Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vestergren

"Oron bromsar båtmarknaden"

Rekommendera Poster

Artikel i DI.

 

"Marknaden för fritidsbåtar har varit glödhet under de senaste åren, men nu kommer signaler som kan tyda på en begynnande avkylning.

På Blocket noteras betydligt färre annonser och längre försäljningstider. Priserna ligger fortfarande kvar på höga nivåer – men framtiden är oviss."

 

"Intresset för segelbåtar tycks ha nått sin kulmen under 2020, till skillnad från suget efter motorbåtar som har varit mer ihållande. Men nu kommer tecken på att aktiviteten på marknaden börjar sakta ner."

 

"På sistone har försäljningshastigheten för både motorbåtar och segelbåtar sjunkit; i maj 2020 såldes 47 procent av motorbåtarna inom en vecka. Motsvarande siffra för maj 2022 låg på 26 procent.

Samtidigt har antalet annonser minskat kraftigt under de senaste två åren; för segelbåtar ligger nedgången i det avseendet på nästan 21 procent."

 

Kommer ni ändra ert båtliv något pga av höga bränslepriser, högre räntor och båtpriser som sjunker? 

 

Många som kan ha åkt på en smäll när man lånat till båt och samtidigt haft pengar inne på börsen. 

 

Jag har en billig äldre motorseglare så jag påverkas inte så mycket, möjligen att båten är väldigt svårt såld. Kanske blir läge att byta motor el båt framöver om de större man kikar på kommer ner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte av olika anledningar måste sälja så tror jag inte man påverkas så mycket. Bränslepriserna är jäkligt tråkigt, absolut. Men vi båtägare (framförallt med motorbåtar) är vana vid att gödsla med pengar på båten varje sommar och ställa oss frågan "är det värt det?"

 

Marknaden går upp och ner. Just nu är folk försiktiga (på goda grunder) men suget efter båt kommer alltid att finnas tack vare vår unika skärgård och allt varmare klimat. Och med tanke på dagens svindyra nya båtar så kommer begagnatmarknaden alltid vara aktiv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Vestergren:

Kommer ni ändra ert båtliv något pga av höga bränslepriser, högre räntor och båtpriser som sjunker? 

Har en rätt enkel segelbåt jag är nöjd med och inte tänker byta, och har inga lån på den. Värdet är väl strax norr om 50 kkr, så värdeminskningen är ointressant. Gör av med 10-20 liter diesel per år. 
Så - nej. 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, jag kommer inte ändra mitt båtliv, i alla fall inte på så sätt att det blir mer begränsat, kan nog inte bli mycket lägre  aktivitet än det är idag. Blir det en ändring så blir det förhoppningsvis mot mer aktivt båtliv.

Men så har jag en äldre båt utan lån och värde idag drygt 100.000kr.  Kör <90 nm om året med förbrukning på 0,6-0,7 lit/dis, så det är inte mycket pengar att bråka om för min del. Knepigare blir det den dag då den 43 åriga dieseln kastar in handduken och båten får i princip noll i värde och vilka beslut man ska ta då. Men den dagen den sorgen.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Boanjohan:

Knepigare blir det den dag då den 43 åriga dieseln kastar in handduken och båten får i princip noll i värde och vilka beslut man ska ta då. Men den dagen den sorgen.

Jag har väl samma tankar, men nu är det en liten diesel på 20 Hk så kommer troligen byta ut motorn. Om det inte känns vettigare att sälja och köpa större med uppdaterad motor. 

 

Men kalkylen för en motorbåt skiljer sig så en diesel på 150 Hk kostar betydligt mer. Men om marknaden går ner så kommer troligen även priser på verkstäder och motorer gå ner. 

2 timmar sedan skrev hbengtsson:

Om man inte av olika anledningar måste sälja så tror jag inte man påverkas så mycket. Bränslepriserna är jäkligt tråkigt, absolut. Men vi båtägare (framförallt med motorbåtar) är vana vid att gödsla med pengar på båten varje sommar och ställa oss frågan "är det värt det?"

Nej det är det, om man inte måste sälja, men vi är nog inte där än. Familjer har fått ca 6000 kr mindre i plånboken pga av inflation, lägg på ett båtlån på 6000kr där räntorna går upp.

