Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Sjökortsfrågor, OpenCPN

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Försöker mer och mer lämna gamla SeaClear II och köra OpenCPN. "Alla" kan ju inte ha fel....😛

Tyvärr har jag inte hittat "komma igång"-manual så man inte missar det mest grundläggande, utan det mesta som finns i manualväg är skrivet på djupaste detaljnivå.

 

Men två saker blir jag inte klok på, och jag tror (och hoppas) det beror på att jag missat något väsentligt:

 

1. När jag zoomar (särskilt ut) så försvinner ofta sjökortsbilden över södra Vättern, och jag får bara bakgrundskartan (världskartan). Och den är tydligen så låg upplösning på att Vättern inte finns med. Så båtsymbolen, som är kvar på rätt plats, står då på torra land. Drar jag iväg skärmbilden österut så dyker dock Ostkustkortet upp. Men ingen sjö Vättern finns alls inåt landet. Känns som att OpenCPN anser att det är för liten yta på skärmen som upptas av sjökortet eller något åt det hållet, och därför släcker det och väljer något annat. Men sjön är ju smal och lång till sin natur och därmed också sjökortsbilden, och skall jag lägga upp en rutt eller liknande vill jag se en hel del "på höjden" och måste zooma ut.

Stänger jag av "Överlappsfunktionen" (tror jag det heter, sitter inte i båten nu) kan jag manuellt tvinga tillbaks den till mitt Vättersjökort med knapparna/fälten nedtill, och då funkar det bättre. Men varför, står jag med GPS-positionen på ett visst sjökort skall den väl inte släcka det helt bara för att jag zoomar ut ?  Och här finns inget som "överlappar", tvärtom. Ja, inte mer än världs/defaultkartan förstås....

 

2. Hur får jag OpenCPN att automatisk växla till t ex Hamnspecial (dvs ett mer detaljerat sjökort) där sådant finns ?  Provat att bocka i "Överlappsfunktionen" när jag låg i en hamn med specialare i bättre skala, men den växlade inte i alla fall. Det gör ju t ex gamla SeaClear helt automatiskt och mycket snyggt,

 

Har samtliga svenska sjökort (BSB, nya för ett par år sedan) + Hydrographicas där de finns. Alla ligger i samma mapp och jag har inte ordnat dem i några grupper eller liknande.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Under inställningar "kugghjul" visa/ avancerat kan man välja när sjökorten skall växla från en skala till en annan. Om du köper nya svenska vektorkort så finns Vättern och andra vattendrag där sjöfartsverket givit ut sjökort med även i kraftig ut zoomning. Man kan med rätt inställning se vattendrag från västkusten till ostkusten. Här under OpenCPN försöker vi hålla en uppdaterad information om sjökort till OpenCPN och nya versioner mm. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk

Hälsningar Ove

 

2022-07-02.thumb.png.fa4bb6b4cc7f5897f96ce7022ba6344d.png
 

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Ove-T:

Under inställningar "kugghjul" visa/ avancerat kan man välja när sjökorten skall växla från en skala till en annan

Här har jag mycket riktigt reglage för "Nivå för skaländring vid zoom". Dessa har jag på default ("0").

 

Tror inte riktigt du förstod mina spörsmål - jag vill ju få OpenCPN att automatiskt byta till det mer detaljerade kortet när jag kommer in i ett sådant område. Och då givetvis zooma in i proportion till vad zoomen var inställd på, så jag får nytta av specialens större bild automatiskt.

 

Den funktion du syftar på styr väl när den skall byta sjökort när jag själv zoomar manuellt - om det skulle finnas ett med bättre skala just där. Detta då parametrarna ju ställer ".....växling till kort med mer detaljer vid inzoomning". Men då måste jag ju dels själv först veta att det nu finns en special, dels zooma in själv.

(Kan denna funktion förresten vara orsaken till att den går över till "världskartan" när jag zoomar ut ?  Vilket ju är tämligen korkat, den är ju inget "sjökort").

 

F.ö. så har jag testat att zooma in när jag är i hamnen med specialen, och den byter inte i alla fall av sig självt.

 

Lägger in en videosnutt som visar vad som händer när jag zoomar ut med "aktivera sömlös visning" (hette det ju) ibockat. Mycket irriterande !  Men den funktionen måste väl vara ibockad för den skall välja sjökort automatiskt, alls, eller ?

 

Tacksam för hjälp !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Ove-T:

Om du köper nya svenska vektorkort så finns Vättern och andra vattendrag där sjöfartsverket givit ut sjökort med även i kraftig ut zoomning

Jo, men nu är jag inte intresserad av att köpa Sjöfartsverkets nya vektorkort, utan vill bara få programmet att inte släcka hela mitt befintliga rasterkort lite slumpmässigt när jag zoomar ut.

 

Det beror inte på sjökortet (det är ju i princip bara en bild som zoomas), mina frågor måste ha med inställningar att göra. Eller har du någon länk till "OpenCPN for dummies" eller nå't  så vore jag tacksam.

 

Tacksam för svar på frågorna 😉

 

(Däremot sparar jag länken, även om den just också "bara" handlar om sjökortens format och var köpa dem o.s.v.)

 

Edit:

Med inställningen du nämnde kan jag faktiskt få den acceptabel när det gäller zoomproblemet. Dvs så den inte växlar till "världskartan" medan sjökortet fortfarande är inzoomat så mycket att det inte ryms i windowsfönstret (i höjdled). Tack.

Men jag får antagligen själv zooma in manuellt när jag kommer in i hamnspecialarna 😞

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar!

Detta är den ruskiga typen som svarar. Vilken version av OpenCPN har du? Jag har inte upplevt dina problem alls. Är det inte nått med själva sjökorten? Har du möjligen uppnått kortets högsta upplösning för då finns det inget mer att zomma in på.

Messa gärna eller ring om det är fortfarande aktuellt.

Hälsningar Ruskpricken

PS skall förrexten passera dina trakter kanske på måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör senaste versionen (5.2....någonting tror jag).

 

Problemet är (var) ju inte inzoomning, det är utzoomning. Dessutom tror jag det faktum att det är ett kort "mitt i" som spelar in (Vättern) eftersom den vill dra sig att visa kustkorten när jag zoomade ut - alldeles för tidigt. Borde f.ö. inte valt dem alls eftersom GPS-positionen inte finns på dessa kort.

 

Men den biten får anses löst i och med inställningen jag fick tips om, i alla fall tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...