Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
johan_sjobjorn

Ingen laddning startbatteri

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

 

@Georg_Ohm kanske skulle sälja en kurs i grundläggande ellära och inte minst sin lag till nämnda företag 😜

 

Jag skulle nog heller säga ”tragikomisk”!

Jag vet att även amöbor kan ta del av sina misstag och inte göra om dem, men här har man då nått ett lågvattenmärke under amöbornas utbildningsnivå..

 

Annats låter det väl ungefär så som när den gode Obelix försökte att förklara marknadskrafterna för Asterix i albumet ”Obelix & Co”… den efterfrågade tillgången på bautastenar höjer värdet på sesterierna…

 

Man jag kan även känna vibrationer i texten som delvis kan härledas till någon olycklig maskinöversättning, devis beror på ren och skär okunskap och obota dumhet samt en brist på korrekturläsning.

 

Man det vet ju alla att när man skall rulla ihop en förlängningssladd så måste man ju först tömma den på ström… på samma sätt som man lämpligtvis tömmer en trädgårdsslang innan man rullar upp den….

 

Jag läste å andra sidan på om Boschs inbyggda regulatorer, dessa är standard kalibrerade för 13,9 volt, med snål tolerans, och med litet spänningsfall lär det bli omkring 13,8 volt över batteriet. Men för båtbruk kan man köpa de som är kalibrerade för 14,5 volt…. För dem som har stora batteribanker.

 

”This alternator regulator, set to 14,5 volts, is a significant improvement compared with standard regulators which work with a loading end voltage of 13.8 volts, but does not reach the loading performance of the sterling regulator. The original regulator can easily be exchanged for this alternator regulator. Perfect for board operation with large batteries. Only suitable for Bosch generators.”

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha.... 🤣

 

Här duger inte gamla erfarenheter sa den vikarierande damen, när hon kom till lunchrummet efter förmiddagens undervisning i sexualkunskap. 

 

 

" Teori om vad som gått fel

Firman tipasde om att den kabel som sitter på motorn orignal mellan startmotor och generator är relativt klen, så firmans teori är att detta lett till spänningsfall och därmed belastat generatorn för mycket." 

 

Kan detta ens vara möjligt? 

 

Tänkte lyfta i en generator från en Skoda Octavia. 

Mätte med oscilloscope först innan jag demonterade från bilen. 

En Sense ingång. Ok. 

En ingång till... Fyrkantvåg! 

D v s styrning av generator från bilens dator. 

Inte alls typ laddlampan, för att få magnetiseringsström, som förr i tiden. 

 

Läste även lite av det som firman delgett. 

 

Spännande värre. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Hybro:

Firman tipasde om att den kabel som sitter på motorn orignal mellan startmotor och generator är relativt klen, så firmans teori är att detta lett till spänningsfall och därmed belastat generatorn för mycket." 

 

Kan detta ens vara möjligt? 

Nej.

Som med alla andra "förkopplinsgmotstånd" är det precis tvärtom - seriemotstånd begränsar strömmen.

 

Men eftersom företaget tydligen helt och fullt tror att den ström som generatorn inte kan "göra sig av med" istället kommer belasta den, så är det ju logiskt - för dem - att den strömbegränsande klena kabeln gör livet tuffare för generatorn själv. För då får den ju mer ström kvar inuti sig som den inte kan "göra sig av med".

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, frågar man Google går man lite olika svar. Många siter uppger ett spann på mellan 13.8 till 14.7. På vissa marinmotorer verkar man valt en styrspänning i de övre regionerna. 
 

Killgissar jag här antar jag att det är bättre med en lite högre spänning om det är korta resor / många starter / hög last .

 

I en kombo av dels lathet men även del del nyfikenhet väljer jag och mitt batteri att bli försöksdjur i detta experiment.
 

Det är en kalkylerad risk där visst krångel kan uppstå på sjön ifall batteriet lämnar in och en begränsad ekonomisk risk ifall firman vägrar stå bakom sitt ord om att ersätta det.

 

Återkommer med statusrapporter på batteriets tillstånd.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, frågar man Google går man lite olika svar. Många siter uppger ett spann på mellan 13.8 till 14.7. På vissa marinmotorer verkar man valt en styrspänning i de övre regionerna. 
 

Killgissar jag här antar jag att det är bättre med en lite högre spänning om det är korta resor / många starter / hög last .

 

I en kombo av dels lathet men även del del nyfikenhet väljer jag och mitt batteri att bli försöksdjur i detta experiment.
 

Det är en kalkylerad risk där visst krångel kan uppstå på sjön ifall batteriet lämnar in och en begränsad ekonomisk risk ifall firman vägrar stå bakom sitt ord om att ersätta det.

 

Återkommer med statusrapporter på batteriets tillstånd.

Killgissningar är sällan så bra.

Nej, det är inte alls bra med för hög spänning!

du kan läsa mer här, sista stycket under rubriken ”Laddningsaggregat”.

