Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Extra varvräknare till inombordare - funkar det?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vår båt har en "instrumentpanel" monterad inne i ett sidofack i sittbrunnen. På den finns en stor varvräknare, en liten spänningsmätare, startlåset och fyra indikatorlampor. Men man får stå dubbelvikt eller på knä för att se vad mätarna visar. Panelen sitter ändå bra där den sitter, väderskyddad och ur vägen. Men jag skulle vilja ha en varvräknare som är lite mer synlig.

Biltema har ju enkla för ca 300 spänn med hållare, som väl är det jag funderar på i första hand. Men jag vet inte om den är möjlig att få att fungera med en dieselinombordare. I manualen för Biltemas mätare står att grön kabel ska anslutas till antingen tändspole (som ju inte finns på en diesel) eller en varvtalssignalkabel (som inte heller finns i vårt fall). Den nuvarande varvräknaren får sina signaler från en databox på motorn, genom ett kabelknippe med kanske 20 ledare i ett gummihölje. Så, är det ens möjligt att ansluta en sån enkel mätare, eller behövs nåt helt annat?


bild.thumb.png.448be377e5fa30eb5f26060f4df36860.png

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sannolikt kommer inte en sådan varvräknare för bensinmotor att fungera.

Nu vet jag inte hur det är på din motor, men det är vanligt att varvräknare på dieselmotorer är anslutna till en växelströmsutgång på generatorn som brukar heta ”W”. Jag minns nu inte exakt, men ut ur W kommer en slags halvågsspänning ut, dess frekvens varierar med varvtalet (generatorns varvtal) och denna frekvens räknar varvräknaren om till varv/minut.

 

Det kan även vara så att din motor är försedd med en varvtalsgivare  på svänghjulet, som ger en puls per varv, med litet elektroniskt pyssel skulle man kanske eventuellt möjligtvis kunna koppa en ”bensinmotorvarvräknare”….

 

Men du borde ju kunna koppla en ”dieselmotorvarvräknare” parallellt med den du har, eller rent utav flytta din befintliga varvräknare till något bra ställe där den syns.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser ut som den skall anslutas till tändspole, och en sådan finns ju bara på bensinmotorer tänker jag?


Tillägg, George_Ohm var både snabbare och utförligare i svar. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt kommer inte en sådan varvräknare för bensinmotor att fungera.

Nu vet jag inte hur det är på din motor, men det är vanligt att varvräknare på dieselmotorer är anslutna till en växelströmsutgång på generatorn som brukar heta ”W”. Jag minns nu inte exakt, men ut ur W kommer en slags halvågsspänning ut, dess frekvens varierar med varvtalet (generatorns varvtal) och denna frekvens räknar varvräknaren om till varv/minut.

Det finns ingen namngiven "W-utgång" på generatorn. Det verkar vara en Volvo Penta-grej, eller så är det bara deras namn på nåt som finns på andra. Kanske avses den tunna, gröna kabel som sitter på en bladkontakt på regulatorn och försvinner in i ett svart kabelhölje som sen försvinner bak till de otillgängliga delarna av motorn.
 

31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men du borde ju kunna koppla en ”dieselmotorvarvräknare” parallellt med den du har, eller rent utav flytta din befintliga varvräknare till något bra ställe där den syns.


Det finns inga nakna kontakter på den nuvarande. Allt är kapslat och plastingjutet.
Och den sitter, som sagt, på "instrumentpanelen" som sitter där den ska sitta kvar.

Så här ser den ut:
bild.png.c6405107bf9d5462d8fd69830a2b72e3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Så här ser den ut:

Fast det borde gå en sladd till något på motorn som läser av varvtalet? Hur ser det något ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det borde gå en sladd till något på motorn som läser av varvtalet? Hur ser det något ut? 

Alla kablar till den mynnar ur ett kabelknippe som kommer från en grå databox på motorn.
Men det är förmodligen dit den gröna kabeln från regulatorn går.


