Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jakob1026

Motor startar ej efter koppling till länspump

Rekommendera Poster

Hejsan!

Köpte en båt där det följde med en (eftermonterad) länspump och idag var första försöket att använda den. Kopplade röd tråd till pluspolen och svart tråd till minuspolen. Motorn gick igång i ungefär två tre sekunder och sedan slocknade den.  Kopplade bort elkablarna och försökte starta igen men går ej. Batteriet funkar eftersom startmotorn går igång men det är som om motorn inte vill tända. Bensin får den (startade den utan problem i 20 sekunder precis innan jag kopplade på länspumpen. Varför vill den inte starta? Notera att länspumpen inte heller fungerade. Motorn är en 40hk Yamaha från cirka 89-91. Uppskattar alla svar!

 

mvh Jakob

33864B94-8469-4085-9DA0-CFCAB30F929C.jpeg

764B7BA0-5CC1-458F-AA53-53DCFB51C175.jpeg

26DC0915-EBB6-4F3E-B8E7-C20A4D3EEA33.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du mätt spänningen över batteriet?

Varför har du ingen säkring på länspumpens pluskabel?

Sannolikt har länspumpen ingenting med startproblemet att göra, om du nu inte oavsiktligt lyckats koppla bort någonting, kolla det! Se så det inte hänger några lösa kablar någonstans intill batteriet.

Jag kan se några mindre bra kopplingar med klena kablar på batteriets poler  kolla dessa, att dom har kontakt och helst skall du koppla dessa över säkringsdosan om det är pluskablar, och till en minusplint om det är minuskabel.

 

80% av alla elfel ombord beror på dåliga och/eller oxiderade kontaktytor.

18% beror på dåligt laddade eller dåliga batterier.

Resterande  2% är någonting annat… ja på ett ungefär, procentsatserna kan ändras beroende på vilket humör jag är på….

 

Kontrollera att batteriets anslutningar är ordentligt åtdragna och fria från oxid eller annat bös.

Mät spänningen över batteriets poler med batteriet i vila och mät sedan när du kör startmotorn, skillnad?

 

Det kan vara så att batteriet är i dåligt kondition, det orkar bara leverera ström till startmotorn, och det blir ingenting över till motorns tändsystem.

Det kan även vara så att motorns tändsystem, någon elektronikbox gått sönder.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan bara hålla med ovanstående.

Börja med att städa i elsystemet, och om du inte kan själv så be någon titta på det åt dig. Förutom avsaknad av säkringar på klena kablar kopplade direkt på batteriet så reagerar jag över att även pluskabeln på batteriet är svart, utan märkning. Samt att det ligger lite lösa saker som lätt kan fara runt och hamna på/kortsluta batteripolerna, lösa anslutningskablar o.s.v.

 

Att länspumpen inte går kan bero på att du kopplat den fel.

3 timmar sedan skrev Jakob1026:

Kopplade röd tråd till pluspolen och svart tråd till minuspolen

Men pumpen på din bild har ju ingen röd tråd. Om du Googlar lite skall du finna att pumpen din nog har inbyggd nivåvakt och skall nog kopplas in så här. Observera säkring, slarva inte med dessa !

 

bild.png.b1fefc5e75cef090ac95eee68c1e5670.png

 

När det gäller motorn:

Har du öppnat luftskruven på tanken ?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg, tack för ett lång och bra förklarat svar.
 

Jag köpte båten förra veckan och då fungerade all el, jag är inte direkt elkunnig, inte denna sortens el i alla fall, och jag tänkte då att det skulle gå an att köra såhär tills vintern när jag har tid att pilla lite med den. Tyckte det såg lite ostädat ut men reagerade inte på de saker du nämner pga min okunnighet. Värt att nämna är att plus och minus kabeln från länspumpen är den svarta (med kopparfärgad kontaktyta) ”tången” som ligger uppe på batteriet, den andra är röd av samma slag och hänger bakom batteriet i denna bilden. Jag ska titta närmare på det du säger angående elen då jag nu vet att det är dåligt ställt, läsa lite på forum eller titta i en bok kan jag börja med. Men åter till motorn. Det enda jag gjorde var alltså att sätta den svarta ”tången” på batteriets minus pol och den röda tången på plus polen, provade att starta ( motorn startade i två sekunder ca sen dog den ), kopplade bort tängerna och försökte starta igen utan resultat. Detta eliminerar (enligt okunniga mig) all ”misskopllings-problem” och kablar som har lossnat. Batteriet fungerade prima (utan att ha mätt spänningen på den) till motorn bara 30 sekunder innan så kan det verkligen vara batteriet som har dålig kondition eller oxid på sig? Jag kanske inte tänker så som man borde men enligt mig är den rimliga förklaringen att det är länspumpen som pajat något, sen kan ju inte jag mycket…

i och med att den funkade precis innan jag kopplade på pumpen

 

2022-07-03 vid 15:26 skrev Georg_Ohm:

Varför har du ingen säkring på länspumpens pluskabel?

