Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aiqd

Fukt i skrovet

Rekommendera Poster

Hej. Båten jag håller på att fixa upp har samlat en del fukt i denna delen av skrovet. Det är någon sorts gammal skum eller liknande längs med hela ytan. Och man kan plocka ur det om man lyfter på plasten (som på bilden). Hur hade ni rekommenderat mig att göra för att avlägsna fukten och smutsen? Kapa biten längs med hela båten bara och köra utan? Förstår inte riktigt meningen med den faktiskt. 

16199265-A55D-4EEA-90C9-7E67642664CF.jpeg

B481D29E-ED2D-431A-8B4F-F860428A2711.jpeg

7601A36A-DF22-489C-930D-86AA02519DFD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju lite visset ut. Är det typ bara en sarg som sitter runt om, eller är det en hel innermodul (den del som nu är närmast marken men som är överkant på relingen)?

Jag själv hade nog övervägt att försöka spräcka upp hela relingen runt om då man kan sära den från båten. Sen ta bort allt dåligt material och plasta upp nytt material där så behövs. Och sedan limma ihop det igen. 
Alternativt, om det bara är där framme i fören det är dåligt, kapa upp med vinkelslip och skrapa ur dåligt, spackla igen och plasta ovanpå det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det ser ju lite visset ut. Är det typ bara en sarg som sitter runt om, eller är det en hel innermodul (den del som nu är närmast marken men som är överkant på relingen)?

Jag själv hade nog övervägt att försöka spräcka upp hela relingen runt om då man kan sära den från båten. Sen ta bort allt dåligt material och plasta upp nytt material där så behövs. Och sedan limma ihop det igen. 
Alternativt, om det bara är där framme i fören det är dåligt, kapa upp med vinkelslip och skrapa ur dåligt, spackla igen och plasta ovanpå det.

Tack för svar! Vet inte riktigt hur jag ska förklara om det är en sarg som sitter runt om eller om det är en innermodul. Men på bilden jag ritat är det röda lixom hela båten. Och det blåa är det jag lyfter upp på bilden. Och i utrymmet där emellan finns vattnet osv. 

6748AA16-E89E-43B6-8FAA-8EEC47F09D66.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej. Den enda funktion jag kan tänka mig att den har är som flytelement. Tror inte jag sett den typen konstruktion tidigare, men utifrån bilderna antar jag set från början är ett hemmabygge.

 

Jag hade nog lokalt kapat bort det du markerat med blått i de skadade områdena, krafsat ut det fuktiga skummet och om det sugit sig in under icke skadat parti hade jag kapat upp mer till man kommer till torrt material.

Sen limma dit nytt distansmaterial (utfyllnad som etsätter skummet du tar bort) om du har tillgång till något bra skum. Vet inte om fogskum tål styren, gör det det så kan man spruta dit det och skära/slipa bort överflödet. Sist plasta några lager, från en bit upp på skrovsidan över nya distansmaterialet och ner över relingen. 
se grönt streck!

2C3FE021-4BC8-4021-8327-11061917F38B.jpeg.3a905ba206ca25d3e3b83b61088abd03.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske nån slags flytkropp runt hela båten. 

 

Jag skulle nog kapa upp typ rektangulära öppningar kanske 10 cm långa och nästan lika brett som det du bänder upp. 

Lämna 1 cm innåt och 1 cm mot ytterkanten, som stöd för senare plastning. 

 

40 cm mellan varje öppning runt om. 

 

Fiska ut det blöta fyllnadsmaterialet med lämpliga trådkrokar o mejslar. 

 

Slipa ned till glasfibern hela vägen runt om och även den utsprungliga lilla vertikala kanten mot utsidan. 

All gelcoat måste bort. 

 

När allt är slipat är det lätt att lägga i lagom breda glasfiberremsor, som du klipper till själv av BT glasfiber duk för BT epoxi. Finns färdiga 10 cm breda. 

De kanske räcker i redd, men blir dyrare.

