Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Carlsonn

Solcell ger inte laddning

Rekommendera Poster

Min solcell visar att den ger spänning (V) men den genererar ingen ampere (A). Som ni kan se på bilden så ger solcellen 17,33V men 0A. 
 

Man kan också se att förbrukningsbatteriets status är 9,86V, betyder det att batteriet är slut? Det är fyra år gammalt och vår kyl vill inte starta i båten, den startar men stänger av efter ca 10 sek, antar att det beror på att batteriet är för dåligt laddat?

 

Kan batteriets dåliga status ha något att göra med att solcellen inte genererar någon laddning (A) till batteriet?

51DC5001-109D-412F-9974-13CEEE7AD1F1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

9,86 volt = en cell trasig. 
Overdischarge = batteriet överurladdat. 
Byt batteri. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även med en cell trasig eller "överurladdat" borde den ju släppa på kräm från solpanelen. Vad är det för regulator och har du någon sådan inställning (typ "Ladda inte batteriet om det är under xx V") ?  Eller är det en "översmart" regulator....?

 

Och även med en cell trasig så borde kylskåpet fortsätta gå, eftersom det väl startat. Tyder snarast på att batteriet är totalt urladdat och spänningen dyker ännu mer vid belastning, mer än att det skulle vara kortis i en cell.

Prova att ladda det med en extern laddare och se vad som händer med spänningen. Går det upp mot 12V inom något tiotal minuter är det sannolikt ingen cellkortis, "bara" dåligt laddat (och ev. förstört om de stått så en längre tid).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Även med en cell trasig eller "överurladdat" borde den ju släppa på kräm från solpanelen. Vad är det för regulator och har du någon sådan inställning (typ "Ladda inte batteriet om det är under xx V") ?  Eller är det en "översmart" regulator....?

 

Och även med en cell trasig så borde kylskåpet fortsätta gå, eftersom det väl startat. Tyder snarast på att batteriet är totalt urladdat och spänningen dyker ännu mer vid belastning, mer än att det skulle vara kortis i en cell.

Prova att ladda det med en extern laddare och se vad som händer med spänningen. Går det upp mot 12V inom något tiotal minuter är det sannolikt ingen cellkortis, "bara" dåligt laddat (och ev. förstört om de stått så en längre tid).

Regulatorn är en som på bilden. Tyvärr funkar inte skärmen på den så man ser inte om det är någon särskild inställning som du nämner, skärmen har aldrig funkat så länge vi haft båten. Min förhoppning var att solcellen inte vill ge ström för att batteriet är för dåligt, så det kan lösa sig med ett nyköpt batteri. 
Jag kan ladda mobil i båten men kylen säger ifrån, antar att det handlar om att mobilen kräver mycket mindre ström.
 

Vad betyder det att en cell trasig jämfört med att batteriet är totalt urladdat? Ska testa ladda med landström när vi kommer till marinan senare idag. 

C6B52553-36CD-4D08-862D-D8983D1A1E56.png

Redigerad av Carlsonn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Carlsonn:

Vad betyder det att en cell trasig jämfört med att batteriet är totalt urladdat? Ska testa ladda med landström när vi kommer till marinan senare idag.

Om en cell gått till kortslutning försvinner c:a 2V av batteriets spänning, men oftast fungerar det fortfarande vid t ex belastning eftersom resterande celler är friska(re). Men eftersom det kommer gasa vid laddning (då pålagd laddspänning blir alldeles för hög för detta nu "10V-batteri") är dess dagar räknade. Laddning återställer ytterst sällan felet, utan batteriet är permanent skadat.

 

Om det är "totalt urladdat" är alla celler s.a.s. "svaga" och batteriet duckar i spänning vid minsta belastning. Laddning återställer det mycket snabbt till ungefär rätt spänning och efter att det laddats fullt kan det fungera. Men har det stått urladdat en längre tid kommer det knappast bli sig likt helt och hållet igen.

 

Den där regulatorn verkar inte ha någon avstängning av laddningen bara för att batteriet är dåligt. Status "Overdischarge" styr däremot lastutgången som då stängs av. Men den använder du nog inte.

Skumt att den inte laddar från solpanelen, det är ju ändå  nästan 10V i batteriet så en avstängningsfunktion borde inte gå in så högt i vilket fall.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delvis samma typ av problem jag brottas med, jag har en liknande solcellsregulator men av litet äldre modell.

