Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Hybrid

För liten båt?

Rekommendera Poster

Nu har vi redan lagt över 100 sjömil bakom oss i Rånäsjullen. 22 fot är ingen stor båt. Vi har dock inte sovit över i den ännu. Spoltoa, solcell, kök, kompressorkyl, tryckvatten, dieselvärmare, plotter, rullgenua och nyinköpt autopilot gör den nog ovanligt välutrustad? Men visst: Att gå mot sjön med kraftig vind i näsan på Marstrandsfjorden mot friheten rakt västerut gör resan en smula guppig. Den dyker gärna ner i sjöarna och man får vatten på rutor så torkaren får jobba. Motsjö märks på farten med. 4 knop på marschvarv. Vänder man om så loggar den 6 knop...

 

Jag kan komma på mig att fundera på om vi skulle köpt en Maxi 84/95 istället? Ståhöjd i ruff och mer utrymme i båten. Inga problem att tryggt åka till Skagen. Samtidigt så är det gott att sitta i T-shirt (flytväst så klart) vid ratten under kapellet i 24 graders värme och se folk i segelbåtar stå ute och styra i regnkläder.  En Nauticat hade fungerat men den prislappen kan vi glömma. Winga 750? Tja, varför inte? Men vill ha en modern motor med.

 

Jag vill ska sätta båten på prov. Väderöarna ligger rätt exakt 45Nm enkel väg från oss. Vill dit. Frun kan tänka sig det. Annars får jag åka själv. Konserver i mängder är inköpt. Pasta, Köttbullar i gräddsås, Ravioli, gulaschsoppa osv. Två 10L-dunkar med färskvatten och en tank som rymmer 70L bör räcka. Bränsletanken rymmer 35L och 2 extra 10L-dunkar med diesel gör inget det heller. 55L ger en teoretisk räckvidd på över 380Nm... Om jag räknat rätt. Den gurglar i sig 0,7 liter per timma i 5 knop. Det bör ju räcka... 90/5 ger 18 liter och 0,7 på det så är vi nere på under 15 liter. Segel finns ju med. En 4L-dunk med T-röd till Origoköket medföljer resan. Kylen må vara effektiv men stor är den inte så bara mjölk, smör, ost, drickor och något annat går ner.

 

9 timmars resa innebär dock att vi får packa oss iväg 6Am.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen för liten båt skulle nog Sven Yrvind svara om du frågade honom. Men som du är lite inne på då kan man tycka att man har en för obekväm båt, eller så har man för höga komfort krav🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en hel det friluftsmänniskor som paddlar ut till Väderöarna i kajak. Så med en Rånäsjulle lär det ju inte vara några problem. Jag vet inte hur många nm det är från exempelvis Hamburgsund, kanske omkring 10nm. Där i Hamburgsund kan du ju fylla på förråden. Det är bara att se till att väder och vind inte bjuder på några överraskningar, du skall ju kunna ta dig tillbaka också. Det finns en färskvattenbrunn på Väderöarna, men jag tror ändå att tillgången är begränsad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju en hel det friluftsmänniskor som paddlar ut till Väderöarna i kajak. Så med en Rånäsjulle lär det ju inte vara några problem. Jag vet inte hur många nm det är från exempelvis Hamburgsund, kanske omkring 10nm. Där i Hamburgsund kan du ju fylla på förråden. Det är bara att se till att väder och vind inte bjuder på några överraskningar, du skall ju kunna ta dig tillbaka också. Det finns en färskvattenbrunn på Väderöarna, men jag tror ändå att tillgången är begränsad.

Jo jag har gjort den resan med kajak över dagen och på hemvägen gick vi förbi Väderöbod och sen in till Hamburgö på kvällen. Så med motor är det inga som helst problem.
Jag var tankad med havregrynsgröt, nån skiva bröd och kaffe, och det räckte hela vägen ut :D

Allt vatten hade vi med oss och även proviant och då är kajaken bra mycket mindre än en julle

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...