 

Lägg bara ett lager väv först. För på epoxi med pensel, rolla med aluminium roller. 

Låt härda. Nu har du täckning över de rektangulära hålen som togs upp, att plasta motm

 

Nu har du perfekt underlag att lägga på 5 lager matta i ett svep runt om. Pensla på epoxi och rolla ut luftbubblorna. 

Måla sen med valfri epoxifärg minst två lager. BT duger gott. 

 

Sätt sen in två st BT plastdyvikor längst fram och två längst bak, så kan du dränera ut vatten i framtiden, genom att luta båten lite frammåt eller bakåt. 

Tänk bara på att dyvikorna nätt o jämnt ska gå igenom laminatet och monteras utifrån. Ska alltså kapas innan montering i ett snött passande hål. 

 

Dyvikorna ska endera vara på ovansidan eller undersidan, öppna. Allt beroende på hur båten vänder under vintern. 

Allt för att inte få frostsprängning, som du fått nu. 

 

Kommer att kosta 1000 - 1500 kr. Så tillkommer slipskivor, ordentliga andningsskydd för slipdamm. Inga Corona masker duger till detta. 

 

Billigare med polyester, med detta, fäster inte lika bra mot tidigare polyester. Är min erfarenhet. 

 

Frågan är om det är värt totalkostnaden och arbetet. 

Kanske bättre att leta rätt på en annan plasteka. 

 

 

Håller på med nåt liknande... Felkonstruerad och sönderfrusen köl. Var typ trästav inplastad mellan en inre och yttre köl. Kapade helt sonika bort den yttre.. Blev några hål i den inre. Plastade sju lager väv. 

 

IMG_20220629_225220.jpg

IMG_20220629_225238.jpg

IMG_20220627_135235.jpg

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte riktigt att din figur stämmer med fotot. Där sitter den blå delen som du lyfter upp ihop med ytterskrovet. Är du säker på att det inte ser ut så här i stället och att det ligger skum mellan dom två skrovhalvorna?

 

image.png.1206343508c854c85cdcea07ec372242.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla noga på skrovsidan, så ser du skiftningen i laminatet. 

De har alltså plastat mot cellplastuppfyllnaden, förmodligen med typ plastlager emellan. Mot lilla vertikala kanten, längst ut. Gick tydligen dåligt. Och 8 - 10 cm nedåt skrovsidan (uppåt mot kölen i bilden). Allt på utsidan skrovet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev ABC:

Tycker inte riktigt att din figur stämmer med fotot. Där sitter den blå delen som du lyfter upp ihop med ytterskrovet. Är du säker på att det inte ser ut så här i stället och att det ligger skum mellan dom två skrovhalvorna?

 

image.png.1206343508c854c85cdcea07ec372242.png

@ABC:s bild stämmer nog riktigt bra. Möjligen kanske den röda inte går så långt ner/hela vägen på insidan utan bara är en uppstyvande sarg upptill. Syns ju inte på foto.

 

Båtar brukar plastas med en skrovdel och en "innerliner" (ibland i flera delar). Dessa plastas i olika formar och ger därför efter att de satts ihop dels två snygga "utsidor" (även om man inte tagit fasta på detta på din konstruktion, alternativt att den bättringsplastats utanpå skrovet). Dels ger de stabilitet till båten.

Det du petar på/lyfter upp är skarven mellan dem. Ofta limmad med något marinklet, ibland även skruvat. Men säkerligen kan det ha varit skummat ihop också. Du skall absolut inte kapa bort detta. Är det mycket blött kan du ju bända upp skarven för att ventilera ur det och sedan försegla med Sikaflex 291 eller motsvarande marintätning.

 

Låg upplösning på denna gamla bild från ett av mina varvsbesök, men här ser du olika skrov/innerlinerdelar som just plastats:

 

bild.png.65831d75f3aba3a12d21023424f96eb1.png

 

Edit:  Lugna dig med att börja kapa upp och skära enligt tidigare förslag.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Då förstår jag bättre. Så det snabbaste och billigaste alternativet vore alltså att försöka avlägsna så mycket vätska som möjligt och sedan täta igen och eventuellt plasta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vilken ambitionsnivå du har. 1. Enklast och billigast är såklart bara låta det vara.

