Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Falken86

Volt från diod / skiljerelä

Rekommendera Poster

Hej 

 

När jag mäter min generator ger  den 15.3 volt ut , men när jag mäter på skiljereält då ger den 14.38 ut till batterierna . Är det volten från relät som är korrekt ström ut till batterierna? Jag tkr volten när jag mäter direkt på generatorn är lite hög?  Men det kanske inte spelar någon roll när volten på relät är dom den ska? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det batteri som sitter direkt mot generatorn kommer laddas med 15. Den andra banken laddas med 14,38V. Låter som ett ganska högt spänningsfall (min Victron Cyrix ligger på under 0,05V). Men har du en diod låter det ju inte helt otroligt. 

 

Kolla även att alla kontakter är rena och alla bultar åtdragna. Inte ovanligt att det kan falla 1V vid dålig kontakt (framförallt när strömstyrkan ökar - som vid laddning från generator)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Falken86:

Hej 

 

När jag mäter min generator ger  den 15.3 volt ut , men när jag mäter på skiljereält då ger den 14.38 ut till batterierna . Är det volten från relät som är korrekt ström ut till batterierna? Jag tkr volten när jag mäter direkt på generatorn är lite hög?  Men det kanske inte spelar någon roll när volten på relät är dom den ska? 
 

 

Hur många päron får du om du adderar tre äpplen och en banan?

 

Nu tar vi det från början:

Spänning mäter man i volt.

Ström mäts i ampere.

Om du tänker dig en trädgårdsslang så motsvarar spänningen trycket i slangen, strömmen motsvarar flödet i slangen.

 

Var någonstans på generatorn har du mätt upp 15,3 volt? Om du inte gjort det så skall du mäta mellan B+ och godset i generatorn, eller mellan B+ och B- om det finns en sådan.

 

Beroende på kablarnas längd och skick, och framförallt på kablarnas anslutningar om dom är oxiderade, är det vanligt med spänningsfall.

 

Vilken spänning som är rätt eller fel.. om du mätt rätt är båda spänningarna du mätt upp rätt, men generatorspänningen ingen är för hög, och spänningen från skiljerelät är på gränsen… eller egentligen strax under gränsen. Vanliga bly/syrabatterier börjar att gasa någonstans mellan 14,2 och 14,4 volt, det är inte bra. Det sägs emellanåt att 13,9 volt är optimalt, men det finns även andra uppgifter om det.

 

Laddningsströmmen till batteriet bestäms av batteriets laddningsstatus, ett dåligt laddat batteri  kan dra i sig många amper, medan ett som nästan är fulladdat knappt tar emot någonting.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall är inte samma som framfall. 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur många päron får du om du adderar tre äpplen och en banan?

 

Nu tar vi det från början:

Spänning mäter man i volt.

Ström mäts i ampere.

Om du tänker dig en trädgårdsslang så motsvarar spänningen trycket i slangen, strömmen motsvarar flödet i slangen.

 

Var någonstans på generatorn har du mätt upp 15,3 volt? Om du inte gjort det så skall du mäta mellan B+ och godset i generatorn, eller mellan B+ och B- om det finns en sådan.

 

Beroende på kablarnas längd och skick, och framförallt på kablarnas anslutningar om dom är oxiderade, är det vanligt med spänningsfall.

 

Vilken spänning som är rätt eller fel.. om du mätt rätt är båda spänningarna du mätt upp rätt, men generatorspänningen ingen är för hög, och spänningen från skiljerelät är på gränsen… eller egentligen strax under gränsen. Vanliga bly/syrabatterier börjar att gasa någonstans mellan 14,2 och 14,4 volt, det är inte bra. Det sägs emellanåt att 13,9 volt är optimalt, men det finns även andra uppgifter om det.

 

Laddningsströmmen till batteriet bestäms av batteriets laddningsstatus, ett dåligt laddat batteri  kan dra i sig många amper, medan ett som nästan är fulladdat knappt tar emot någonting.

Jag har mätt upp det mellan B+ och godset på generatorn och B+ och B- .. Bytte regulator och den visar fortfarande 15.3. 
 

det sitter nya agm batterier . 3 st 95ah. 
 

provade med en annan generator och den laddade 12.8. Lite för lågt ist ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Beroende på kablarnas längd och skick, och framförallt på kablarnas anslutningar om dom är oxiderade, är det vanligt med spänningsfall.

