Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
50sman

Ur led börjar tiden bli - vem kan man lita på

Rekommendera Poster

Då jag börjar nå en ålder då - det omvända "för mycket månad kvar i slutet av lönen " till "för mycket lön kvar i slutet av månaden" ålder tänkte jag att jag skulle ägna min fritid åt annat än att serva/mecka med båtmotorn i år.

Så jag lämnade in den till en firma.

Nu när jag lade i den så - gick som ett härke. Kom upp i 3000 rpm. Tjuvstannar på tomgång och går orent när man lägger i växeln.

När jag lämnade in den så gick den bra.

 

Av ren princip så vägrade jag felsöka då jag har betalat för "kunskap" så jag åkte tillbaka. Orsak: Ena tändkabeln var inte påsatt vid tändspole. Tomgången satt till 600 rpm och luftskruvarna var helt felinställda.

Jag kan köpa att "shit happens" då vi alla är människor men det här är så basic för mig så .......

 

Nu gäller det inte bara båtar utan jag tycker att man ser det oftare och oftare inom alla brancher. 

 

Jag kommer att fortsätta framöver med att - "Själv är bäste dräng".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sa firman då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Vad sa firman då?

Typ - "Shit happens och snurra lite på tomgång- och luftskruvarna så ordnar det sig nog". 

Ok! Varför betalade jag Er då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev 50sman:

Typ - "Shit happens och snurra lite på tomgång- och luftskruvarna så ordnar det sig nog". 

Ok! Varför betalade jag Er då? 

Och svaret på den frågan var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk har mycket pengar = köper mer service tjänster = service yrken får mer kunder = mer kunder än resurser räcker till = tar in billig okunnig "säsongs" personal = dåliga jobb.

Men eftersom kunderna är många och fylls på med nya så skiter de i de missnöjda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är anledningen att jag försöker göra det mesta med hus, bil och båt, tröttnat på s.k. proffs som alldeles för ofta saknar kvalitetskrav på sitt arbete.

 

Speciellt med båten är det bra att ha egen kunskap för behöver man hjälp under säsong är det stört omöjligt i Göteborg att få hjälp.

Minns att när jag skulle göra service efter de första 50 timmarna på en ny Yanmar fick jag inte tag på någon som hade tid så det fick skippas.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev 50sman:

Då jag börjar nå en ålder då - det omvända "för mycket månad kvar i slutet av lönen " till "för mycket lön kvar i slutet av månaden" ålder tänkte jag att jag skulle ägna min fritid åt annat än att serva/mecka med båtmotorn i år.

Så jag lämnade in den till en firma.

Nu när jag lade i den så - gick som ett härke. Kom upp i 3000 rpm. Tjuvstannar på tomgång och går orent när man lägger i växeln.

När jag lämnade in den så gick den bra.

 

Av ren princip så vägrade jag felsöka då jag har betalat för "kunskap" så jag åkte tillbaka. Orsak: Ena tändkabeln var inte påsatt vid tändspole. Tomgången satt till 600 rpm och luftskruvarna var helt felinställda.

Jag kan köpa att "shit happens" då vi alla är människor men det här är så basic för mig så .......

 

Nu gäller det inte bara båtar utan jag tycker att man ser det oftare och oftare inom alla brancher. 

 

Jag kommer att fortsätta framöver med att - "Själv är bäste dräng".

 

https://youtu.be/geeuko9Nw44?t=127

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

Detta är anledningen att jag försöker göra det mesta med hus, bil och båt, tröttnat på s.k. proffs som alldeles för ofta saknar kvalitetskrav på sitt arbete.

Instämmer. Det enda jag skulle komma på tanken att leja bort är sånt som jag inte får göra pga juridiska begränsningar. Jag lämnade in bilen för att få luftkonditioneringen påfylld. Jag blir också tvungen att anlita elektriker för eljobb i lägenheten (inte behövt än, men det kan komma). Men allt annat gör jag på egen hand. Litar inte på andra tillräckligt. Har sett för mycket skit för det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu "tunat" motorn och nu går den så bra den kan med tanke på åldern. 

Tomgångsvarv var 550 rpm så jag ökade den till 700 rpm och justerade luftskruvarna. 

Case closed :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-28 vid 06:02 skrev Mackey:

Som sagt - ur led är tiden. Inte ens en subtil smiley förstås. Jag var under intrycket att medelåldern på de mer aktiva här är 60 +/- och inte 30+/-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...