 

Får se hur arbetslösheten reagerar på detta men i stora drag så bör det betyda att vi kommer se betydligt bistrare tider på arbetsmarknaden. Då kanske det inte är långt kvar innan man måste sälja.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Segelbåten ska jag ha kvar, en Cumulus. Nästa höst köper jag en mindre husbil. Så därefter kanske bara 40 övernattningar mot normala 80.

 

Fått rådet att vänta med husbilsköpet till nästa år. 

Då blir de överlag mycket billigare, ty dessa flygturister köpte vagnar, när det var Corona stopp på resor. 

 

Men nu börjar flygen röra sig, och folk vill till syden o späka sig. Så man behöver få loss pengar, till ett uppdämt behov. 

 

Det påstås redan att det är överskott på husbilar... 

 

Så bra för mig, som kan vänta. ☺️

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på att sälja båten en lånefri gammal Nimbus 4004 Carisma, men kan inte komma på vad man ska ha istället . Visst dieseln är dyr men så länge man har råd går det ju an .

Funderat på en segelbåt  eller en motorseglare typ Nauticat 321. 

Har aldrig seglat men antar att även en  övre medelålders gubbe kanske behöver lär sig nåt nytt.

 

 

Orolig näe det är jag inte så länge jag har råd med mat,  värme och tak över huvudet.

Så för stunden kommer jag inte att ändra på båtlivet :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Vestergren:

Kommer ni ändra ert båtliv något pga av höga bränslepriser, högre räntor och båtpriser som sjunker? 

 

Nej. Jag har inte tid och energi för så mycket hobbies och älskar havet. Båten är det jag lägger tid och pengar på. Krävs en skilsmässa eller annan rejäl ekonomisk kris för att jag ska göra mig av med båten. Typ så att huset ryker samtidigt till förmån för en lägenhet… vilket nog inte vore så dumt ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Vestergren:

Nej det är det, om man inte måste sälja, men vi är nog inte där än. Familjer har fått ca 6000 kr mindre i plånboken pga av inflation, lägg på ett båtlån på 6000kr där räntorna går upp.

 

Får se hur arbetslösheten reagerar på detta men i stora drag så bör det betyda att vi kommer se betydligt bistrare tider på arbetsmarknaden. Då kanske det inte är långt kvar innan man måste sälja.  

Jag tror inflationen ordnar upp (ner) sig inom en överskådlig framtid och de högre räntorna påverkar nog mest de som kommit in sent på bomarknaden samt kyler av den skenande prisutvecklingen något. För den var/är helt sjuk.

 

Men visst, det var nog många som belånade huset och köpte båt vilket gjorde den marknaden lite rörligare men överlag tror jag inte det blir så våldsamt dramatiskt. Vi får se. Det kanske blir så att inflationen inte påverkar båtpriserna - dvs den förväntade prisökningen neutraliseras av en truligare marknad och priserna ligger kvar.

 

Segelbåt? Ptja...fast det är inte så "billigt" som folk tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev hbengtsson:

Jag tror inflationen ordnar upp (ner) sig inom en överskådlig framtid

Fel forum men frågar av nyfikenhet, vilka tecken ser du på det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev hbengtsson:

Jag tror inflationen ordnar upp (ner) sig inom en överskådlig framtid och de högre räntorna påverkar nog mest de som kommit in sent på bomarknaden samt kyler av den skenande prisutvecklingen något. För den var/är helt sjuk.

 

Men visst, det var nog många som belånade huset och köpte båt vilket gjorde den marknaden lite rörligare men överlag tror jag inte det blir så våldsamt dramatiskt. Vi får se. Det kanske blir så att inflationen inte påverkar båtpriserna - dvs den förväntade prisökningen neutraliseras av en truligare marknad och priserna ligger kvar.

Frågan är vilket som var vanligast när båthandlare sålde slut under COVID, att ta båtlån med rörlig ränta el låna upp på huset? 

 

Ja man får se hur inflationen utvecklas men mycket tyder på att även om den minskar så kommer priserna ligga kvar på högre nivåer typ mat,bränsle, el etc. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...