Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

MPPT- regulator fjantar sig.

Rekommendera Poster

I dag är det väldigt soligt, min Tracer-regulator gav bara max 0,5 A.

Det gick inte heller att stänga av lastutgången.

Detta har hänt en gång tidigare. Då som nu startade jag om regulatorn genom att göra den spänningslös på den sekundära sidan en liten stund.

Nu laddar den på med 6-7 A, och det går att både stänga av och sätta på lastutgången igen.

 

Är det någon som känner igen detta problem?

Vad kan det bero på?

Är det dax att byta ut regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte händer igen finns det väl ingen anledning att byta.

En gång är ingen gåg brukar man ju säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Om det inte händer igen finns det väl ingen anledning att byta.

En gång är ingen gåg brukar man ju säga.

Ja, men detta var ju andra gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är alla olika, men jag hade definitivt lagt till ett byte på "projektlistan", jag hade börjat prisbevaka de möjliga ersättningsprodukterna och jag hade noggrannare följt regulatorn uppförande för att försöka utröna hur prioriterat det är.

Elektronikkomponenter är ibland svåra att  tolka status på, men genom att ha bättre koll och kanske hitta ett mönster ifall det uppstår fler gånger.

 

Sen är det ju inte säkert att det är regulatorns fel, det kan ju vara något annat som gör att den låser sig, även om jag inte känner att det kanske är speciellt sannolikt. Vet inte om tracern är känslig för fel spänning in eller något sånt. Den borde ju vara skyddad för allt sånt kan man tycka.

 

Du har ju bra övervakning i båten så du bör ju märka rätt fort om/när det händer igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gausafeten:

Vi är alla olika, men jag hade definitivt lagt till ett byte på "projektlistan", jag hade börjat prisbevaka de möjliga ersättningsprodukterna och jag hade noggrannare följt regulatorn uppförande för att försöka utröna hur prioriterat det är.

Elektronikkomponenter är ibland svåra att  tolka status på, men genom att ha bättre koll och kanske hitta ett mönster ifall det uppstår fler gånger.

 

Sen är det ju inte säkert att det är regulatorns fel, det kan ju vara något annat som gör att den låser sig, även om jag inte känner att det kanske är speciellt sannolikt. Vet inte om tracern är känslig för fel spänning in eller något sånt. Den borde ju vara skyddad för allt sånt kan man tycka.

 

Du har ju bra övervakning i båten så du bör ju märka rätt fort om/när det händer igen.

Ja precis. Jag tror den hängt sig 5-6 gånger. Men i förrgår gjorde jag den spänningslös både på in- och utgång, väntade väl så länge som det tog att dricka en kopp kaffe, så att kondensatorer och annat hann ladda ur sig. Sedan igång igen, och sedan dess inget mer krångel, peppar,

Jo jag ser ett underhållsvärde i att titta på MT-5 och på BM- Clipper, istället för gamla repriser på TV… Till nästa säsong skall jag kanske parallellkoppla panelerna istället, har ju nu insett det ni andra redan skrivit, att seriekopplade paneler är känsligare för partiell skuggning.

 

Landströmskabeln har ännu inte tagits fram iallafall. Kör kylskåp + kylbox och det blir ström över, 85% på kvällen, vid 08 brukar det vara ”typ” 104%… men det säger väl mer om vädret än om paneler och regulator. Jag blåste upp gummibåten med en 230V luftpump, det tog en hel del, men laddades snart upp igen av solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men i förrgår gjorde jag den spänningslös både på in- och utgång, väntade väl så länge som det tog att dricka en kopp kaffe, så att kondensatorer och annat hann ladda ur sig.

Göra spänningslöst och koppla in enligt den ordning som framgår av instruktionerna tror jag är en bra åtgärd.

 

Hoppas det har löst sig med den åtgärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Göra spänningslöst och koppla in enligt den ordning som framgår av instruktionerna tror jag är en bra åtgärd.

 

Hoppas det har löst sig med den åtgärden.

Det var det jag gjorde, men väntade en stund innan jag kopplade in den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0EDE289B-7A9C-4964-88DE-1B14FB030BE2.thumb.jpeg.986224bf80aa3bebeb0dc23fa2b2ae64.jpeg

 

Nu ser det ut som det funkar igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...