Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlsonn

Ligga i naturhamn när det åskar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Ska ut med segelbåten idag och ser att det kommer åska inatt enligt prognosen. Valet står mellan att åka ut till en skyddad naturhamn som vi känner väl eller sova kvar vid marinan. Är det inte rekommenderat att ligga i naturhamn under åskoväder eller hur tänker ni att vi bör göra? 
Ska dock inte blåsa så värst mycket i ovädret, 3(5).

 

Redigerad av Carlsonn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lägga mig i naturhamnar där det finns båtar med högre master. Varför det skulle vara säkrare på en marina, utöver att det kanske finns fler höga master, vet jag inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Härligt att ligga ute i åskväder. 

 

Om du är orolig, så googla hur många som skadas eller dödas av blixtnedslag på båt sista 10 åren. 

Är inte värst många. 

 

 

Själv har jag bara sett en Vega som träffats, typ bakom mig ute på sjön. 

 

Inga skadade, även om kvinnan inne i båten var skärrad. Allt av metall hade lyst som tomtebloss. 

 

Plottern i en gryta sägs vara bra. 

 

Släng i några typ startkablar i vattnet kopplade i mjuk båge från vant o akterstag. 

Ger i vart fall en viss trygghet. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Härligt att ligga ute i åskväder. 

 

Om du är orolig, så googla hur många som skadas eller dödas av blixtnedslag på båt sista 10 åren. 

Är inte värst många. 

 

 

Själv har jag bara sett en Vega som träffats, typ bakom mig ute på sjön. 

 

Inga skadade, även om kvinnan inne i båten var skärrad. Allt av metall hade lyst som tomtebloss. 

 

Plottern i en gryta sägs vara bra. 

 

Släng i några typ startkablar i vattnet kopplade i mjuk båge från vant o akterstag. 

Ger i vart fall en viss trygghet. 

 

 

För litet drygt ett år sedan drabbades en man och hans son av en indirekt träff i en styrpulpetbåt strax innanför Vinga. Mannen höll i en metallbåge och fick återupplivas av den tillfälligt döva och skärrade sonen. Men sonen kunde larma 112, och fick snabb hjälp… det händer sällan, men när det händer, eller ”plötsligt händer det!”

 

Startkablar från riggen ned i vattnet fungerar väl, men dom rostar sönder, bättre med rostfria grejer.

Här kan du läsa på litet mer… och när man läst och begrundat det som sägs på den sidan skulle man ju bli avskräckt för all framtid att ge sig ut om det blir litet mörkt på himmlen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl utgå ifrån det året som dessa skadades på sjö. 

Går kanske att beräkna antalet timmar som antalet sjöfarare i Sverige var ute i nöjesbåtar. 

Hur många, som dödades och skadades. 

 

Jämför sedan med lika antal

t ex bilister, för samma tidsperiod

 

Vad tror ni utfallet blir? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Jämför sedan med lika antal

t ex bilister, för samma tidsperiod

Bilister som drabbats av blixtnedslag eller vad menar du?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oförutsedd händelse, kan vi ta det som. 

 

Ingen som kör av vägen på sjön direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här kan du läsa på litet mer… och när man läst och begrundat det som sägs på den sidan skulle man ju bli avskräckt för all framtid att ge sig ut om det blir litet mörkt på himmlen.

Nej inte alls avskräckt, men välutrustad.

Ett antal meter vajer och några batteriklämmor gör det möjligt att snabbt ansluta det förenklade åskskyddet som visas längst ner i länken.

Även relingslisten i metall kopplas samman så att den funkar som i det "riktigt bra" åskskyddet.

 

All löstagbar elektronik åker in i ugnen, som givetvis ska vara avstängd.

 

När allt är klart får man sätta sig och kura på något lämpligt ställe i båten där man hoppas och tror att blixten inte kommer att passera.

 

Vi är inte åskrädda i familjen, men det är onödigt att chansa. Särskilt onödigt är det när man ska sova i åskvädret.

Jag sover något bättre med åskskydd än utan.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns väl ungefär fyra miljoner bilar i Sverige som vi kan anta körs 1 000 mil om året och i snitt 70 km/h. Ofta en person i bilen, ibland många, i genomsnitt två kanske.

Det blir 1 140 miljoner persontimmar.

 

Om vi håller oss till bobara fritidsbåtar så kanske det finns 400 000 sådana som används tre veckor i snitt av tre personer, kanske.

Det blir 600 miljoner persontimmar totalt, men "bara" 400 miljoner under vaken tid.

 

Jag är ganska säker på att det dör och skadas betydligt många flera i trafiken per persontimme än ombord på fritidsbåtar, så mitt tips till politikerna är att...

