Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
W25

Hardtopbåt- modell och motorstyrka

Rekommendera Poster

Ska köpa ht-båt för transport till och från sommarhus och övernattning enstaka nätter. 
 

Vill alltså ha en ht-båt med dubbelkoj i förpiken. I övrigt vore det bra med så liten motor som möjligt, eftersom det är mycket stölder i området och det vore fint att kunna lyfta den själv när den ska servas och vinterförvararas. Sjövärdighet är också viktigt. Vill gärna göra iaf 15 knop marschfart med två vuxna och ett barn i båten samt lite packning. Mer skadar såklart inte. 
 

Vilka modeller tror ni kan passa? Har funderat på en Monark 520 med en 30 hk snurra men vet inte om den kommer upp i 15 knop. Dessutom borde väl sådana halvplanande båtar dra upp mycket svall och bränna mycket soppa? 
 

Andra tips och erfarenheter? Finns det sjövärdiga båtar med dubbelkoj som man kan få upp i 15 knop marschfart med en liten familj i båten och 20-30 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 knop är ju en väldigt knepig fart. Få båtar i 5-6m klassen planar riktigt i den farten och jag tror du behöver komma upp i minst den storleken för att få plats med dubbelkoj.

Min Yamarin 490 är väl drygt 4 m i vattenlinjen och planar ordentligt först i 16-17 knop. Sen kan man visserligen dra av lite på gasen utan att den faller ur planingsläget men den går då rätt tungt. Hade tidigare en 50 hk 4-takt på den och nu en 70+. Dessa väger drygt 120 kg och är inget jag bär iväg med eller flyttar till bilen för att köra till service.

Kommer man ner till 30 hk väger de väl runt 60 kg. Inte heller något jag flyttar på, helst. För buset spelar vikten ingen roll. De bär med sig motorer på + 170 kg.

Inga bra svar på dina frågor men lite inspel iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni gå upp i storlek kanske? Säg t ex Monark 670 med inombordare och sovplats. Då får det regna också när

ni åker, för man sitter inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Med dubbelkoj menar jag bara att man kan sova två vuxna i förpiken under hardtopen - det kan man väl på rätt många hardtopbåtar i 4-5 metersklassen?

 

60 kilo låter rätt bra, då kan jag bära den korta sträckor själv. Men kommer man upp i planing med 30 hk på en 4-5 meter båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Monark 520 med en 20-hästare för länge sen. Med en person gjorde den 11 knop, med två vuxna och två barn, 3 och 5 år gjorde den knappt 10. Drog 1-1,1 liter/distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är tyvärr inte så lätt att bära utombordare, speciellt inte de med lång rigg. Jag har en modern 10-hästars fyrtaktare som viktmässigt är ok att bära. Men höjden på den gör att jag skulle behöva hålla den nästan i brösthöjd, och där har jag inte mycket kraft kvar, sen är ju jäkelskapet nästan helt utan kanter att hålla i vilket inte gör det hela roligare. Det funkar dock bra att köra runt den på en biltemakärra och sedan bara skuffa över den till aktern på båten. Men jag bär den helst inte själv mer än några meter.
 

(har också en gammal 10-hästars tvåtaktare med kort rigg, den tar jag i ena handen och går runt med, i alla fall kortare sträckor). De modärna har blivit tyngre ... (och jag har iofs blivit äldre och har mer vaddering, men kortare har jag inte blivit. än i vart fall).

 

30 hästar på en 4-4.5m båt borde väl funka, men större båt och dessutom med HT, det blir nog på gränsen. Men det finns många olika skrov och båtar är olika tunga så det finns säkert någon som funkar. Tyvärr har jag ingen jag kan komma på som uppfyller önskemålen just nu.

 

Men lättast borde väl riktigt gamla enkelskrovsbåtar och nya moderna vakuumgjutna vara. Medan alla de där med dubbla skrov med blött skum mellan borde vara de tyngsta.

 

Är det bara för vinterförvaringen så kan man hantera även lite störe motorer än 30-hästare på en motorkärra, bara det är fast underlag annars blir det lite otäckt, tyngdpunkten är ju alltid fel.

 

Funderar lite på vilka HT-båtar jag sett under fem meter, Cresent har en 418 HT, men med en så liten båt är det bara två personer som sitter "ute" resten får sitta under hardtoppen. Uttern 520 gillar jag, men de behöver väl minst 50hk för att komma upp i planing. Trevliga båtar där man kan gå genom hardtoppen istället för att balansera på relingen. 

Att välja båt är svårt :)

Redigerad av Gausafeten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra inspel. Jag funderar lite över bränsleekonomin i att köra låga farter. Det finns ju ett ofördelaktigt spann innan båten planar, där den gräver ned sig och motståndet ökar med dålig bränsleekonomi som följd (efter deplacementsfart, innan planing).

 

Men hur fort kan man åka med tex crescent 535 och liknande båtar innan de gräver ned sig? Är 8 knop realistiskt? I så fall skulle man ju kunna köra ganska bränslesnålt i 8 knop med ca 15 hästar eller något åt det hållet…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev W25:

Men hur fort kan man åka med tex crescent 535 och liknande båtar innan de gräver ned sig? Är 8 knop realistiskt? I så fall skulle man ju kunna köra ganska bränslesnålt i 8 knop med ca 15 hästar eller något åt det hållet…

Man kan grovt räkna med att man kan köra deplacerande i samma fart i knop som båtens längd i vattenlinjen i meter. 8 knop är ”fel” fart för en båt på styvt 5 m totallängd då de gissningsvis är ca 4,5 i vattenlinjen. Ca 4-5 knop är då ”rätt” fart för en sådan båt.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev W25:

Många bra inspel. Jag funderar lite över bränsleekonomin i att köra låga farter. Det finns ju ett ofördelaktigt spann innan båten planar, där den gräver ned sig och motståndet ökar med dålig bränsleekonomi som följd (efter deplacementsfart, innan planing).

 

Men hur fort kan man åka med tex crescent 535 och liknande båtar innan de gräver ned sig? Är 8 knop realistiskt? I så fall skulle man ju kunna köra ganska bränslesnålt i 8 knop med ca 15 hästar eller något åt det hållet…

Värdera också tidsåtgången för resan fram och tillbaka till sommarhuset i 4-5 knop. För 8 knop är knappast optimalt bränslemässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...