2. Nästa nivå blir att kapa upp blöta ställen och ta bort det blöta skummet och försegla med plast, så inte resten av skummet i relingen blir blött. Konstruktionsmässigt spelar det nog ingen roll huruvida du har det där skummet eller inte.

3. Finast blir det att återfylla med nytt skum och sen plasta över, alltså så det blir som det är byggt idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis. @IngemarE menar du att jag ska få bort all fukt till 100%? För det känns rätt så omöjligt med tanke på att vattnet står där. Kan dock testa att vända på båten och se om mycket av det rinner ut. Vad finns för risk att kapa denna delen och bara ta ut skummet helt och sedan låta det vara? Och sedan slipa fint intill skrovet så att det blir jämt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån dina bilder kan i alla fall jag inte se någon risk alls med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Aiqd:

Vad finns för risk att kapa denna delen och bara ta ut skummet helt och sedan låta det vara? Och sedan slipa fint intill skrovet så att det blir jämt.

Om du tittar på tidigare skisser så är detta med största sannolikhet förbindelsepunkten mellan ytterskrovet och i alla fall relingsdelen (osäker om det är en hel innerliner, du har inte visat foto på ovanifrån/insidan).

 

Att kapa bort skulle troligen innebära att du tar bort en del av områden där ytterskrovet får hjälp till sin stabilitet. Dvs det är en del av konstruktionen. Vill man ha något styvt så är nämligen det viktmässigt bästa att ha två parallella ytor med en distans emellan, ytor som dock är rörelsemässigt låsta till varandra. En sådan konstruktion blir oerhört böjstyv. Populärt kallat Sandwichlaminat/konstruktion (som en macka med mjukt emellan, eller tänk en GB Sandwich-glass).

 

Sannolikt har skummet utgjort denna distans mellan undersidan - ditt skrov - och översidan - relingsdelen (och ev. en del av innerlinern). Men även den nervinklade relingsdelen bidrar naturligtvis till styvheten, förutsatt att över- och underdelen sitter ihop.

 

Att få bort fukten till 100% är nog inte så lätt, men stående vatten borde du ju kunna torka ut. Nu visar du som sagt väldigt lite av båten i övrigt, och frågan är om det är dubbelskrov/skumfyllnad hela vägen runt (vad är det för båt ?). I så fall har du sannolikt fukt/vatten på ett mycket större område. För det skumma är ju att du har vatten högst upp, i relingen. Vatten brukar samla sig längst ner.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Att få bort fukten till 100% är nog inte så lätt, men stående vatten borde du ju kunna torka ut. Nu visar du som sagt väldigt lite av båten i övrigt, och frågan är om det är dubbelskrov/skumfyllnad hela vägen runt (vad är det för båt ?). I så fall har du sannolikt fukt/vatten på ett mycket större område. För det skumma är ju att du har vatten högst upp, i relingen. Vatten brukar samla sig längst ner.....

Jag tror att vattnet samlats där pga att båten ligger uppochned. Det vattnet har troligen forsat in genom, vad jag uppfattar som, ett öppet hål i skrovet långt bak på bilden. Kanske också genom den gamla och amatörmässiga lagningen i stäven?

Jag skulle börja med att laga hålet och göra om den gamla lagningen på ett korrekt sätt.

Det kanske finns fler hål?

Om det ens är lönt att lägga många timmars arbete och pengar på den farkosten kan möjligen också diskuteras.

Redigerad av Wingan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det alltså ut, ja kölen behöver en rejäl plastning också. Där finns ett litet hål en bit över vattenlinjen. Borde det inte vara två synliga lager ifall det vore dubbelskrov? 

