Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dboy

Vattenläckage - Volvo Penta AQ 171

Rekommendera Poster

Hej allihopa, 

vi är ett par icke-experter på båtar och skulle behövas hjälp.
Vi har ett problem med båtmotorn, en Volvo Penta AQ 171 som sitter på en Flipper 640 HT.

Det läcker vatten under motorn från 2 ställen men jag tror att det större läckaget kommer från den vitmålade platsen där det sedan är som ett hål för en skruv, och sen vatten sprider sig runt. 

Jag har bifogat 2 filmer.


Det skulle vara fantastiskt om någon kunde hjälpa oss att förstå vad det handlar om och hur det kan fixas.

 

Stor tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som läcker där fram är nog sjövattenpumpen. Om den inte är för sliten, går den att renovera.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Rollen:

Det som läcker där fram är nog sjövattenpumpen. Om den inte är för sliten, går den att renovera.

 

Och om så är fallet, så är hålet ett ”skvallerhål” som berättar att pumpens packbox/packboxar behöver bytas ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för det snabba svaret!

Är det komplicerat att fixa eller byta ut sjövattenpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dboy:

tack för det snabba svaret!

Är det komplicerat att fixa eller byta ut sjövattenpump?

Ja, jättesvårt om man har fem tummar mitt näven, men om man inte har det och kan hantera vanliga handverktyg är det inte så svårt. Men det kan ju vara svårt att komma åt, beroende på hur det ser ut i båten. Frågan har nyligen varit uppe på forumet, och där gavs en redogörelse för hur går till, det finns även filmklipp på Youtube om hur det går till,  möjligen kan det finnas råd och tips i denna tråden.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lossar rören från pumpen med en Phillips 3 mejsel. Pumpen sitter med 2st M6 skruvar i kåpan, 10mm nyckel. De 2 skruvarna med 8mm skalle, håller bara locket. Sedan kan man behöva knacka lätt på sidan av pumpen för att den ska lossna. Om du ska byta pumpen är det bara att montera i omvänd ordning. Byt även medbringaren som sitter innanför pumpen, och vänd den åt rätt håll. Ståldelen som driver pumpen ska vara förskjuten inåt mot motorn.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för förklaringen!  
Kommer det ut mycket vatten när man tar bort pumpen?  

Kommer jag behöva fylla på vattnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det farligt att köra båten med det läckaget?

 

Redigerad av Dboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dboy:

Tusen tack för förklaringen!  
Kommer det ut mycket vatten när man tar bort pumpen?  

Kommer jag behöva fylla på vattnet?

 

Om jag nu inte tolkat dina bilder helt fel, så är det sjövattenpumpen som läcker, den pumpar in havsvatten/sjövatten som går genom en värmeväxlare där en glykolblandning kyls som sedan cirkulerar i motorn.

Men om du försiktigt smakar på det utläckta vattnet, och det smakar sött av glykol, då läcker det från motorns interna kylsystem, och då måste du fylla på, du skall ju kunna se nivån i kylsystemets expansionskärl, när motorn är kall… när den är varm har ju blandningen exponerat en del.

 

1 timme sedan skrev Dboy:

Är det farligt att köra båten med det läckaget?

 

Så småningom blir ju båten vattenfylld, vatten skall ju helst vara på utsidan av båtens skrov, har jag hört… men du har väl en länspump? Så om du kan pumpa litat ibland är det ingen fara, bara du har koll på det.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en till video och det ser ut som det är sjövattenpumpen som läcker från backsidan/insidan…

kolla på videon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dboy:

Jag har gjort en till video och det ser ut som det är sjövattenpumpen som läcker från backsidan/insidan…

kolla på videon

Ja, så brukar det se ut. Lika bra att åtgärda det med en gång!

Kolla noga var du köper reservdelar, nu vet jag inte om det är Johnson som tillverkat din pump.

Volvo-Penta har minst sagt vett på att ta betalt, du kan säkert få tag i en renoveringssats billigare annorstädes, förhoppningsvis tipsar andra forumdeltagare dig.

Det brukar ju finnas nya pumpar att köpa också, om du inte vill renovera den gamla själv.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för din hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bra att köra med läckaget. Innanför kåpan löper kamaxelremmen. Har man riktig otur kan remmen rappa. Då blir det bara skrot av ventiler och kolvar. Den billigaste pumpen jag hittat finns hos Crom marine. 3885:- Om du lossar slangen som sitter mellan skölden och motorn innan du skruvar bort pumpen, rinner det inte så mycket vatten . Glöm inte att beställa och byta medbringaren. Den rostar när pumpen läcker, och kan gå isär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-05 vid 19:33 skrev Rollen:

Det är inte bra att köra med läckaget. Innanför kåpan löper kamaxelremmen. Har man riktig otur kan remmen rappa. Då blir det bara skrot av ventiler och kolvar. Den billigaste pumpen jag hittat finns hos Crom marine. 3885:- Om du lossar slangen som sitter mellan skölden och motorn innan du skruvar bort pumpen, rinner det inte så mycket vatten . Glöm inte att beställa och byta medbringaren. Den rostar när pumpen läcker, och kan gå isär.

Hmm… Jag tror inte du behöver oroa dig för ventilsallad i AQ171. I alla fall om man skall tro den här illustrationen från sid 61 handboken. 1817121821_Screenshot2022-07-14at10_35_36.png.4cf80506bbc108aabe5348abca346f49.png

På AQ131 (8V-versionen av din motor som jag har) finns en försänkning i mitten av kolven för att rädda ventilerna vid kamremsbrott. Har själv pajat kamremmen i 15 knop och vet att det funkar.

Skall man tro denna illustration har kolvarna kompletterats med utfrästa gropar för 16V. Rimligen för att förhindra att motorn förvandlas till ventilsallad.

Nu är jag absolut ingen expert, så ta mig inte på orden. Men jag skulle bli förvånad om Volvo Penta inte marinanpassat den här Volvomotorn så att den skall fixa ett kamremsbrott. Det händer, titt som tätt att remmen går av…

 

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att urgröpnlngen i kolven är till för att eliminera ventilskada.

Snarare att förbränningsrummet kräver detta för optimal förbränning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...