Jump to content
Wednesday 17 August 2022
W25

Hardtopbåt- modell och motorstyrka

Recommended Posts

Ska köpa ht-båt för transport till och från sommarhus och övernattning enstaka nätter. 
 

Vill alltså ha en ht-båt med dubbelkoj i förpiken. I övrigt vore det bra med så liten motor som möjligt, eftersom det är mycket stölder i området och det vore fint att kunna lyfta den själv när den ska servas och vinterförvararas. Sjövärdighet är också viktigt. Vill gärna göra iaf 15 knop marschfart med två vuxna och ett barn i båten samt lite packning. Mer skadar såklart inte. 
 

Vilka modeller tror ni kan passa? Har funderat på en Monark 520 med en 30 hk snurra men vet inte om den kommer upp i 15 knop. Dessutom borde väl sådana halvplanande båtar dra upp mycket svall och bränna mycket soppa? 
 

Andra tips och erfarenheter? Finns det sjövärdiga båtar med dubbelkoj som man kan få upp i 15 knop marschfart med en liten familj i båten och 20-30 hk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 knop är ju en väldigt knepig fart. Få båtar i 5-6m klassen planar riktigt i den farten och jag tror du behöver komma upp i minst den storleken för att få plats med dubbelkoj.

Min Yamarin 490 är väl drygt 4 m i vattenlinjen och planar ordentligt först i 16-17 knop. Sen kan man visserligen dra av lite på gasen utan att den faller ur planingsläget men den går då rätt tungt. Hade tidigare en 50 hk 4-takt på den och nu en 70+. Dessa väger drygt 120 kg och är inget jag bär iväg med eller flyttar till bilen för att köra till service.

Kommer man ner till 30 hk väger de väl runt 60 kg. Inte heller något jag flyttar på, helst. För buset spelar vikten ingen roll. De bär med sig motorer på + 170 kg.

Inga bra svar på dina frågor men lite inspel iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ni gå upp i storlek kanske? Säg t ex Monark 670 med inombordare och sovplats. Då får det regna också när

ni åker, för man sitter inomhus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar! Med dubbelkoj menar jag bara att man kan sova två vuxna i förpiken under hardtopen - det kan man väl på rätt många hardtopbåtar i 4-5 metersklassen?

 

60 kilo låter rätt bra, då kan jag bära den korta sträckor själv. Men kommer man upp i planing med 30 hk på en 4-5 meter båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade en Monark 520 med en 20-hästare för länge sen. Med en person gjorde den 11 knop, med två vuxna och två barn, 3 och 5 år gjorde den knappt 10. Drog 1-1,1 liter/distans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är tyvärr inte så lätt att bära utombordare, speciellt inte de med lång rigg. Jag har en modern 10-hästars fyrtaktare som viktmässigt är ok att bära. Men höjden på den gör att jag skulle behöva hålla den nästan i brösthöjd, och där har jag inte mycket kraft kvar, sen är ju jäkelskapet nästan helt utan kanter att hålla i vilket inte gör det hela roligare. Det funkar dock bra att köra runt den på en biltemakärra och sedan bara skuffa över den till aktern på båten. Men jag bär den helst inte själv mer än några meter.
 

(har också en gammal 10-hästars tvåtaktare med kort rigg, den tar jag i ena handen och går runt med, i alla fall kortare sträckor). De modärna har blivit tyngre ... (och jag har iofs blivit äldre och har mer vaddering, men kortare har jag inte blivit. än i vart fall).

 

30 hästar på en 4-4.5m båt borde väl funka, men större båt och dessutom med HT, det blir nog på gränsen. Men det finns många olika skrov och båtar är olika tunga så det finns säkert någon som funkar. Tyvärr har jag ingen jag kan komma på som uppfyller önskemålen just nu.

 

Men lättast borde väl riktigt gamla enkelskrovsbåtar och nya moderna vakuumgjutna vara. Medan alla de där med dubbla skrov med blött skum mellan borde vara de tyngsta.

 

Är det bara för vinterförvaringen så kan man hantera även lite störe motorer än 30-hästare på en motorkärra, bara det är fast underlag annars blir det lite otäckt, tyngdpunkten är ju alltid fel.

 

Funderar lite på vilka HT-båtar jag sett under fem meter, Cresent har en 418 HT, men med en så liten båt är det bara två personer som sitter "ute" resten får sitta under hardtoppen. Uttern 520 gillar jag, men de behöver väl minst 50hk för att komma upp i planing. Trevliga båtar där man kan gå genom hardtoppen istället för att balansera på relingen. 

Att välja båt är svårt :)

Edited by Gausafeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många bra inspel. Jag funderar lite över bränsleekonomin i att köra låga farter. Det finns ju ett ofördelaktigt spann innan båten planar, där den gräver ned sig och motståndet ökar med dålig bränsleekonomi som följd (efter deplacementsfart, innan planing).

 

Men hur fort kan man åka med tex crescent 535 och liknande båtar innan de gräver ned sig? Är 8 knop realistiskt? I så fall skulle man ju kunna köra ganska bränslesnålt i 8 knop med ca 15 hästar eller något åt det hållet…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 timmar sedan skrev W25:

Men hur fort kan man åka med tex crescent 535 och liknande båtar innan de gräver ned sig? Är 8 knop realistiskt? I så fall skulle man ju kunna köra ganska bränslesnålt i 8 knop med ca 15 hästar eller något åt det hållet…

Man kan grovt räkna med att man kan köra deplacerande i samma fart i knop som båtens längd i vattenlinjen i meter. 8 knop är ”fel” fart för en båt på styvt 5 m totallängd då de gissningsvis är ca 4,5 i vattenlinjen. Ca 4-5 knop är då ”rätt” fart för en sådan båt.

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev W25:

Många bra inspel. Jag funderar lite över bränsleekonomin i att köra låga farter. Det finns ju ett ofördelaktigt spann innan båten planar, där den gräver ned sig och motståndet ökar med dålig bränsleekonomi som följd (efter deplacementsfart, innan planing).

 

Men hur fort kan man åka med tex crescent 535 och liknande båtar innan de gräver ned sig? Är 8 knop realistiskt? I så fall skulle man ju kunna köra ganska bränslesnålt i 8 knop med ca 15 hästar eller något åt det hållet…

Värdera också tidsåtgången för resan fram och tillbaka till sommarhuset i 4-5 knop. För 8 knop är knappast optimalt bränslemässigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...