgh…

Ligger strax norr om Stenungsund och några mil söder om där jag har båten.

Får ta en tur dit. 😊

Planen är annars att jag fått tag på en kille som kan göra en 3D modell i ett CAD program av metallramen som man sen kan göra en fil av och programera en CNC fräs med.

Ska testa det på en MDF skiva först och funkar det blir det så enkelt som en urfräsning i en skiva golvlaminat från Bauhaus.

Tack för hjälpen och tipsen, nu har jag flera vägar att gå! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Radahl:

Finns något som heter Kolhättans Båthamn AB som drivs av någon som heter just Elgh…

Ligger strax norr om Stenungsund och några mil söder om där jag har båten.

Får ta en tur dit. 😊

Planen är annars att jag fått tag på en kille som kan göra en 3D modell i ett CAD program av metallramen som man sen kan göra en fil av och programera en CNC fräs med.

Ska testa det på en MDF skiva först och funkar det blir det så enkelt som en urfräsning i en skiva golvlaminat från Bauhaus.

Tack för hjälpen och tipsen, nu har jag flera vägar att gå! 😊

Hör gärna av dig om du får tag i någon där. De gjorde nimbus paneler och jag skulle vilja göra nya. Men skulle tro de lagt ner företaget, finns inga nummer att tillgå. Synd gjorde fina produkter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om Pro Forger kan göra nya paneler? De laserskär i stålplåt eller aluminium. 
Det går till så att man på deras hemsida själv ritar upp hur det ska se ut och sedan skär de ut och skickar med post.

https://proforger.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Hör gärna av dig om du får tag i någon där. De gjorde nimbus paneler och jag skulle vilja göra nya. Men skulle tro de lagt ner företaget, finns inga nummer att tillgå. Synd gjorde fina produkter.

Absolut! Finns det något spår av verksamheten kvar ska vi ju se till att boosta den, verkar ju som att det finns många som behöver hjälp! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Kolla om Pro Forger kan göra nya paneler? De laserskär i stålplåt eller aluminium. 
Det går till så att man på deras hemsida själv ritar upp hur det ska se ut och sedan skär de ut och skickar med post.

https://proforger.com

Tack för tipset men jag hade kontakt med dom redan för ett år sedan. Då hade dom för mycket att göra så dom åtog sig inte enstaka objekt utan ville ha en större serie. Vi kom aldrig så långt som till ifall dom kunde göra just det här (vilket jag dock tror) eller pris. Det var tvärnej redan på telefon. Konjunkturläget kan ju ha förändrats och dom kanske har möjlighet att klämma in enstaka prylar nu... Det var efter jag pratat med den killen som jag insåg att jag behövde ha en bra digital ritning att skicka in om jag skulle få något som inte kostade skjortan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...