Är inte vid båten, så jag kan inte fixa nån bild på det.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Alla kablar till den mynnar ur ett kabelknippe som kommer från en grå databox på motorn.
Men det är förmodligen dit den gröna kabeln från regulatorn går.


Är inte vid båten, så jag kan inte fixa nån bild på det.

Vad är det för maskin du har?

Man brukar kunna finna kopplingsschema på nätet  om man söker på ”wire diagram volvo penta mdxx” och på så vis lista ut hur det är kopplar och var varvräknaren hämtar informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det för maskin du har?

Man brukar kunna finna kopplingsschema på nätet  om man söker på ”wire diagram volvo penta mdxx” och på så vis lista ut hur det är kopplar och var varvräknaren hämtar informationen.

En Lombardini LDW 903, med generator som är från Magneti Marelli.

Det finns en B+ och en D+ (där den gröna kabeln ansluter) på baksidan. Inget annat.

Rättade info om vilken tillverkare som gjort generatorn.

Bifogat bild som visar hur baksidan på en identisk ser ut.

generator1.jpg

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

En Lombardini LDW 903, med generator som är från Magneti Marelli.

Det finns en B+ och en D+ (där den gröna kabeln ansluter) på baksidan. Inget annat.

Rättade info om vilken tillverkare som gjort generatorn.

Bifogat bild som visar hur baksidan på en identisk ser ut.

generator1.jpg

Då har du en annan typ av varvtalsgIvare… du får konsultera en verkstadshandbok eller uppgifter på Internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Då har du en annan typ av varvtalsgIvare… du får konsultera en verkstadshandbok eller uppgifter på Internet.

Verkstadsmanual har jag. Den säger inget om detta tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Verkstadsmanual har jag. Den säger inget om detta tyvärr.

 

Ok, vad finns det för information på Internet då?

Jag skulle kunna tänka mig att det sitter någon form av induktiv givare någonstans vid svänghjulet, se om du kan finna någon grej där som har en eller flera kablar anslutna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, vad finns det för information på Internet då?

Jag skulle kunna tänka mig att det sitter någon form av induktiv givare någonstans vid svänghjulet, se om du kan finna någon grej där som har en eller flera kablar anslutna.

Finns inte mycket info alls.

Motorn är så inklämd i motorrummet att det inte går att se särskilt mycket. Folk var ju uppenbart dumma i huvet förr, som byggde båtar så förtvivlat trånga på viktiga ställen. Ett motorrum borde som minimum vara dubbelt så stort som motorns extremmått. Här är det kanske några procent extra på sidorna. Bedrövligt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Finns inte mycket info alls.

Motorn är så inklämd i motorrummet att det inte går att se särskilt mycket. Folk var ju uppenbart dumma i huvet förr, som byggde båtar så förtvivlat trånga på viktiga ställen. Ett motorrum borde som minimum vara dubbelt så stort som motorns extremmått. Här är det kanske några procent extra på sidorna. Bedrövligt.

 

Är Lombardinin original motor i båten? 

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Är Lombardinin original motor i båten? 

Nej. Men motorn sitter i en smal tunnel som bara har åtkomst framifrån och bakifrån, inte från sidan där det mesta man vill åt sitter. Den är marginellt större än originalmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Nej. Men motorn sitter i en smal tunnel som bara har åtkomst framifrån och bakifrån, inte från sidan där det mesta man vill åt sitter. Den är marginellt större än originalmotorn.

Jag tycker det låter som ett typiskt motormontage i en segelbåt. Frågan är väl vad som sitter runt motorutrymmet och som du tycker att du kunde undvara istället.

Du skulle ha köpt en Maxi 95 där kan man sitta i sofforna och meka. Motorn står mitt i salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Jag tycker det låter som ett typiskt motormontage i en segelbåt. Frågan är väl vad som sitter runt motorutrymmet och som du tycker att du kunde undvara istället.