9ACF425D-EFFD-4814-AC66-A13FD2CF29DD.jpeg

092BC640-0445-4C96-91AE-AA3E4C08418E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är bara ett (1 st) skrov med enkel laminat. Och den är plastad inifrån och ut, dvs att man har plastat på en form och inte i en form. Sannolikt har man använt en existerande båt som form. Det ser man genom att insidan är slät och fin medan utsidan är skrovlig och man där ser konturerna av glasfiber. Det är lite omvänt än det som är vanligast.

 

Du kan nog bara kapa bort det som du i din teckning markerade med blått streck och sedan skrapa bort skummet och så är det bra så. Eftersom skrovet fortfarande är plastat med en reling som ett upp och nedvänt U så kommer det nog vara tillräckligt styvt ändå.

Eventuellt slipa lite och måla. Mer energi än så hade jag nog själv inte lagt på den båten. Men vill du göra det fint så kan du såklart göra om det så som det är konstruerat idag.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla noga på skrovsidan, så ser du skiftningen i laminatet. 

De har alltså plastat mot cellplastuppfyllnaden, förmodligen med typ plastlager emellan. Mot lilla vertikala kanten, längst ut mot relingen. Gick tydligen dåligt. Och 8 - 10 cm nedåt skrovsidan (uppåt mot kölen i bilden). Allt på utsidan skrovet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det väl ut i dag. 

IMG_20220630_200153.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och så här kan man lösa det på bästa sätt, som jag skrev ovan. 

Det röda är ny laminering runt hela båtens sarg, efter borstlipning av gelcoat, färg eller vad det nu kan vara. 

 

Är inte alls svårt att få till. Med möjlighet att avlägsna all fuktig skum. 

IMG_20220630_200133.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Tack för fina illustreringen. Jag ska se vad jag kan göra. Måste räkna lite på vad det hela kommer att kosta, med lagningarna, målning osv. Skulle vara ett sommar projekt men det kanske lönar sig mer att köpa en sjöfärdig båt trots allt. Känns lite fel att lägga ner pengar och tid på en hemmabyggd båt. Eller vad tycker ni? Kan dessa vara bra också? Den känns ju trots allt rätt så stabil och solid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde innan så handlar det om din ambitionsnivå och om du vill ha en fin båt eller om det skick du har nu räcker. Är det det första så är det nog bättre att köpa en begagnad i det skick du önskar.

Är det det senare så räcker det med att du lagar hålet ovan vattenlinjen då går den att använda. Relingen kan vara som den är om man vill. Spelar ingen roll för funktionen att där är vatten och sprucken. Kan man leva med den kosmetiska bristen så kan man låta det vara. 
 

Så allt beror på fin ambitionsnivå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes. Jag förstår. Svårt val detta 😬

Har kikat lite på en annons på en färdig båt. Skulle ni säga att det är värt pengarna? 15.000kr. Ingår 80kmh kärra samt 5hk mercury. Kastdäck byggt på den. Vet ni kanske vad det är för fabrikat? Eller om det är något hemmabygge? Det finns en skylt från Sjöfartsverket på den.

970832B8-CAE9-4E28-A50A-0E1CD21830E5.jpeg

2644299A-4835-4F60-B2A2-1A17944CEF89.jpeg

AEDDAB5C-34E2-4FBE-A0B4-5FE9F83F9152.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det beror ju på.

Har du pengarna till den?

Funkar motorn som den skall?

Kärran likaså?

Inga väsentliga skador på båten?

 

Så, ja absolut. Det där är ju en "riktig" båt. Är säkerligen inte hembyggd.

Det kanske även går att pruta nån tusenlapp på den? Det brukar gå att göra det vid båtaffärer.

 

Dessutom kan du ju komma ut på sjön omgående.

Om du sedan skulle vilja reparera "vraket" och då också lära dig plasta och laminera. så kan du ju göra det i lugn och ro.

Det är faktiskt ganska roligt, och inte alls så svårt som det känns innan man försökt.

Och efter en del tvätt, målning och puts, kan du nog sälja den och då få tillbaka materielkostnaden plus några hundra för jobbet?

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...