Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
douakh

Slang till autopilot

Rekommendera Poster

Hej,

jag håller på att installera en Raymarine Autopilot. Min befintliga hydralstyrning är Ultraflex med 5/16 slangar. Jag fann ett kit på Sea Sea med slang och kopplingar. När jag inspektera slangen som är av nylon med måtten 3/8 är det en väsentlig skillnad på tjockleken på slangarna. Funkar det med tunnare slangar till autopiloten än vad jag har i dag till min styrning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar utmärkt. I synnerhet som nylonslangarna väl inte blir så väldigt långa.

Det viktigaste är att kopplingarna passar och stämmer mot ditt befintliga, eftersom piloten ju skall anslutas med T-kopplingar, alltså parallellt med ratten.

 

Monterade själv en likadan Raymarine i våras. Jag hade banjokoppling mot cylindern på de befintliga slangarna, så i mitt fall beställde jag måttbeställda med rätt gänga till pilotens pump i ena änden och med en lika grov banjo som befintliga slangar i andra änden (blev Swedol, annars är Hydroscand klockrena också), och monterade med dubbelskruv på cylindern. Kostade hundralappar och passade dessutom.

 

Returen från Autopiloten skall gå tillbaka till rattpumpen eller till oljereservoaren. Denna har inget tryck och kan vara vad slang som helst och lång. Dvs den billiga nylonslangen går bra fast den är lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för infon. Du har möjligtvis inte bild på kopplingarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sådan här koppling du gjort bakom rattpumpen? 

0355C84D-C784-4B2C-A0A8-327BCDAA8C1D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag monterade min pilotpump vid styrcylindern, så parallellkopplingen är gjord där.

Fördelen är att man slipper höra den, nackdelen är att det blir väldigt lång returslang till rattpumpen.

Syns lite dåligt, men det sitter dubbla slangar/banjo på styrcylindern:

bild.png.662d76ce0acd9c677cf2ab18d5745bf3.png

 

Men monterade på en Scand för ett antal år sedan, med pumpen under förarens fotutrymme. Och då vart det T-kopplingar bakom rattpumpen ungefär som på din bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bild och svar. Blir installation som på min bild då det blir enklast att komma åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...