Du skulle ha köpt en Maxi 95 där kan man sitta i sofforna och meka. Motorn står mitt i salongen.

Maxi 95 var på vår "short list", mycket pga det.

En helt onödigt stor stickkoj skulle kunna ha varit en äkta enkelbädd i stället för nåt som låtsas vara dubbel (den är väl en meter bred). Då skulle man kunna ha öppnat hela sidan där. På andra sidan är det en stuv som öppnar sig till sittbrunnen. Den hade också kunnat vara annorlunda konstruerad. Man ska inte behöva demontera båtens skott för att komma åt filter och liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Maxi 95 var på vår "short list", mycket pga det.

En helt onödigt stor stickkoj skulle kunna ha varit en äkta enkelbädd i stället för nåt som låtsas vara dubbel (den är väl en meter bred). Då skulle man kunna ha öppnat hela sidan där. På andra sidan är det en stuv som öppnar sig till sittbrunnen. Den hade också kunnat vara annorlunda konstruerad. Man ska inte behöva demontera båtens skott för att komma åt filter och liknande.

 

Då är det bara att ta fram sticksågen och göra luckor där du behöver!

Penta hade motorer för några år sen där alla servicepunkter satt på motorns "framsida" synd att du inte har en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ring och prata med Patrick på Arken teknik, arkenteknik.se. 
Ham är väldigt hjälpsam och kan det mesta om Lombardini. 

Redigerad av jonas2307

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Då är det bara att ta fram sticksågen och göra luckor där du behöver!

Penta hade motorer för några år sen där alla servicepunkter satt på motorns "framsida" synd att du inte har en sån.

Ja, hade det enbart varit min båt så hade jag inte tvekat en sekund. Nu är vi tre bröder som äger den gemensamt, och vi har inte samma syn i frågan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Ja, hade det enbart varit min båt så hade jag inte tvekat en sekund. Nu är vi tre bröder som äger den gemensamt, och vi har inte samma syn i frågan.

 

Då är det ju enkelt, den av er som inte vill såga får krypa in och meka!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Rascal:

Då är det ju enkelt, den av er som inte vill såga får krypa in och meka!

Men det är ju så trångt att INGEN kommer åt!

Nåja, skit samma. Jag skrev att det var trångt som svar på frågan om att undersöka om det finns en givare.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev raol:

Men det är ju så trångt att INGEN kommer åt!

Nåja, skit samma. Jag skrev att det var trångt som svar på frågan om att undersöka om det finns en givare.

Det finns ju en del varvräknare som kan känna varvtalet av på optisk väg, och räkna på en bit reflextape eller liknande på svänghjulet. Det finns öven dom som är induktiva, som denna…. klistra fast en magnet på svänghjulet och montera givaren en liten bit ifrån.

Det finns även sådan som kan känna av flödet i röret till en spridare, jag tror att denna är en sådan… knappt 150kr plus Postnords avgifter.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev skippeer:

image.png.d5daeb6532db2f5ae3ff44fe0295ca36.png

Klippet ovan är från en manual för flera modeller men det kan vara värt att grotta ned sig i manualen...
 

http://www.lombardini.no/Work Shop Manual FOCS matr 1-5302-351.pdf

 

 

 

Det där har jag sett, men det gäller en helt annan "instrumentpanel", den som avbildas på samma sida. Den vi har är helt annorlunda och har inga stift/kontakter på baksidan för anslutningar på det viset. Tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Det där har jag sett, men det gäller en helt annan "instrumentpanel", den som avbildas på samma sida. Den vi har är helt annorlunda och har inga stift/kontakter på baksidan för anslutningar på det viset. Tyvärr.

 

Men det står ju ”connection alt. W” alt beteyder alternator, alltså generator på svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det står ju ”connection alt. W” alt beteyder alternator, alltså generator på svenska.

Ja, men vad spelar det för roll vad det står när det inte är så på vår motor/instrumentpanel?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...