 

 

...förbjud alkohol och TBT!

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan resultatet av en träff se ut:

DSCN3614.thumb.jpg.12dacb00232867bef149f37fc1b052f1.jpg

40 fots segelbåt som låg tillsammans med en massa andra båtar i en marina när den träffades.

Innanför där stävskenan krökts ut sitter förstaget infäst. Energin verkar ha följt staget och fortsatt rakt fram där stävskenan fläktes loss o kröktes.

Av VHF-antennen återstod förkortningsspolen som landat på däck.

Mycket elektronik (all?) var trasig.

Nåten i teakdäcket runt vanten var upplyft.

Vad jag förstod så fanns inga läckage i botten.

 

Att bli träffad av blixten är slumpmässigt. Marina eller naturhamn är nog egalt för risken.

 

När det närmar sig mörka moln o börjar mullra så brukar vi lägga in mobiler, handGPS, bärbar VHF o liknande i ugnen som vi hoppas fungerar som en Faradays bur.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Så här kan resultatet av en träff se ut:

DSCN3614.thumb.jpg.12dacb00232867bef149f37fc1b052f1.jpg

40 fots segelbåt som låg tillsammans med en massa andra båtar i en marina när den träffades.

Innanför där stävskenan krökts ut sitter förstaget infäst. Energin verkar ha följt staget och fortsatt rakt fram där stävskenan fläktes loss o kröktes.

Av VHF-antennen återstod förkortningsspolen som landat på däck.

Mycket elektronik (all?) var trasig.

Nåten i teakdäcket runt vanten var upplyft.

Vad jag förstod så fanns inga läckage i botten.

 

Att bli träffad av blixten är slumpmässigt. Marina eller naturhamn är nog egalt för risken.

 

När det närmar sig mörka moln o börjar mullra så brukar vi lägga in mobiler, handGPS, bärbar VHF o liknande i ugnen som vi hoppas fungerar som en Faradays bur.

Jag tycker att jag känner igen detta, eller liknande. 
Besökte en marina i Strömstad förra sommaren, där man tagit upp en båt med likadana/liknande skador. Det som var kvar av VHF-antennen hade man satt upp på väggen i butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur många skadas eller dödas av åska per år... 

 

Nåt hundratal kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Nej inte alls avskräckt, men välutrustad.

Ett antal meter vajer och några batteriklämmor gör det möjligt att snabbt ansluta det förenklade åskskyddet som visas längst ner i länken.

Även relingslisten i metall kopplas samman så att den funkar som i det "riktigt bra" åskskyddet.

 

All löstagbar elektronik åker in i ugnen, som givetvis ska vara avstängd.

 

När allt är klart får man sätta sig och kura på något lämpligt ställe i båten där man hoppas och tror att blixten inte kommer att passera.

 

Vi är inte åskrädda i familjen, men det är onödigt att chansa. Särskilt onödigt är det när man ska sova i åskvädret.

Jag sover något bättre med åskskydd än utan.

 

Det var ungefär detta jag ville framhålla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

Men hur många skadas eller dödas av åska per år... 

 

Nåt hundratal kanske? 

1-2 dör per år i genomsnitt i Sverige. 15-20 skadas. Det är sällan det handlar om direkta nedslag i människor, utan oftast är det sidourladdningar från huvudblixten, eller att man varit utsträckt längs spänningsfältet (så det blir stor potentialskillnad genom kroppen).

Men gällande frågan i tråden, så bör det vara farligare i naturhamn än i en vanlig hamn, under normala förhållanden. I naturhamnar ligger man sällan många båtar tätt, tätt, utan det är enstaka båtar i små grupper. Där är det stor risk att man med segelbåt är högsta punkten i omgivningen (inom ca 30-50 m). I en typisk småbåtshamn är det kanske flera dussin master inom samma radie, och då är en enskild segelbåt inte lika utsatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan låg vi vid ögruppen Flatorna, som inte har något med htbq att göra, utan mer syftar till ögruppens låga profil. Det var rätt nervöst, hunden var kissenödig och det blev en mer krypande kvällspromenad. Dagen därpå berättade några att blixten slagit ned i Håskärs käring, ett legendariskt sjömärke alldeles i närheten. Hur det var med den saken spelar ingen roll, men det small ordentligt och flera blixtar lyste upp omgivningarna. Det var ett sådant där klassiskt sommaråskväder som kretsade runt i någon timma innan det löstes upp. Men det fanns minst två väldigt bra åskledare alldeles intill, den ena var en kombination tillverkad av av HR och Selden. Den andra var en större Maxi. Så var det vi, och en större snipa.

