Jump to content
Wednesday 17 August 2022
jore

Nytt startbatteri behövs - men är eldragningen bra?

Recommended Posts

Hej, undrar om någon kan hjälpa mig förstå el-dragningen i min segelbåt?

Jag har vid fyra tillfällen under de senaste två säsongerna upplevt att startbatteriet laddats ur när båten legat still vid bryggan längre än ca tre veckor (bägge brytarna avslagna). Nu när jag kontrollerade skicket på startbatteriet så hade det bara 200 EN (12,8V) och rekommendationen att byta det. MEN jag känner mig osäker på att sätta dit ett nytt startbatteri utan att riktigt förstå om eldragningen är rätt och riktig (se bild) eller om den bidrar till problemet? Eldragningen är sen jag köpte båten och jag kan inte tillräckligt mycket båt-el för att förstå. Jag har läst mig till att BEP digital voltade sensitive relay ska se till att alla batterierna buntas ihop och laddas tillsammans när det finns laddström (13,4V) från generator/laddare, och att den separerar startbatteri från förbrukningsbatterierna då det inte finns laddström (12,8V), och därmed ser till att startbatteriet aldrig laddas ur. Och att Odelco DCC 4000 ger data till monitor-displayen genom att jämföra data på de två sidorna av shunten. Men min upplevelse är att batteri-monitorn bara ger mig data för förbrukningsbatterierna, och att den röda lampan på BEP´en "2nd battery charging red-on" alltid lyser. Så min farhåga är att ett nytt startbatteri också kommer att förbrukas alltför fort (det jag behöver byta är 3 säsonger gammalt). Uppskattar mycket om någon kan ge perspektiv på bifogat uppritade elschema (powerpoint är jag bra på...:)?

/johann

Elschema_batteridel.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 timmar sedan skrev jore:

Men min upplevelse är att batteri-monitorn bara ger mig data för förbrukningsbatterierna, och att den röda lampan på BEP´en "2nd battery charging red-on" alltid lyser.

Först - DCC 4000 är ovanlig på det sättet att shunten sitter på plussidan. Annars är det nästan alltid minussidan, så schemat är rätt. Och genom den passerar också bara plus från förbrukarsidan, så det är riktigt att du bara ser den förbrukningen.

 

Tyvärr inte ovanligt att batterier börjar få stor självurladdning när de blir dåliga, vilket är vad som kan hända redan efter ett par år om man har otur. Men vad menar du med "200 EN" och 12,8V ?  12,8V i vila låter ju som ett alldeles utmärkt batteri.

 

Vad du skulle kunna göra är att mäta strömmen genom BEP när allt är frånkopplat. Det är ju enda vägen en urladdning av Startbatteriet skulle kunna ta med brytaren avstängd. För att ladda ur ett av dina batterier till hälften på tre veckor behöver det flyta ut c:a 80mA (40Ah och c:a 500h). Det är ju inte omöjligt att BEP hängt sig i hopkopplat läge. Men alltså inte säkert det ens är något fel på din anläggning.

 

(Har f.ö. själv en BEP, gissar att din också är den motordrivna omkopplaren mer än ett relä. Väldigt bra för att de inte drar viloström oavsett läge, mindre bra att det är mycket mekanik som kan bråka. Och så är de dyyyyra. Hade jag valt själv skulle det blivit en simplare lösning, t ex Biltemas spänningsavkännande)

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för förklaring om DCC 4000, och att antagandet om att den bara visar förbrukningssidan stämmer! 

 

Jag fattade det som att värdet EN (vilket jag inte har en aning om vad det står för) används för att mäta vilken effekt man kan ta ur ett batteri innan spänningen sjunker. Och att startbatteriet belastar med många ampere under en kort tid, och att startbatteriets skick avgörs mer av EN-värdet än spänningen. På batteriet står EN 480 (vilket ändå uppfattas lågt, jag har fattat det som att ett startbatteri ska ha ett typvärde på 600-800 EN), men mätte endast 200. Men igen, min "kunskap" är vad jag läst mig till...

 

Vet dock inte vilken variant jag har av BEP. På den står "Digital Voltade Sensitive Relay", "BEP" och "12-24V auto, ignition protected, 125A cont, 140A max" samt "2nd battery charging red-on". Men jag ska testa att mäta genom den.

 

Fler tankar och reflektioner uppskattas!

/johann

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofta anges startströmmen som "CCA" (kallstartström under en viss tid). Det som begränsar den är batteriets inre resistans, som kan öka om batteriet antingen är dåligt laddat eller börjar bli "dåligt" (sulfatera m.m.).