Så här gör jag:

Kopplar bort solcellerna, kopplar bort regulatorn från elsystemet, väntar cirka fem minuter. Kopplar in regulatorn i båtens elsystem, sedan panelerna, då brukar den komma igång igen.

Har du kontrollerat att den platta kabeln mellan regulatorn och displayen är ansluten? (om du då har en extern display MT-5 eller likande).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade att ladda batteriet med landström tidigare idag. Efter ca 10 min laddning så var batteriet uppe i runt 12.3V, testade sen starta kylen och dra ut strömmen, då gick kylen i ca 10 min och sen stängdes av. Batteriets laddning låg då på ca 10.4V. Vad tyder detta på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Carlsonn:

Jag testade att ladda batteriet med landström tidigare idag. Efter ca 10 min laddning så var batteriet uppe i runt 12.3V, testade sen starta kylen och dra ut strömmen, då gick kylen i ca 10 min och sen stängdes av. Batteriets laddning låg då på ca 10.4V. Vad tyder detta på? 

Att batteriet tar laddning och kanske är friskt.

Eller hur tänker du ?  På 10 min laddning har det inte fått mycket, inte mer än att det kom över vattenytan. Sedan sänkte kylskåpet det lilla det hade hunnit få..

 

Sätt det nu på laddning (snarast) och låt det ladda så det eller laddaren tror det är fullt. Minst över natten, men helst ett dygn eller så.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Att batteriet tar laddning och kanske är friskt.

Eller hur tänker du ?  På 10 min laddning har det inte fått mycket, inte mer än att det kom över vattenytan. Sedan sänkte kylskåpet det lilla det hade hunnit få..

 

Sätt det nu på laddning (snarast) och låt det ladda så det eller laddaren tror det är fullt. Minst över natten, men helst ett dygn eller så.

Trodde att ett tecken att batteriet inte mår bra är att det laddas upp snabbt? Jag laddade även med landström i två dagar för 14 dagar sen och inte använt båten sen dess, men batteriet var ändå tomt när jag skulle ut i fredags. Kan åka ut imorgon och ladda det till fredag om det är värt att prova? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Carlsonn:

Trodde att ett tecken att batteriet inte mår bra är att det laddas upp snabbt?

Men du laddade det ju bara i 10 min och det kom då upp i 12,3V. Dessutom mätt under eller direkt efter laddning. Det är inte uppladdat, bara återhämtat upp till "näsan över vattenytan" - precis som jag skrev. Så varför tror du "det laddas upp snabbt" ?

Du kanske blandar ihop det med spänningen ett blybatteri har i vila, dvs efter 24h utan laddning/urladdning inkopplad. Det är alltså inte relevant alls precis efter laddning, tvärtom. Eller indikerade laddaren att det var fulladdat ?

 

Snarare tyder det på att batteriet ville sluka mer ström dessa 10 min än laddaren orkade ge, annars borde spänningen legat uppåt 14V under laddning och inte mycket under precis efter.

 

Du väljer själv vad du vill prova, men A och O är ju att fixa en känd status på prylarna innan man kan fortsätta felsökningen....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Carlsonn:

Trodde att ett tecken att batteriet inte mår bra är att det laddas upp snabbt? Jag laddade även med landström i två dagar för 14 dagar sen och inte använt båten sen dess, men batteriet var ändå tomt när jag skulle ut i fredags. Kan åka ut imorgon och ladda det till fredag om det är värt att prova? 

I grund och botten är det batteriet själv som bestämmer hur stor ström som det tar emot.

I början av laddningen då batteriet är ”hungrigt” slukar det en hel del ström, som man mäter i ampere, men på slutet går det trögare, ungefär som det är att mata små barn, i början sväljs det ena skedlasset efter det andra, senare får man gå över till tesked… kanske dålig jämförelse, men ändå…

 

Att bara mäta spänningen (i volt) säger egentligen inte så himla mycket, möjligen kan man ju tycka att 12,7 volt kan vara bra på ett nyligen laddat batteri i vila… men det är ju under belastning man skall mäta egentligen.

 

Du har redan fått rådet att ladda ordentligt över natten, eller helst längre. Låt en landströmsansluten laddare göra grovjobbet och låt sedan solcellspanelerna fulla på de sista procenten, de som tar längst tid att  mata in med tesked eller kanske bara med kryddmått eller knivsudd…

 

Sedan är det ju aldrig fel att installera en sån där ”batteritankmätare” ett instrument som håller stenkoll på ingående och utgående ström i batteriet, som berättar hur många % man har kvar, samt då aktuell spänning och ström ut eller in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...