Sannolikt har länspumpen ingenting med startproblemet att göra, om du nu inte oavsiktligt lyckats koppla bort någonting, kolla det! Se så det inte hänger några lösa kablar någonstans intill batteriet.

Jag kan se några mindre bra kopplingar med klena kablar på batteriets poler  kolla dessa, att dom har kontakt och helst skall du koppla dessa över säkringsdosan om det är pluskablar, och till en minusplint om det är minuskabel.

 

80% av alla elfel ombord beror på dåliga och/eller oxiderade kontaktytor.

18% beror på dåligt laddade eller dåliga batterier.

Resterande  2% är någonting annat… ja på ett ungefär, procentsatserna kan ändras beroende på vilket humör jag är på….

 

Kontrollera att batteriets anslutningar är ordentligt åtdragna och fria från oxid eller annat bös.

Mät spänningen över batteriets poler med batteriet i vila och mät sedan när du kör startmotorn, skillnad?

 

Det kan vara så att batteriet är i dåligt kondition, det orkar bara leverera ström till startmotorn, och det blir ingenting över till motorns tändsystem.

Det kan även vara så att motorns tändsystem, någon elektronikbox gått sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-03 vid 18:05 skrev IngemarE:

Jag kan bara hålla med ovanstående.

Börja med att städa i elsystemet, och om du inte kan själv så be någon titta på det åt dig. Förutom avsaknad av säkringar på klena kablar kopplade direkt på batteriet så reagerar jag över att även pluskabeln på batteriet är svart, utan märkning. Samt att det ligger lite lösa saker som lätt kan fara runt och hamna på/kortsluta batteripolerna, lösa anslutningskablar o.s.v.

 

Att länspumpen inte går kan bero på att du kopplat den fel.

Men pumpen på din bild har ju ingen röd tråd. Om du Googlar lite skall du finna att pumpen din nog har inbyggd nivåvakt och skall nog kopplas in så här. Observera säkring, slarva inte med dessa !

 

bild.png.b1fefc5e75cef090ac95eee68c1e5670.png

 

När det gäller motorn:

Har du öppnat luftskruven på tanken ?

 


Hej Ingemar, tack för ett bra svar.

 

Jag ska kolla närmare på elen och lära mig mer om det så fort jag får möjlighet. Länspumpen fungerade senast båten kördes (enligt förra ägare, kanske inte är sant) men har inte ens kollat på hur den är kopplad så det ska jag kika närmare på. den röda tråden till pumpen är den röda tången som hänger bakom batteriet (den svarta tången som ligger uppe på batteriet är den svarta), jag kopplade alltså bara dessa tänger rakt på batteriet (som jag förstått var mycket dumt utan att ha kollat efter en säkring) och sedan ville inte motorn tända. Luftskruven var öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det är de stora ”krokodilklämmorna” som du menar när du skriver ”tången”?

 

Länspumpar kan stanna om det fastnar något skräp i botten i pumpkammaren, det är ganska vanligt.

 

Man ladda upp batteriet ordentligt med en bra laddare, det kan nog ta minst ett dygn.

Gör sedan nya startförsök så som det var kopplat då du köpte båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag undrar om det är de stora ”krokodilklämmorna” som du menar när du skriver ”tången”?

 

Länspumpar kan stanna om det fastnar något skräp i botten i pumpkammaren, det är ganska vanligt.

 

Man ladda upp batteriet ordentligt med en bra laddare, det kan nog ta minst ett dygn.

Gör sedan nya startförsök så som det var kopplat då du köpte båten.

Ja precis det är krokodil-klämmorna, jag ska ladda batteriet nästa gång jag är vid båten. Så länge kan jag prova med ett annat batteri, har ett bra 12v mc batteri liggandes någonstans . Om den fortfarande inte startar, är det lämna in hos en mekaniker som gäller då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Jakob1026:

Ja precis det är krokodil-klämmorna, jag ska ladda batteriet nästa gång jag är vid båten. Så länge kan jag prova med ett annat batteri, har ett bra 12v mc batteri liggandes någonstans . Om den fortfarande inte startar, är det lämna in hos en mekaniker som gäller då?

Så får vi väl hoppas att ditt gamla MC-batteri har någonting att ge, om det nu inte varit använt eller laddat på ett tag så kan det ju vara så att det är förbrukat.

 

Om du får ordentligt snurr på motorn med hjälp av startmotorn, men inte mer så kan det ju vara dax att kontakta en mekaniker, om en sådan kan uppbringas så här i semestertder.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...