 

Hur mätte du CCA/EN ?  Observera att denna mätning skall göras i vila, precis efter laddning blir mätning av inre resistans och annat ofta helt missvisande.

 

Nu har du ju 12,8V på batteriet i vila om jag fattade dig rätt, så det verkar inte vara dåligt laddat. Dvs du har sannolikt inget i båtens Startkrets som laddar ur det. Då återstår att det börjar bli dåligt/kemiskt kasst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, då förstår jag EN/CCA bättre. Tack för att du hjälper mig förstå! Jag fick låna ett mätinstrument av min lokala marina, och, jo, jag mätte strax efter jag tagit bort laddaren. Ska kolla om jag har möjlighet att mäta igen imorgon då batteriet är helt i vila. Och, jo, jag har 12,8V. Vilken betydelse har då EN/CCA-värdet, hur ska man tolka det?

 

En ytterligare fråga (som, om inte uppenbart redan, avslöjar min okunskap...:): BEP´en är ju kopplad till + på startbatteriet, och den andra kabeln till mät-shunten (heter det så?). Men varför är inte den kopplad till samma sida på shunten som + på förbrukningsbatteriet? Eller ses shuntens bägge sidor som samma anslutning? 

 

Tusen tack för stödet! Jag är en "varför"-person, som gärna vill förstå...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
20 minuter sedan skrev jore:

Och, jo, jag har 12,8V. Vilken betydelse har då EN/CCA-värdet, hur ska man tolka det?

Ladda batteriet fullt, om det nu inte redan blev det (räkna med att det kan ta ett dygn). Låt det sedan vila, minst 4-6 timmar. Mät sedan spänningen.

Jag fattade det ev. som att du även mätte spänningen (12,8V) precis efter att ha tagit av det från laddning. I så fall borde det varit högre om batteriet är friskt. Men gör som ovan så lär det framgå.

 

EN/CCA-värde på 200 är lågt. Det räknas fram av instrumentet med bl.a inre resistansen som parameter och kan sägas vara ett mått på hur kapabelt batteriet är att lämna hög ström utan att spänningen sjunker. Även om det kan verka ok i övrigt tolkar jag det som en varningssignal för att batteriet rent kemiskt inte mår riktigt bra längre. Har det fått stå urladdat en längre tid innan det åter laddades vad du vet, någon gång ?

 

20 minuter sedan skrev jore:

Men varför är inte den kopplad till samma sida på shunten som + på förbrukningsbatteriet? Eller ses shuntens bägge sidor som samma anslutning?

Shunten är ett mätmotstånd för att kunna få en spänning att mäta som funktion av strömmen genom det. Kan vara märkt t ex "50mV" och "300A" eller liknande (0,17 mOhm). Om instrumentet skall kunna ha koll på batterierna (Förbrukning i detta fallet) måste ju precis allt som går in och ur batterierna passera shunten. Därför får inget anslutas "på insidan" (alltså batterisidan) av en shunt. I ditt fall är därför BEP:en ansluten "på utsidan", och laddning som kommer batterierna tillgodo den vägen kommer då med i "batterikalkylen".

I allt väsentligt kan/skall man vid installationer betrakta "utsidan" av shunten som batteriernas pluspol (eller minuspol på de allra flesta andra modellerna). Rent elektriskt är det ju också samma sak, endast 0,05V kommer tappas vid 300A (i mitt exempel). Eller 0,002V vid 10A. Helt försumbart alltså.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klockren fakta för mig, Ingemar, tack! Och tack för info om hur shunten fungerar. Dina förklaringar hjälper mig förstå hur det hela hänger ihop!

 

Och jag ska mäta om imorgon, för då har batteriet vilat sen uppladdning. Så ska vi se vilka värden jag har... Jag vet inte om det har stått urladdat nån längre tid. Det har ju stått över vintern och så, men då har det varit laddat.

 

Igen, tusen tack!

/johann

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Slutliga lösningen blev en ny batteristack. Nya mätningen på startbatteriet efter vila visade 12,6V och 200 EN, dvs samma EN men lägre spänning. Mätningen efter vila visade dessutom att ett av förbrukningsbatterierna vart slut (11,2V och 50 EN nu efter vila, 12,8V och 375EN efter laddningen).

 

"Det är inte att köpa båten som är dyrt." sa en kompis till mig...  

 

Tack för stöd med att förstå hur det funkar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...