Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GTI

Behålla masten på under vinteruppläggning

Rekommendera Poster

Planerar ev att hyra vagga från hamnen i vinter med möjlighet att behålla masten på, Monsun - långkölad. 

Har en Tyresövagga idag. Det går inte att ta upp båten med mast på i den nuvarande kombination då det är en utomstående entreprenör som hantera detta.

 

 

 

+ Slipper "töjset" med att masta av och masta på varje år, årlig kostnad som "sparas" 1600:- ( 2* 800:- för avmastning) 

 

- Skador, välta(?), årlig hyrkostnad för vagga (1600:-)

 

Så ekonomin går +/- noll.

 

 

Båten ligger i Limhamn, Malmö där det blåser en del under vinterhalvåret.

 

Till saken hör att det börjar bli poppis att behålla masten på i hamnen då de erbjuder ett komplett paket med vagga, upptagning och placering på hamnplan.

 

Gbg:s kommunala hamnar tillåter inte mast på vid uppläggning medan en del ö-båtklubbar i Gbg i princip endast har mast-på så det skiftar en del

 

Any one with experience?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att slitaget på den stående riggen ökar? 
Sedan blir det mer omständligt att inspektera hela riggen på innan påmastning på våren.

Dessutom brukar det inte vara populärt hos de som bor i de närmaste omgivningarna runt båtuppställningsplatserna då det kan vina och tjuta ganska ordentligt om riggarna redan i måttliga vindar….  Limhamsborna är väl inte döva?

Nu är jag ingen segelbåtsägare, men har i färskt minne alla de gånger jag hjälpte farsan och de gånger i nutid jag hjälpt kompisar att masta av och på, alltid är det någonting som behöver bytas ut, och detta någonting brukar sällan finnas i nivå med däcket…. Bara en sådan sak som att byta linor i fallen, byta lampa eller åtgärda oxid i topplanternan eller fixa till vindexen eller liknande jobb…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har båten i Stockholm, så det är ju kanske lite lugnare väder.

 

Det är jätteskönt att låta bli att plocka av och på masten faktiskt.

Vindex och vindgivare åker på och av och i övrigt löser vi det mesta som rör inspektion mm. från mastkranen.

 

Vi har inte behövt byta eller åtgärda något på masten sedan vi köpte båten 2010, så jag ser det inte på samma sätt som Georg_Ohm.

Jo, vi bytte ett par vantskruvar och en lampa i motorlanternan våren 2011.

 

Försäkringsbolagen har inga direkta synpunkter eller förhöjda premier för båtar med masten på, på land. Däremot kan ersättning reduceras/utebli om båten är dåligt pallad eller om det händer något vid en storm. Vet man som båtägare att det ska bli storm förväntas man nog vidta åtgärder, kanske tom masta av båten.

 

Båtar söder om Sverige mastas inte av!

 

Var tredje år bör man masta av och inspektera extra noga.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör till dem som lämnar masten uppe. Har gjort det i 20 år nu och hittills så har allt gått bra. Tar ner den de åren när jag skall göra service på något i masten. Fall och dylikt skall man ju alltid spänna så att de inte för oljud, men det gäller ju på sommaren också 😀

Läste nån gång en rapport av en mast tillverkare - tror att det var Seldéns - som rekommenderade att man lämnar masten på, för de flesta mast skador kommer när man master på eller av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om att det är bekvämast att behålla masten på. Jag har haft min 30 fots segelbåt i Svinninge Marina norr om Stockholm i 12 år utan att ta av masten. De har väldigt

stabila stöttor som sitter fast i en ram under båten och det har aldrig varit något problem. Presenningen har flyttat på sig i vinden några gånger men båten har stått stadigt.

Nu har jag flyttat söder om Stockholm och ska ha båten på ett annat ställe, där 6 st SeaQuip stöttor ska användas. Jag tänker ändå behålla masten på båten över vintern. Vajerfallen spänner jag runt vanten och fäster på masten, så de inte ger något oljud ifrån sig. Spinnakerfall och liften till spinnakerbommen drar jag in i masten, med en pilotlina hängande ned till mastfoten, så att de inte utsätts för uv-ljus under vintern. Två presenningar, framför och bakom masten, samt en Noa däckställning. Jag brukar också täppa till vid aktern med en mindre presenning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...