Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dava

Biltemas skotlås?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av biltemas skotlås? Tänkte göra en insats och fräscha upp båten lite genom nya skotlinor och skotlås, men häpnar över priserna.

 

Biltemas skotlås ser dessutom lite smartare ut med klackar så att man kan öppna dem med fingrarna om de kärvar. Mer än halva priset mot hjertmans billigste gör ju också att man tittar en gång till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att fjädrarna är den svaga punkten. Det är de som brukar ge upp efter några år på billiga servocleats. Materialet kan också slitas fortare på billigare lås. Spåren inne i clamcleats slits fortare på en billig clamcleat än på en dyr. Du märker det när linan lossnar en blåsig dag efter bnågra säsonger.

Så länge de är hyfsat nya funkar de säker jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta, känn, kläm och prova.

  • Förutom det Janken påpekat så kan det vara olika lätt/svårt att få i och ur linorna. Särskilt svårt blir det ofta om linan är under belastning. Då först märker man om det är en bra eller dåligt utformad skotråtta. Bara genom att titta på bilderna så skulle jag nog gissa att BT: skotråtta kommer att generera betydligt flera och grövre svordomar än Harkens.
  • "Finare" skotråttor är kullagrade, hur är BT:s lagring gjord?
  • Vilken last tål skotråttan?
  • Finns det reservdelar, tex. fjädrar, att köpa?

nedladdning.jpeg-5.jpg.fc614a4adb724cec658dff0b2bd616a8.jpg nedladdning.jpeg-6.jpg.f18861d59f6bbf0d5df799f4e9febbd5.jpg

 

Jag använder gärna Biltemas produkter, men inte om jag bedömer att ett ev. haveri blir kostsamt eller påverkar säkerheten. Det är inte värt att spara hundralappar om ett haveri kostar 100 000:- kronor så vantskruvar från BT går bort för mig.

 

PS

Lite tveksam blir jag när de kallar en cam cleat för clam cleat. 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Dava:

Biltemas skotlås ser dessutom lite smartare ut med klackar så att man kan öppna dem med fingrarna om de kärvar.

Om den kärvar för att den är hårt belastad lär man nog inte kunna öppna med handkraft på den klacken!

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte ut allt mot Rutgersson avlastare. När det var kraftig rea. 

12 år sedan, aldrig ångrat. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Biltemas är sämre på olika vis (ergonomi, kvalitet, livslängd etc) är väll rätt uppenbart, men det relevanta är ju hur mycket du använder dem och vad du själv har för ekonomi. Att t.ex. Harken kanske håller i en livstid kan ju vara ointressant om du bara seglar lätt segling 5 dagar om året.
 

De flesta av oss har bil och man kan alltid göra jämförelser mot det. För vissa duger en Dacia fast den inte går att jämföra med t.ex. BMW.

 

Nej jag har inte prövat biltemas skotlås. Tror dock inte det är en produkt som kommer haverera direkt. Samtidigt funkar den nog inte bra om du är en ihärdig seglare med många seglingstimmar, då slits den nog sönder rätt snabbt.


Är du en enkel semesterseglare så tror jag den kommer funka fint i ett antal år. Men så är det alltid en chansning atg spara pengar, ibland lönar det sig och ibland var det för dåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar onekligen lite billig - framförallt i byggkvalitet. Men om jag köper 8 st blir det 1000 kr på biltema.

Köper jag harkens 4000 kr eller som kanske en medelväg seldens för ca 250 kr st för 2000 kr.

 

Plötsligt börjar det närma sig att köpa ett nytt segel. De som sitter där nu är förmodligen original i aluminium, de är lite tröga och man får ofta hjäpa till med handen för att öppna dem när man ska fästs linan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

De som sitter där nu är förmodligen original i aluminium, de är lite tröga och man får ofta hjäpa till med handen för att öppna dem när man ska fästs linan...

Kanske kan det räcka med att öppna, rengöra och återfetta?

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dava:

 

Plötsligt börjar det närma sig att köpa ett nytt segel. De som sitter där nu är förmodligen original i aluminium,

Aluminiumsegel!?

 

Nya skotråttor är lite bättre utformade för att få i linan, men om du plockar isär och rengör så kommer de att bli (nästan) lika bra som när de var nya.

Smörj inte!

Jag tror de brukar vara osmorda.

Det finns "torrsmörja" med teflon på sprejburk, brukar funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bör ju ha ett gäng avlastare med typ låsspak från min Albin Cumulus liggande. 

Ska kolla när jag kommer hem. 

Inget fel på dem. 

 

Kanske nån råtta också. 

 

Du ska få dem billigt, om det är intressant. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Lite tveksam blir jag när de kallar en cam cleat för clam cleat. 😬

Clamcleat är ett märke. vet dock inte om det är märkesvaran som biltema säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Niko_okin:

Clamcleat är ett märke. vet dock inte om det är märkesvaran som biltema säljer.

Plexiglas, Post it, Plywood och Frigolit är också märkesnamn.

 

I Sverige används clamcleat för en sådan här sedan "urminnes tider" oavsett vilket företag som tillverkar den.

801.jpg.5225affcf7a56e22e53d7674b35f2d6d.jpg

Troligen var det väl Clamcleat i England som kom på idén och tillverkade dem från början.

 

Skotråtta är i mitt språkbruk samma sak som en cam cleat, men jag kan ha fel.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade många olika råttor på min båt när jag köpte den och de flesta hade någon form av haveri på gång. Dåliga fjädrar, UV-skador, trasiga lagerkulor, korrosion. 

 

Förra året chansade jag på ett beg parti Harken 150 cam som visade sig vara väl använda och helt igensatta med smuts och salt. När jag köpte nya lagerkulor till några av dem märkte jag att de var daterade innan 1993. Efter rengöring och byte av några dåliga lagerkulor är dock alla funktionellt helt återställda och underbara att använda. Det är lätt att slå i och ur tampen, tampen rappar aldrig och de har en fin taktil känsla. 

 

Om avskrivningstiden är så lång på de bättre aluminiumråttorna så kanske de inte är så dyra? Dessa Harken är snart nere i en krona i månaden per råtta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kvalitets-råttor (Ronstan) till några olika trimfunktioner på rufftaket. De funkar alltid, och har inte svikit en enda gång på minst tio år av användning. 
 

När jag installerade två till för suggor till spinnakergajar blev jag snål och köpte två no-name. Låg belastning, används sällan tänkte jag. Dessa kärvar ofta vilket resulterar i att linan ibland glider. 

Kommer aldrig köpa no-name-råttor igen. Köp dyrt och gråt en gång, eller köp billigt och gråt varje gång du använder dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...