Det hängdes ut diverse kablar i vattnet, antenner togs ner. Antennkablar kopplades bort… 

Det var även en besättning som gått i land och satt och hukade iklädda regnkläder under öns högsta ”berg” som kanske är tre-fyra meter högt. Så vad gjorde vi där egentligen… öarna bjuder ju varken sjö- eller vindlä, och vi visste väl egentligen att det skulle bli oväder.

 

I detta område, mellan Hunnebo och Hamburgsund har vi ofta råkat ut för diverse oväder, sällan åska, men intensiva regn och kulingar, och då blir det ju knôkfullt i gästhamnarna, så även idag.

Det klarnar upp, men vinden friskar i.

Här finns nu många aluminium-åskledare och ett väldigt högt berg… Dessutom ett bageri, fiskaffär och annan ”samhällsservice” så vi klarar oss nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Risken är liten att träffas av blixten är liten men det kan hända.
Har själv seglat i några åskväder där det ibland smällt till lite väl nära. 
Om man ligger förtöjd vid en ö minskar troligen risken samt har man kortare mast än övriga båtar runtomkring så kan man hoppas att blixten hellre vill ta den kortare vägen genom en högre mast.
En fullträff inträffade 2019 i USA dagen innan en kappsegling och båten blev senare utdömd och skrotad. Se denna video och läs mer här samt här.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Håskärs käring,

Menar du Saltskär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan slog blixten ner i min båt. Det enda jag reagerade på var att det var en otroligt högljud smäll. Mätarna i båten blev "råddiga", men efter omstart så fungerade de normalt igen. Blev ju ganska våt och kall i regnet, men åskan hade varit så hygglig att den startat värmaren - hur det är möjligt vet jag inte - så det var sedan varmt och skönt i båten 😀

Har en åskådare från masten till kölen, som verkar fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fick nedslag, troligen en sekundärblixt, i min segelbåt för några år sedan. Den låg i min hemmahamn på Färingsö. När jag kom ner till båten så såg jag att windexen låg på däcket. Jag tänkte att det var en stor fågel som flugit på den men icke. När jag kom ner i båten så var allt som skulle vara på av och allt som skulle vara av på, nästan. Jag har ett hembyggt elektronikkort och när jag tittade på det så såg jag att en del banor på  på kortet hade åkt all världens väg. En LCD-termometer i kylskåpet hade gått sönder utan att den hade någon elektrisk förbindelse. Det måste ha varit ett häftigt elektrisk fält inne i båten. Övrig elektronik hade klarat sig. För att möjligen klara sig bättre nästa gång, vilket förhoppningsvis aldrig inträffar, så har jag fixat en grov kabel från mastfoten till en kölbult. Andra i hamnen hade fått diverse skador, de var anslutna till landström men det var inte jag.

Redigerad av tomashag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Menar du Saltskär?

Eh.. ja det gjorde jag, naturligtvis, vet inte varför jag skrev så, bra att du hajjade till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Hybro:

Oförutsedd händelse, kan vi ta det som. 

 

Ingen som kör av vägen på sjön direkt. 

Hänger inte med i din logik vad det gäller risken med åska på sjön för båtfarare och bilister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden startades om segelbåtar, men jag är lite nyfiken på om en öppen aluminiumbåt är mer eller mindre säker. I allmänhet påstås aluminiumbåtar vara relativt säkra då de fungerar som en Faradays bur, men gäller det även öppna båtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tråden startades om segelbåtar, men jag är lite nyfiken på om en öppen aluminiumbåt är mer eller mindre säker. I allmänhet påstås aluminiumbåtar vara relativt säkra då de fungerar som en Faradays bur, men gäller det även öppna båtar? 

"Öppen" som i "utan överbyggnad"? I så fall, absolut inget skydd alls!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

"Öppen" som i "utan överbyggnad"? I så fall, absolut inget skydd alls!

 

Utan överbyggnad och inget som sticker upp högre än vindrutan. Frågan är om båten är bättre, sämre, eller eller lika (illa) skyddad som en plastbåt med samma konstruktion. Jag tänker att antingen är det jättebra med skrov av metall i direktkontakt med vatten/jord, eller så är det jättedåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När det gäller skydd från direktnedslag så kan man utgå från att man utanför en kon på +/-45° vinkel från masttopp, åskledare eller vad det nu är som är "högst" inte har något skydd alls. Dvs en låg motorbåt intill en segelbåt bör kunna undvika att få direktträff (men väl en sekundärträff). Men om de ligger ett tiotal meter ifrån varandra kan man inte räkna med något skydd alls.