 Detta samt gamla ruttna batterifrånskiljare (huvudströmbrytare) kan ställa till det.

Är det gamla grejer du har?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddade vid mättillfället troligtvis inget alls. 

 

12.8 V är förmodligen polspänningen på ett eller flera batterier. Beroende på vilka, som just då är  inkopplade. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Hybro:

Spänningsfall är inte samma som framfall. 🤪

Nä det är när spänningen sjunker såpass att det blir tråkigt 🤪

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man inte bytatill vilken generator som helst. 

Vissa har frihjul som drar åt ena hållet. 

Andra har styrning från en yttre dator o s v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju ha koll iallafall.

AGM lär ju klara litet högre laddningsspänning, omkring 13,7 volt, beroende på var man läser, så det är ju lugnt så långt.

Sedan; vad är det för slags skiljerelä? Är det ett sådant där elektromekaniskt, eller är det en sådan där större kapslad ”dubbeldiod” som väl egentligen heter ”laddningsfördelare”?
Dessa ”dubbeldioder” sänker ju spänningen med 0,7 volt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Makro:

 Detta samt gamla ruttna batterifrånskiljare (huvudströmbrytare) kan ställa till det.

Är det gamla grejer du har?

Huvudströmbrytare 2 st nya sedan 2 år tillbaka . Skiljerelät är några år det. Ingen aning om hur gammalt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du verkar ju ha koll iallafall.

AGM lär ju klara litet högre laddningsspänning, omkring 13,7 volt, beroende på var man läser, så det är ju lugnt så långt.

Sedan; vad är det för slags skiljerelä? Är det ett sådant där elektromekaniskt, eller är det en sådan där större kapslad ”dubbeldiod” som väl egentligen heter ”laddningsfördelare”?
Dessa ”dubbeldioder” sänker ju spänningen med 0,7 volt.

Det är ett Volvo Penta.  Vad det är för slags model vet jag inte . Är kanske en laddningsfördelare . Ett blått med flänsar med 3 stycken skruvar att fäste kablar på. Art nr på den är 872928 , Penta . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Falken86:

Huvudströmbrytare 2 st nya sedan 2 år tillbaka . Skiljerelät är några år det. Ingen aning om hur gammalt 

Och alla kablar och pressningar av kabelskor? Batteripolskorna?
Är det också 2 år eller 30 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Makro:

Och alla kablar och pressningar av kabelskor? Batteripolskorna?
Är det också 2 år eller 30 år?

batteripolskorna är nya inom en 2-3 års period skulle jag säga . Hade en firma som gjorde detta åt mig då dom renoverade motorn och när dom koppla in allt så koppla dom nåt galet , så dom bytte brytare och kabel . 


pressningar av resterande kablar är nog däremot länge sedan nån gjort nåt åt.  Mer 30år än 2år….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vägen hem från midsommar helgen så börja varvräknaren fladdra innan den till slut gick upp 5k varv och  ” fastna ” . Glaset blev immigt på insidan och räknaren blev varm . Det var så jag börja kolla vad problemet kunde vara och tyckte generatorn ladda lite mycket … 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Falken86:

95D1BB34-EC60-4179-BD26-B6085C3201BB.jpeg

Det där är en diodfördelare, vilket förklarar att spänningen på batterierna är lite lägre - men fortfarande högt.

 

Slutsatser:

- Laddfördelaren fungerar nog ok

- Din generator är inte frisk utan lägger ut alldeles för hög spänning

- Generatorn du satte dit istället är däremot - vilket redan nämnts - defekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med 5k varv? 

 

Äre nåt nytt påfund, som vi ska begripa? 

 

Du kanske menade 5t varv? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Vad menas med 5k varv? 

 

Äre nåt nytt påfund, som vi ska begripa? 

5k varv = Fem kilovarv = 5000 varv (rpm). Ungefär lika vedertaget som att 5kOhm är 5000 Ohm och att kilo... är prefix för 1000x. Som i kilogram.

 

Nej, inget nytt påfund, och jag är övertygad om att du nog hört det förut. Så jag tror nog man kan förutsättas begripa det 😜

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Falken86:

Det är ett Volvo Penta.  Vad det är för slags model vet jag inte . Är kanske en laddningsfördelare . Ett blått med flänsar med 3 stycken skruvar att fäste kablar på. Art nr på den är 872928 , Penta . 

