Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Carlsonn

Ligga i naturhamn när det åskar

Rekommendera Poster

12 minuter sedan skrev IngemarE:

Har du en kabel emellan är det, precis som du skriver, en bra lösning. Då följer energin den, hela vägen ner i kölen.

Nackdelen kan bli korrossion på maströr mm då den är i aluminium. Jag har för mig att man brukar vilja ha ett gnistgap på 1-2 mm som hindrar korrosionen men inte blixten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-03 vid 09:35 skrev Peter_K:

Fråga - hur GROVA måste dessa släplinor vara för att blixten skall välja den vägen?

16 mm2 står det i länken från åskforskarna.

Två meter ner i vattnet ska "linorna" också.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man ligger i en hamn med lite omgivande berg, träd och annat så blir väl inte båten så oerhört hög i förhållande till omgivningen?

Det vore väl attans om åskan ska söka sig till just min mast med hundratals dyblöta tallar uppe på ön!

Spetsverkan är visserligen viktig och ute på öppen sjö säkert väldigt avgörande. Men naturhamn eller marina? Det tror jag kvittar... faktiskt.

Åskan är ju elektriska laddningar i ett vädersystem som täcker en hyfsat stor yta. Inte en koncentrerad spänning på en punkt exakt ovanför min båt som ligger i hamnen.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man simulerar nedslagsrisk brukar man "rulla" ett klot med en diameter som främst beror på bilxtens styrka. Om ett föremål inte nuddar klotets yta bör det vara skyddat på en viss plats.


bild.png.da0527b5af8fc398c955c32ffb30f8b5.png

bild.png.8cd4ca40b0f8b2d161d6fc65f94e0073.png

bild.png.983108bafee9114537ab924f1e6c1ea4.pngbild.png.94d023b0bb1f257dccccf637b6dba4aa.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

När man simulerar nedslagsrisk brukar man "rulla" ett klot med en diameter som främst beror på bilxtens styrka. Om ett föremål inte nuddar klotets yta bör det vara skyddat på en viss plats.


bild.png.da0527b5af8fc398c955c32ffb30f8b5.png

bild.png.8cd4ca40b0f8b2d161d6fc65f94e0073.png

bild.png.983108bafee9114537ab924f1e6c1ea4.pngbild.png.94d023b0bb1f257dccccf637b6dba4aa.png

 

Jajamän! Bästa sättet att skapa en blixt är mellan en spets och en sfär. Minns fysiklektionen i högstadiet där man hade en spets och ett metallklot. Gnistan vandrade från spetsen och rörde sig över ytan på klotet. Två klot gav nästan ett nät av gnistor.

Det är lite så jag tänker när jag menar att omkringliggande berg, träd, hus mm torde löpa större risk.

Men men... elektricitet är lurigt så någon garanti finns inte.

Dock tror jag att skillnaden i risk mellan en naturhamn och en marina är marginell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden det fanns ett fritidshus i familjen hände det att åskan slog ner i en zinkspann som stod mellan hus och friggebod… sedan var det en klotblixt som gick in i huset och följde telefonledningen. Men telefonen, en sådan där gammal med fingerskiva och spiralsladd, klarade sig märkligt nog.

 

Det är väl bra med åskledare, och att andra seglare runt omkring har högre master, men det är ingen garanti för att blixten skall slå ned i den högsta masten, kyrktornet, berget eller vad det än är. Blixtar tycks ju inte följa de fysiska lagarna så som man tänkt sig, så som blixtar gör i högspänningslaboratorium.

Nu hittar jag inte klippet på Youtube, där en blixt slår ner i ett hus två eller tre kvarter bort från Eiffeltornet, men någon annan kanske har sett det?

 

Sedan finns det ju ett elektriskt fält i luften, många små urladdningar, samt då som nämnts sidoblixtar, och det är väl sådana som många drabbas av, sådana fält som förstör elektronik ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kanske enklare sätt att tänka än rullande klot (?) är att tänka sig en kon från masttoppen och nedåt med c:a 45 graders riktning åt sidan. Vinkeln är något beroende av hur kraftig blixten är precis som radien på klotet är. Man pratar ju om samma fenomen. Objekt innanför den konen är skyddade, men är man utanför så kan blixten lika gärna slå ner där.

 

Här är ett utdrag ur en artikel ur hamnen.se där en forskare från Högspänningslaboratoriet i Uppsala diskuterar båtar och blixtar:

 

När en blixt slår ner i havet slår den praktiskt taget i blindo. Det är välkänt att den tenderar att söka sig till höga föremål. Men blixten är närsynt. En tio meter hög mast upptäcker den på ungefär tio meters avstånd och slår då hellre i masten än i sjön. En femton meter hög mast upptäcker den på ungefär 15 meters avstånd.

En väl jordad segelbåtsmast kan på detta vis dra åt sig blixten och fungera som ett skydd för sin omgivning. Skyddszonen kan tänkas som en kon som går ut i 45 graders vinkel runt masten.

Skyddszonen är inte stor och det förklarar varför det är fullt möjligt att blixten slår ner i en motorbåt som ligger ett litet stycke bort från en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev ABC:

Ett kanske enklare sätt att tänka än rullande klot (?) är att tänka sig en kon från masttoppen och nedåt med c:a 45 graders riktning åt sidan.

Men exakt det skrev jag ju en bit upp....🤔

2022-07-03 vid 09:32 skrev IngemarE:

När det gäller skydd från direktnedslag så kan man utgå från att man utanför en kon på +/-45° vinkel från masttopp, åskledare eller vad det nu är som är "högst" inte har något skydd alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Men exakt det skrev jag ju en bit upp....🤔

Missade det  🥶

Men då är vi ju två som tycker samma!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men exakt det skrev jag ju en bit upp....🤔

Och om Du minskar Ditt ihärdiga redigerande finns ju faktiskt en chans att andras citat av Dina inlägg emellanåt överensstämmer med Dina inlägg...😉

 

Du kanske minns Anemos? ☺️

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Men exakt det skrev jag ju en bit upp....🤔

Misströsta inte!

Ibland missar man vad andra skrivit.

Dessutom är det ju många som uppskattar dina svar ser man på alla poäng du samlar. 👍

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...