Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leisure17

Behövs backstag? Rival 22

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 
 

Jag seglar min första säsong med min Rival 22 och har funderat över backstagens vara eller inte vara. Tidigare ägare har uteslutande seglat utan backstag för smidighetens skull och även jag har seglat utan. Många rivalägare ser dessa endast som en trimfunktion och inte som en bärande del av riggen. Hur går konsensus här? Jag har hittills bara seglat med focken men tänkte hänga dit genuan till semestern (ej rulle) och har funderat lite över den ökade belastning detta innebär. 

mvh

Johan 

 

Redigerad av Leisure17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Silguide har Rival 22 raka spridare och då rekommenderar jag att du använder backstagen.

Påfrestningen på masten blir väldigt hög om inget håller emot krafterna framåt. Förstaget kommer att slacka och masten böjas framåt.

Om du sträcker akterstaget kommer masten att böjas ännu mer eftersom inget håller emot förstaget.

Vissa båtar har både svepta spridare, d v s att toppvantens röstjarn sitter akter om masten, men även backstag. Då kan man välja huruvida man vill använda backstagen för trimning. Då tar de svagt bakåtriktade toppvanten emot kraften som skapas när du belastar förstaget. De hindrar även masten att böja sig när du drar akterstaget. Akterstaget kommer mest att påverka kaltoppen ovanför förstaget då.

Så... använd backstagen. När du får lite kläm på det kommer båten att gå fortare, högre och allmänt bättre.

Själv ogillar jag backstag. Tycker det är lite väl meckigt för ensamseglaren. Men prestandamässigt är det överlägset med raka spridare och backstag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 
 

Jag ska hänga dit backstagen och testa hur meckigt det är att segla med dom. När vi är flera är det nog inga problem men det är främst när jag seglar ensam som det kanske känns jobbigt, återstår att se. Dom går ju att koppla loss och dra parallellt med masten dom dagar det är lätt vind. Jag har varit ute som mest i ~ 10 m/s och upplevde inte att masten pumpade eller betedde sig konstigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte förstaget väldigt löst utan backstag i den vinden? måste tappa mycket höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev LuminaL:

Blir inte förstaget väldigt löst utan backstag i den vinden? måste tappa mycket höjd.

Hmmm.... Just en Rival 22:a också! Som är så extremt bra kryssbåt. Det är väl själva vitsen med en Rival 22? Att det är en glimmrande kryssbåt! Borde bli väldigt dåligt infall i förseglet utan backstag.

Jag har sett att somliga fäster backstagen i sargen någon meter bakom masten och har bägge ansatta vid slösegling. Kanske en kompromiss som TS kan testa. Inte optimalt men bättre än att ha helt ostagat bakåt.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan inte påstå att förstaget blev löst i dom vindarna. Nu hade jag inte möjlighet att kika hur böjd masten var men akterstaget bör ju ta hålla emot bra även fast det är infäst en bit ovanför förstaget. Masten är en seldén om det spelar någon roll. Och den kryssade väldigt bra enligt mig i alla fall :) Går att gå väldigt högt mot vinden med focken då fallen går innanför stagen. 

Redigerad av Leisure17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Leisure17:

Jag kan inte påstå att förstaget blev löst i dom vindarna. 

Det är inte så att du har en fiol då..? Notera ursprungsritningen utan backstag, fast med raka spridare och fiol.

Bilden från klassförbundet. 

A4052F85-AA2D-4419-AF2C-F150483F7708.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fiol! Men det är möjligt att förstaget var lösare än jag tror. Men jag tycker den tog bra höjd på kryssen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Leisure17:

Jag kan inte påstå att förstaget blev löst i dom vindarna. Nu hade jag inte möjlighet att kika hur böjd masten var men akterstaget bör ju ta hålla emot bra även fast det är infäst en bit ovanför förstaget. Masten är en seldén om det spelar någon roll. Och den kryssade väldigt bra enligt mig i alla fall :) Går att gå väldigt högt mot vinden med focken då fallen går innanför stagen. 

Tänk efter nu!

Om du har förstaget fäst 7/8 uppe på masten och drar i akterstaget som är fäst i masttoppen. Då påverkas visserigen förstaget. Men bara marginellt eftersom du då böjer du hela masten. Även det som sitter nedanför förstaget. Har du svepta spridare så tar toppvanten det mesta av belastningen från förstaget eftersom de är riktade svagt bakåt.

Samma när du belastar förseglet med hårdare vind. Belastningen på förstaget ökar, förstaget saggar och förseglet blir bukigare. Du tappar fart och krängninen ökar. Samtidigt böjs mitten på masten framåt eftersom inget håller emot. Då blir storseglet bukigare och buken flyttas bakåt i storseglet vilket innebär att krängningen ökar. Storseglet är ju lite av ett höjdroder och därför vill du ha buken ganska långt fram och planare närmare akterliket. Tänk flyplansvinge. Om förstaget och backstaget motverkar varandra så blir maströret under förstaget stabilare.

Det är helt oundviklkgt att förstaget saggar och blir väldigt runt om du har raka spridare och inte sätter an lovarts backstag. I så fall måste du ha ett oerhört styvt maströr och en Rival 22 har inte ett sånt maströr. Inte en Seldénmast i alla fall.

Jag lovar dig dyrt och heligt.

Nästa gång det blåser 10 m/s. Använd backstagen. Om du tyckte båten seglade bra utan så kommer nackhåren att resa sig då.

Lita på att konstruktören kunde sin sak. Hade inte backstagen behövts så hade dom inte suttit där.

100 tusen kappseglare trimnar inte backstag för skojs skull. Dessutom kan du skada riggen om du inte använder backstagen. Belastningen i höjd med vantinfästning och förstaget kan bli väldigt stor med utmattningsskador som följd.

Jag hade en SK22 i min ungdom. Den var sanslöst bra på kryss så fort det blåste lite friskt. Men trimmade jag inte backstagen tappade den. Inte så mycket höjd men den tappade fart. En Rival 22 ska gå både högt och fort på kryss. Känslan i 10 m/s ska vara jämförbart med sex😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte så att du har en fiol då..? Notera ursprungsritningen utan backstag, fast med raka spridare och fiol.

Bilden från klassförbundet. 

A4052F85-AA2D-4419-AF2C-F150483F7708.jpeg

Hmmm... nu har jag pluggat lite Rival 22-fakta. Den har dubbla undervant vilket torde stabilisera en smula. Men fortfarande bara under spridarna. "Backstag får fritt anordnas" samma med fiolen enligt klassregeln. Fiolens uppgift är ju mest att hindra kaltoppen att vika mot lä samt att ta diagonalkrafter från storsegeltoppen. Fiolen påverkar inte förstagsspänningen nämnvärt. Jag gissar att samtliga Rival 22 har backstag. Problemet att trimma förstaget kvarstår annars. Problemet med att hålla mastliket på storseglet under kontroll kvarstår också, även med dubbla undervant.

Använd backstagen så får du roligare segling är mitt tips.

Det ska pirra lite i kroppen när man kryssar en skärgårdskryssare i 10 m/s. När det gör det.... då är den väl trimmad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska följa era råd och testa med backstagen! :) Kul att det blev lite fart i tråden med goda råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sveakryssare  med fiol,och Backstag  (Barduner). Det kan vara lite bökigt när man är ensam .Släpper bardunen vid slag ,slår Skotar hem focken först  ,storsegel är ju skotat vid kryss,tar sedan bardunen i lugn o ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...