Det är visserligen Tranebergs segelsällskap som står för den, men läser du på olika batteritillverkares sidor så står det ungefär detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju traditionella installationer med skiljedioder som orsakar spänningsfall på ca 0.7, så är man van att jobba med såna kan det väl vara rimligt att tycka att en generator ska lämna "för mycket" men är man rimligt kompetent säljare så bör man ju ta reda på sånt innan man säljer en pryl.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mig ha hittat grundproblemet nu, var ute och provkörde igår och då blev det tydligt.

 

Spänning låg f.ö mellan 14.4 - 14.5 under körning, så den högre spänning jag mätte upp tidigare låg bara där en kort tid efter start.

 

Då till den teorin om varför en såpass ny generator lämnade in i förtid.

 

När jag skaffade motorn reklamerade jag servostyrningen då jag inte tyckte mig märka någon skillnad med motor av eller på- samma motstånd i styrningen (hydralisk). Verkstaden bytte servopumpen, men efter provkörning noterade jag ingen förbättring. De sa att det ”det ska va såhär” och gissade att min hydralstyrning gjorde att jag inte upplevde samma skillnad som jag hade gjort om det var wire.

 

Jag accepterade det med en viss besvikelse över att inte få den ”rolls royce” känslan styrningen som jag hade hoppats på.

 

 

Så igår när jag testade en tur med nya generatorn så infann den sig, servostyrningen började plötsligt fungera! 😊

 

Min teori är helt enkelt att min multirem inte har varit tillräckligt spänd ens efter leverans och första service och- att den friktion som då uppstått över generatorn renskriva värmt upp den såpass att den tillslut packade ihop. 
 

Alltså, stor last / effektuttag över generatorn tillsammans med en lätt slirande rem och lågt varvtal i en rätt så trångt motorutrymmet blev för mycket för den stackaren.

 

Har tyckt att det varit lite svart damm runt fronten i motorutrymmet men har haft svårt att avgöra vad som är normalt / för mycket.

 

Tiden får utvisa om jag har rätt ang. remmen och vidare vad mitt batteri tycker om spänningen..

 

Funder dock på om jag borde byta multiremmen eftersom det är tydligt att den har gått 85h med ett lätt slirande, hmm 🤔 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså… Ingen båt jag har haft har haft en motordriven servo - men det kan naturligtvis din ha ändå. Bara konstigt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Alltså… Ingen båt jag har haft har haft en motordriven servo - men det kan naturligtvis din ha ändå. Bara konstigt tycker jag.

Vanligt på Mercruiser bensin smallblock men vill minnas att min tidigare penta 5.0 GXI (byggd på GM small block) också drev pumpen för servostyrningen via serpentinremmen.

 

 

0A0A8492-60C1-4CF3-80BD-17F9AF10F938.jpeg

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Vanligt på Mercruiser bensin smallblock men vill minnas att min tidigare penta 5.0 GXI (byggd på GM small block) också drev pumpen för servostyrningen via serpentinremmen.

Sedär! Då har jag lärt mig en sak idag också! Tack

(Har bara kört VP’s inombordare!)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Alltså… Ingen båt jag har haft har haft en motordriven servo - men det kan naturligtvis din ha ändå. Bara konstigt tycker jag.

Jo, det skall vara en markant skillnad.

10 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tror mig ha hittat grundproblemet nu, var ute och provkörde igår och då blev det tydligt.

 

Spänning låg f.ö mellan 14.4 - 14.5 under körning, så den högre spänning jag mätte upp tidigare låg bara där en kort tid efter start.

 

Då till den teorin om varför en såpass ny generator lämnade in i förtid.

 

När jag skaffade motorn reklamerade jag servostyrningen då jag inte tyckte mig märka någon skillnad med motor av eller på- samma motstånd i styrningen (hydralisk). Verkstaden bytte servopumpen, men efter provkörning noterade jag ingen förbättring. De sa att det ”det ska va såhär” och gissade att min hydralstyrning gjorde att jag inte upplevde samma skillnad som jag hade gjort om det var wire.

 

Jag accepterade det med en viss besvikelse över att inte få den ”rolls royce” känslan styrningen som jag hade hoppats på.

 

 

Så igår när jag testade en tur med nya generatorn så infann den sig, servostyrningen började plötsligt fungera! 😊

 

Min teori är helt enkelt att min multirem inte har varit tillräckligt spänd ens efter leverans och första service och- att den friktion som då uppstått över generatorn renskriva värmt upp den såpass att den tillslut packade ihop. 
 

Alltså, stor last / effektuttag över generatorn tillsammans med en lätt slirande rem och lågt varvtal i en rätt så trångt motorutrymmet blev för mycket för den stackaren.

 

Har tyckt att det varit lite svart damm runt fronten i motorutrymmet men har haft svårt att avgöra vad som är normalt / för mycket.

 

Tiden får utvisa om jag har rätt ang. remmen och vidare vad mitt batteri tycker om spänningen..

 

Funder dock på om jag borde byta multiremmen eftersom det är tydligt att den har gått 85h med ett lätt slirande, hmm 🤔 

Normalt skall det inte finnas något svart gummidamm. Men det bildas snabbt om en rem slirar eller är dåligt linjerad med remskivorna. Dammet blir statiskt laddat och fastnar rätt ofta på remskivornas släta ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...