Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

Partialrigg

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På väg att byta båt till runt 32-34 fot och har haft som krav på 7/8 dels rigg. Sedan finns det ju 9/10 rigg, kan någon beskriva lite kring skillnaden?

 

stort tack !

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9/10-delar har kortare kaltopp, vilket gör de mindre trimbara, men samtidigt stabilare. Förutsatt att riggarna i övrigt är lika (t ex inga backstag, samma vinkel på spridarna, samma dimensioner). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-29 vid 23:31 skrev Peter_K:

9/10-delar har kortare kaltopp, vilket gör de mindre trimbara, men samtidigt stabilare. Förutsatt att riggarna i övrigt är lika (t ex inga backstag, samma vinkel på spridarna, samma dimensioner). 

Jag har hört sägas att 9/10 egentligen är masthead där man flyttat ner förstaget i syfte att kunna efektivisera användandet av en självslående fock. Att spilla vind ur toppen på storen med hjälp av akterstaget torde vara ganska effektlöst med 9/10.

7/8 är mer trimbart. 9/10 är nog lite av en kompromiss.

Själv har jag nästan 3/4-rigg. Jättemycket kaltopp. Väldigt lätthanterliga försegel och trimbart storsegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Janken:

Jag har hört sägas att 9/10 egentligen är masthead där man flyttat ner förstaget i syfte att kunna efektivisera användandet av en självslående fock. Att spilla vind ur toppen på storen med hjälp av akterstaget torde vara ganska effektlöst med 9/10.

7/8 är mer trimbart. 9/10 är nog lite av en kompromiss.

Själv har jag nästan 3/4-rigg. Jättemycket kaltopp. Väldigt lätthanterliga försegel och trimbart storsegel.

Jag har en Dixie 27, och den har ju 9/10-rigg med svepta spridare. Man får ha en kraftig utväxling på akterstaget eftersom man har kortare hävarm än t ex 7/8-rigg, men det går absolut att krumma masten. 
 

Varför en självslående fock skulle vara mer effektiv med nedflyttat förstag förstår jag inte riktigt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Varför en självslående fock skulle vara mer effektiv med nedflyttat förstag förstår jag inte riktigt. 

 

Ofta flyttar man ju masten bakåt samtidigt som man sänker förstagets infästning - för att få mer segelyta. Det är därav det blir mer effektivt skulle jag tro..

 

Sitter själv med en Comfort 32 där jag skulle vilja ha självslående fock, ska det var någon poäng måste jag nog flytta fram förstaget som idag sitter onödigt långt in. Kommer kanske en egen tråd om det någon dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också 3/4-rigg, i princip. Förstagsfästet är ca 9.9 m upp på en 13.2 m lång mast. Ser lite lustigt ut...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Ofta flyttar man ju masten bakåt samtidigt som man sänker förstagets infästning - för att få mer segelyta. Det är därav det blir mer effektivt skulle jag tro..

Såklart blir det mer yta om masten flyttas bakåt, men det har ju inget att göra med förstagets höjd att göra? Dvs om man flyttar ner förstaget 10% av masthöjden blir ytan mindre, däremot blir trimbarheten högre. 
 

7 minuter sedan skrev Dava:

Sitter själv med en Comfort 32 där jag skulle vilja ha självslående fock, ska det var någon poäng måste jag nog flytta fram förstaget som idag sitter onödigt långt in.

Hade självslående på min Dixie 27 när jag köpte den. Båten seglade som en kratta. Det blir alldeles för lite yta på en båt som är ritad med genua; jag hade nog behövt

ett par meter mast till för att det skulle funka, och risken är att det blir samma på en Comfort 32.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför en självslående fock skulle vara mer effektiv med nedflyttat förstag förstår jag inte riktigt

Jag har själv väldigt begränsad, för att inte säga obefintlig, erfarenhet av självslående fock . Men eftersom den skotas så långt in så blir det väl ganska intressant var twisten hamnar. Med längre akterlik blir tvisten längre och hanmar högre upp.

Som sagt. Jag har inte fördjupat mig i det men har hört det sägas angående moderna 9/10 riggar.

Själv harvar jag på med vinscharna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...