Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joelfrodin

Honda BF130A -02 går dåligt (Video)

Rekommendera Poster

Har en Honda BF130a 2002. Som startar och går fint, tar upp den i plan och efter ca 5 minuter, när den blivit varm typ börjar den leva fan. Rycker och baktänder, tvekar och går ojämnt. Men ibland så vaknar den till och går bra en stund sen kommer det tillbaka. Jag har fyllt på fräsch bensin, bytt alla filter. Någon som har några ideér? Se bifogad film.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev joelfrodin:

Har en Honda BF130a 2002. Som startar och går fint, tar upp den i plan och efter ca 5 minuter, när den blivit varm typ börjar den leva fan. Rycker och baktänder, tvekar och går ojämnt. Men ibland så vaknar den till och går bra en stund sen kommer det tillbaka. Jag har fyllt på fräsch bensin, bytt alla filter. Någon som har några ideér? Se bifogad film.

 

 

Är varvtalet konstant när den börjar ”leva fan”? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta kommer störningarna i samband med att jag förändrar gaspådraget. Om det är det du menar?

 

De kan komma i samband med uppstart efter att jag åkt till en närliggande brygga, eller en inbromsning.

 

Här om dagen så hackade den och ryckte gav då full gas, vilket renderade i 21 knop och ryckig gång helt plötsligt  efter 5 min på fullgas vaknade den till, varvade ur och gick rent. Senare på kvällen kom det tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hysterisk googling ger att det verkar inte vara många som har tändningsproblem. Utan det verkar vara bränslerelaterat som är vanligast. Man kanske skulle göra en bränsletrycksmätning, men det verkar inte vara vanlig ventil på railen utan självklart någon special grej enligt manualen. Någon som vet vad man behöver för att mäta trycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte utesluta tändningen med din felbeskrivning. Kolla om du har tändning på alla cylindrar när motorn börjar strula. Montera Tändningslampa eller annan induktiv mätare runt tändkablarna en åt gången. Alternativt dra ut tändkabel för att se om motorn karaktär förändras eller fortsätter. Gällande bränsletrycksmätning finns universalkit, men dessa är rätt så dyra så jag hade inte börjat med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en blåsa som du kan handpumpa bensin med? Jag har varit med om samma bekymmer på en mercury, då var det blåsan som ställde till med problemet. Efter att jag bytte blåsan så gick den kanon igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm ja den kostar ju inte så mycket så den kan man börja med, har noterat att den aldrig blir stum, fast det kanske det inte blir på en Insprutare?

 

Sen får det bli en stroboskoptur ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev joelfrodin:

Hm ja den kostar ju inte så mycket så den kan man börja med, har noterat att den aldrig blir stum, fast det kanske det inte blir på en Insprutare?

 

Sen får det bli en stroboskoptur ikväll

Jag hade också testat att byta samtliga tändstift. Det är en enkel och billig åtgärd. Tändstiften kan ge temporära cylinderbortfall om något av dem strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då stroboskoplampan var död och blåsan jag köpte hade för små anslutningar blev det inget stordåd idag. Plockade ur stiften och kikade alla fyra såg likadan ut.

20220706_204628.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev joelfrodin:

Då stroboskoplampan var död och blåsan jag köpte hade för små anslutningar blev det inget stordåd idag. Plockade ur stiften och kikade alla fyra såg likadan ut.

20220706_204628.jpg

Den där ser rätt så sotig ut. Det går inte att avgöra om ett stift är dåligt eller ej enbart genom okulär kontroll. Det finns en resistor inne i stiftet som kan skadas utan att det syns på utsidan. Det går att mäta motståndet i stiftet, men då måste du veta inom vilka intervall som den ska ligga på. Jag skulle prova byta stiften för att utesluta denna felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan återkoppla att efter i blindo bytt det mesta då jag inte har någon dator.

 

-Gjort rent tanken

-Bräsnslefilter alla 4 st(!)

-Tvättat spridare

-Bytt bränslepump

-Gjort hela bärnslesystemet

-Googlat 347 timmar minst

 

Fick tillslut hjälp av en lokal Hondahjälte, så efter att ha bytt alla elkomponenter mellan olika motorer så byttes kabelhärvan (Begagnad på ebay), och sedan dess har den fungerat.

 

Så kan det var inte helt lätt fel att hitta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra jobbat, du har verkligen kämpat.

Tack för återkoppling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...