Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
martinke

täta läckage

Rekommendera Poster

Efter att bara ha haft dyra och moderna båtar utan några större problem så har jag nu köpt mig en gammal svensk klassiker Albin 21 med en Volvo Penta MB10A och skaffat mig lite jobb 😅. Dock ändå i rätt bra skick för sin ålder rent visuellt då, haha.  

Nu efter störtskurarna så har jag varit ned och kikat i båten efter läckor. Läcker in lite kring någon skruv runt grabbräcke å lite sånt, Inga problem att fixa. Dock upptäckte jag att det läcker in mellan ruta och gummilist, är det någon som vet hur man går tillväga för att plocka ur rutan? Vad rekommenderas att täta med?

 

 

 

CA3F04B7-A83F-414A-814E-D43163979BCB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla lister är hårda av ålder och svåra att få på plats om du vill lossa dessa. 

 

Vill du lossa så ta bort den lilla lillisten först, märkt blått. 

 

Ska du täta, så behöver du i te göra detta mellan glas o stora listen, utan mellan skrov o list markerat med orange pil. 

 

Jag skulle försöka lyfta listen och kila ganska tätt typ 5 cm mellan kilarna. 

 

Spruta i tätning medel met en ordentlig sptutpistoloch patron. 

Behövs bara liten sträng för när du tar ur kil efter kil, så pressas tätmassanin överallt. 

 

Torka bort överflöd med trasa och t ex lacknafta. 

 

Bra om du gör detta en riktigt

varm solig dag. 

 

Testa en ruta först, in a du plockar ur rutan. 

 

Kila inte mot glaset, då spricker detta. 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju klart att du kan täta som @Hybro föreslagit, det blir säkert bra. Men till hösten då du tagit upp båten tar du ur rutor och lister, samt sätter in nya lister. www.kuntze.se brukar rekommenderas på detta forum då det gäller olika slags gummilster.

Det kan vara litat kämpigt att sätta in rutorna i de nya listerna, men det finns videoklipp på Youtube om bur man gör, både på bilar och båtar, förfarandet är detsamma. Det finns även speciella verktyg som kan vara bra att ha, såg att Biltema har sådana.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt tror jag man sätter skarven undertill så att vatten som rinner in mellan list och överbyggnad "dräneras" ner längs listen och  inte läcker in genom skarven. Ser på bilden att den sitter på ovankant, vilket underlättar läckage.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer testa Hybros förslag med att lägga i lite tätning med hjälp av kilar först. Känns som enklast alternativ nu mitt i säsongen. Är bara två rutor som det endast droppar in lite när det ösregnar.

Ska kika på nya gummilister till nästa vår! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen kommer funka i många år🙂 

Själv hade jag använt silikon och inte t.ex. sikaflex eller "marine sealant" som det brukar kallas i andra butiker. Tycker silikon är mjukare och mer elastiskt. Är också åldersbeständigare (tål solen bättre) och inte fullt så kladdigt. Sikaflex är mer limmande. Men det är olika skolor om detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick finfint att täta! Jag använde TEC7 klar MS polymer. Inte lika kladdig som SIKA 591 som jag använder till all annan tätning.

Använde mig av VW "fiskben" plastverktyg och kila ned mellan gummilist och skrov. Hoppas det är tätt nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...