 

9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Utan överbyggnad och inget som sticker upp högre än vindrutan. Frågan är om båten är bättre, sämre, eller eller lika (illa) skyddad som en plastbåt med samma konstruktion. Jag tänker att antingen är det jättebra med skrov av metall i direktkontakt med vatten/jord, eller så är det jättedåligt

 

Däremot är det inget extra skydd om båten har aluminiumskrov om den är öppen. Snarast är den rent teoretiskt mer attraktiv för nedslaget, eftersom det kan ses om en upphöjning av "jorden" blixten söker sig mot. Men det är som sagt teoretiskt - den metern det handlar om är ganska irrelevant för blixten.

En Faradays bur måste vara just en bur. En halv bur är ingen bur, i synnerhet inte om den är öppen åt det håll urladdningen kommer från (dvs uppåt).

 

Sedan är det inte bara direktträffen som är farlig. Ganska långt ifrån själva blixten är det fortfarande ett ansenligt elektriskt fält, kan vara flera 1000V/m. Det enklaste man kan göra är att i alla fall koppla ur alla anslutningar till elektronik m.m. eftersom dessa kablar kommer utgöra "pickup-antenner" för det elektriska fältet. Det är därför det ofta hjälper att dra ur saker t ex hemma, men samma sak gäller i båten.

Prylen i sig är ofta så liten att det inte blir så stor potentialskillnad från ena sidan till den andra ens nära blixten, men att stoppa in dem i en metallinneslutning (som "kortsluter" fältet och leder det  runt objektet), t ex ugnen, är inte fel.

Att det blir en vagabonderande potentialskillnad i anslutningar, kablar eller t.o.m. i knappanelen kontra huvudkretskortet i apparaten är ofta anledningen till att blixten kan slå på och av apparater. Men inte sällan har det också givit skador, ibland sådana som inte ger sig tillkänna förrän långt senare och kan vara mycket inkonsekventa.

 

Samma syfte har släplinor - dvs att leda urladdningen till utanpå båten. Som synes på bilderna är det stora krafter, och med en direktträff i masten som sedan hoppar ner i kölen finns risk att det bränns hål i botten. Eller att det hoppar från mastfoten genom botten och ut i vattnet.

Kan man avleda energin till utanpå båten kommer den i alla fall inte sjunka.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Utan överbyggnad och inget som sticker upp högre än vindrutan. Frågan är om båten är bättre, sämre, eller eller lika (illa) skyddad som en plastbåt med samma konstruktion. Jag tänker att antingen är det jättebra med skrov av metall i direktkontakt med vatten/jord, eller så är det jättedåligt. 

Dn faradays bur funkar ju så att blixten leds i metallen runt den som sitter i bilen. Du har ingen sådan metall - så se raols svar. Om båten är i plast eller metall spelar ingen roll, och sannolikt är du den som sticker upp högst…

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Samma syfte har släplinor - dvs att leda urladdningen till utanpå båten.

Fråga - hur GROVA måste dessa släplinor vara för att blixten skall välja den vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Fråga - hur GROVA måste dessa släplinor vara för att blixten skall välja den vägen?

Svårt att säga.

De kan vara - i sammanhanget - ganska tunna för energin är kortvarig och strömmen inte så hög (däremot spänningen). Att blixten väljer att slå där är en sak och behövs inte speciellt grova för det, men brinner de av under tiden blixten varar så hoppar den ju plötsligt andra vägar. Så det går ju inte med kopplingstråd direkt.....

 

Skulle säga i storleksordningen startkablar. Se stålvajer på utsidan av kyrkor som ett rättesnöre. Sedan kan ju denna area delas upp på flera klenare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, IngemarE said:

Som synes på bilderna är det stora krafter, och med en direktträff i masten som sedan hoppar ner i kölen finns risk att det bränns hål i botten.

Om man har en 50mm2 kabel från masten rakt till ett järnköl, vad är det som gör att man får hål i botten? Påstår inte att du har fel, men jag har alltid trott att det är en ganska bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Grumpy:

Om man har en 50mm2 kabel från masten rakt till ett järnköl, vad är det som gör att man får hål i botten? Påstår inte att du har fel, men jag har alltid trott att det är en ganska bra lösning.

Har du en kabel emellan är det, precis som du skriver, en bra lösning. Då följer energin den, hela vägen ner i kölen.

Det är ju om man inte har en kabel som blixten kan behöva "hoppa", och det då sin egen väg (=okontrollerat).

 

Visst vore det kanske ännu bättre att leda av energin på utsidan, men en riktig grov förbindelse som du beskriver lär minimera risken att blixtenergin i värsta fall tar en annan "skrovväg" ut i vattnet

 

Kanske var otydlig....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...