Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Glykol

Solpaneler, skillnad prestanda?

Rekommendera Poster

Jag fick en solpanel utbytt på garanti. Båda är på 150W men den nya som jag fick visar lägre strömstyrka på märklappen. Har jag fått en bättre, sämre eller lika bra panel? Bilder på den gamla(ett år gammal) som gick sönder är märkt med "1" i övre vänstra hörnen och den nya är märkt med "2". Se bilder.

Jag har en enkel billig regulator till: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/regulatorer/regulator-10a

IMG-4969.JPG

IMG-7318.JPG

IMG-4970.JPG

IMG-4963.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den första anger spänningen till 18 V, vilket gånger 8.33 A ger 150 W.
Den andra anger 24.4 V, gånger 6.15 A, vilket ger 150 W.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Den första anger spänningen till 18 V, vilket gånger 8.33 A ger 150 W.
Den andra anger 24.4 V, gånger 6.15 A, vilket ger 150 W.

 

Och eftersom en modern regulator bygger på switchteknik som - enkelt uttryckt - omvandlar (över)spänning till ström och inte bara bränner bort överskottet i värme, så blir slutresultatet troligen likadant när det gäller laddning till batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev IngemarE:

Och eftersom en modern regulator bygger på switchteknik som - enkelt uttryckt - omvandlar (över)spänning till ström och inte bara bränner bort överskottet i värme, så blir slutresultatet troligen likadant när det gäller laddning till batteriet.

Helt rätt. Om det inte var så att TS beskrev det så här: 

 

2 timmar sedan skrev Glykol:

…vilket är orsaken till att laddningen är sämre (det är en PMW-regulator). Det är en för simpel regulator som gör just det raol beskrev.

Byt till en MPPT-regulator istället.  

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Den första panelen var dessutom av typen PERC vilket inte utbytespanelen är så redan där har jag väl fått en sämre panel i utbyte? PERC ska väl ge bättre effekt vid lågt stående sol och lite molnigt väder.

 

När jag läser era svar så får jag det till att jag nu har en sämre installation eftersom jag inte har en MPPT-regulator? Med en MPPT installerad skulle man kunna säga att jag har samma prestanda på laddningen som med första panelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Glykol:

Med en MPPT installerad skulle man kunna säga att jag har samma prestanda på laddningen som med första panelen?

Nej, men en MPPT-regulator får du BÄTTRE prestanda än gamla panelen. Den gamla panelen var ju på 18 V, men batterierna laddas ju på strax över 14 V (14,4 kan vi säga). Din PMV ”bränner bort” de sista 3,6 volten så att säga, med en MPPT hade omvandlat de till fler ampere istället (förenklat beskrivet). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man väger in att den förra var av typen PERC då? Är byte av regulator till MPPT av större vikt än att solpanelen är av typen PERC? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Glykol:

Om man väger in att den förra var av typen PERC då? Är byte av regulator till MPPT av större vikt än att solpanelen är av typen PERC? 

Ja, byte till MPPT ger mer än en solpanel av PERC-typ, det är verkligen på sista siffran skillnaden syns. En MPPT borde ge c:a 20% mer laddning jämfört med din gamla konfiguration (3,6/14,4 och lite förluster på det). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...