 

Har varit ute för en sån typ separat från generatorn monterad. 

En kompis har en Bosch generator med liknande diod rygga (till funktionen) direkt monterad bakpå generatorn. 

 

En kiseldiod sänker spänningen (framspänningsfall, Uf) med ca 0.7 V. Vid större strömmar något mer. 

 

För att kompensera i förekommande fall, så är det normalt att generatorn ska lämna ca 0.7 V mätt före dessa dioder i förhållande till minus. 

Annars skulle spänningen efter dioderna bli motsvarande för låg. 

 

Så det gäller att veta vad generatorn ska lämna. 

 

Med skiljerelä, blir det inget spänningsfall. 

Så att då bulta in en generator avsedd att monteras med skiljedioder, kommer att bli fel. 

 

Fenomenet är långt ifrån nytt. 

Generator med skiljedioder användes i bilar som byggdes för att lämna laddspänning till husvagnar egna batterier. 

 

Så vem vet hur många konstiga kopplingar det finns. 

Många hugger en generator o klämmer i, utan att sätta sig in i kraven på eller uppbyggnaden av elsystemen. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Falken86:

Det är ett Volvo Penta.  Vad det är för slags model vet jag inte . Är kanske en laddningsfördelare . Ett blått med flänsar med 3 stycken skruvar att fäste kablar på. Art nr på den är 872928 , Penta . 

Just det, redan sagts, men det är en laddningsfördelare, inuti finns det två feta dioder. Dioder fungerar som backventiler för strömmen. Men ger förlust, spänningsfall. Alltså kan en generator ladda två batterier utan att det flyter någon ström mellan batterierna.

Regulatorn inuti generatorn skall kunna känna av spänningsfallet över denna laddningsfördelare, förutsatt att den funktionen är inkopplad, nu hoppas jag att jag skriver rätt, men jag har för mig att det är en gul kabel (möjligen orange) som kommer från genetatorns regulator och skall vara ansluten på startbatteriets pluspol. Då kan regulatorn hålla reda på laddningsspänningen och reglera denna kontinuerligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu bägge batterier får cirka 14,38v så är det en acceptabel spänning på AGM. De tål upp mot 14,7v. Sen är det ju frågan vad TS mäter med? En JULA-multimeter eller dylikt diffar några decimaler så laddningen kan vara allt från (knappt) godkänd till perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Just det, redan sagts, men det är en laddningsfördelare, inuti finns det två feta dioder. Dioder fungerar som backventiler för strömmen. Men ger förlust, spänningsfall. Alltså kan en generator ladda två batterier utan att det flyter någon ström mellan batterierna.

Regulatorn inuti generatorn skall kunna känna av spänningsfallet över denna laddningsfördelare, förutsatt att den funktionen är inkopplad, nu hoppas jag att jag skriver rätt, men jag har för mig att det är en gul kabel (möjligen orange) som kommer från genetatorns regulator och skall vara ansluten på startbatteriets pluspol. Då kan regulatorn hålla reda på laddningsspänningen och reglera denna kontinuerligt.

Aaha okej , bra förklarat för en som en är helt hundra på det elektriska, tack . 
 

jag har en gul kabel från regulatorn, den sitter på ena skruven på dioden, till ” battery 2 ”,  tror jag. Där ska den sitta sa mekanikern . 
 

Men , laddar den ändå för mycket elr är det som det ska ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Hybrid:

Om nu bägge batterier får cirka 14,38v så är det en acceptabel spänning på AGM. De tål upp mot 14,7v. Sen är det ju frågan vad TS mäter med? En JULA-multimeter eller dylikt diffar några decimaler så laddningen kan vara allt från (knappt) godkänd till perfekt.

Biltema 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Falken86:

Aaha okej , bra förklarat för en som en är helt hundra på det elektriska, tack . 
 

jag har en gul kabel från regulatorn, den sitter på ena skruven på dioden, till ” battery 2 ”,  tror jag. Där ska den sitta sa mekanikern . 
 

Men , laddar den ändå för mycket elr är det som det ska ?

Då säger mekanikern fel.

Du skall flytta denna gula kabel till startbatteriets pluspol, då kompenserar den även för det lilla spänningsfall som uppstår i kabeln mellan laddningsfördelaren och batteriet.

-Ja du kan ju naturligtvis även sätta den på förbrukarbatteriets pluspol, men det är vanligast att den sitter på startbatteriet.

3 minuter sedan skrev Falken86:

Biltema 😅

tja… Även billiga multimetrar mäter rätt, för det mesta. Billigare mätinstrument har litet litet större toleranser än de dyra som är kalibrerade för typ laboratorieändamål. Jag har svårt att tänka mig att den lilla felprocenten på ett biltemainstrument och ex.v ett Fluke proffsinstrument kan göra någon skillnad i detta sammanhang.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då säger mekanikern fel.

Du skall flytta denna gula kabel till startbatteriets pluspol, då kompenserar den även för det lilla spänningsfall som uppstår i kabeln mellan laddningsfördelaren och batteriet.

-Ja du kan ju naturligtvis även sätta den på förbrukarbatteriets pluspol, men det är vanligast att den sitter på startbatteriet.

Man kanske ska vara lite försiktig här? Visst kan man tjäna lite på att sätta den gula kabeln direkt på ett av batterierna för att kompensera för spänningsfall i den sista länken.

Men jag hade nog garderat mig och låtit den sitta på laddningsfördelaren så att om det är (eller någon gång blir) sämre kontakt mot det batteriet man mäter på så kommer generatorn att höja spänningen och koka det andra batteriet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybrid:

Om nu bägge batterier får cirka 14,38v så är det en acceptabel spänning på AGM. De tål upp mot 14,7v. Sen är det ju frågan vad TS mäter med? En JULA-multimeter eller dylikt diffar några decimaler så laddningen kan vara allt från (knappt) godkänd till perfekt

Då kan jag köra så utan oroa mig allt för mycket då ? 
 

Har nyss köpt batterierna och vill inte dom ” kokar ” elr att något annat ” överladdas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsfördelaren har ju en bult som är märkt "alternatorn", vilket jag tyder till växelströmsgeneratorn, då anser jag att den polbulten ska anslutas till generatorns pluspol. Då portioneras spänningen ut till de två andra polerna, vilket alltså är lika med två batterier. Har jag fel eller var det så ni skrev? Ville bara ha ett förtydligande så jag kan sova lugnt. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Falken86:

Då kan jag köra så utan oroa mig allt för mycket då ? 
 

Har nyss köpt batterierna och vill inte dom ” kokar ” elr att något annat ” överladdas 

Det var nyligen en annan forumdeltagare som hörde hur det bubblade i sitt/sina batteri, då är spänningen för hög. Då bildas det ju vätgas och det är ju inte så bra.

1 timme sedan skrev ABC:

Man kanske ska vara lite försiktig här? Visst kan man tjäna lite på att sätta den gula kabeln direkt på ett av batterierna för att kompensera för spänningsfall i den sista länken.

Men jag hade nog garderat mig och låtit den sitta på laddningsfördelaren så att om det är (eller någon gång blir) sämre kontakt mot det batteriet man mäter på så kommer generatorn att höja spänningen och koka det andra batteriet.

Du har ju en poäng i det. Men man skall alltid vinnlägga sig i att ha bra kontakt på batteripolerna. Och har man inte det så har man ingen koll på läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Redit:

Laddningsfördelaren har ju en bult som är märkt "alternatorn", vilket jag tyder till växelströmsgeneratorn, då anser jag att den polbulten ska anslutas till generatorns pluspol. Då portioneras spänningen ut till de två andra polerna, vilket alltså är lika med två batterier. Har jag fel eller var det så ni skrev? Ville bara ha ett förtydligande så jag kan sova lugnt. 

 

 

Alternator är växelströmsgenerator på engelska.

Jo du har rätt, denna grunka har en ingång, då märkt med ”alt” eller ”alternator” sedan två utgångar, dessa brukar heta ”batt1” och ”batt2” eller något liknande. Det spelar ingen roll om startbatteriet eller förbrukarbatteriet är batt1 eller vice versa. Grejen är ju den att strömmen från generatorn kan bara gå ut till batt1 och batt2, inte tillbaka, och inte mellan batt1 och batt2.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...