Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anders89

Propeller problem rostfri

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

det är såhär att jag har en VP 225 v6 med sx-drev. orginal sitter en 21P alu propeller då gör båten ca 40 knop inom sitt Rpm band som är 4400-4800.

jag ville ha en stålpropeller så jag köpte en 21P men nu går båten söligare, redan vid 4800 RPM gör båten bara 35 knop och jag har mer gas o ge men vill ej övervarva. kan nån förklara hur det blir såhär? när stingray kör båten med SS propeller så kör dem 21P och båten gör då ca 44 knop.

 

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring kan vara att propellern inte riktigt har de data som den skall ha.

 

Jag har råkat ut för propeller som köpts med en viss stigning, men som avvek en hel del. Även om det är långsökt kanske du skulle se till att få propellern uppmätt på propellerfirma ?  Bara för att utesluta detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev IngemarE:

En förklaring kan vara att propellern inte riktigt har de data som den skall ha.

 

Jag har råkat ut för propeller som köpts med en viss stigning, men som avvek en hel del. Även om det är långsökt kanske du skulle se till att få propellern uppmätt på propellerfirma ?  Bara för att utesluta detta.

Hej! yes okej kan det vara så kanske.

rätta mig om jag har fel men OM det är en 21P viss ska den inte gå sämre då? känns helt sjukt jag tappar ju ca 9 knop från alu till SS 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej har tittat på min orginal den är 14/3/21 den nya är 14,1/4/21 kan det göra så stor skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Anders89:

Okej har tittat på min orginal den är 14/3/21 den nya är 14,1/4/21 kan det göra så stor skillnad?

Betyder 4'an att den är fyrbladig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att tolka siffrorna på original proppen men kan det vara så att du bytt till en propeller med större diameter vilket normalt förbättrar accelerationen men försämrar toppfarten.

 

Även rake och cuppning påverkar prestandan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är litet mellanrum mellan propp o drev? Kan de vara nåt?

9D5A8B43-192C-471C-A3F6-B80863C8A452.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

på den nya rostfria behöver man brickan som sitter orginal? Ni ser den passar i alu proppen men den passar inte samma på SS 

AEEF0D31-5A76-434B-BD09-48A73033D786.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara mindre area på bladen på den nya? Kan det betyda att den inte flyttar lika mycket vatten - alltså lättare att varva och slirar mer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej!

på den nya rostfria behöver man brickan som sitter orginal? Ni ser den passar i alu proppen men den passar inte samma på SS 

AEEF0D31-5A76-434B-BD09-48A73033D786.jpeg

Olika propellrar brukar kräva olika tryckbrickor. Du fick inte med någon till den nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

35 minuter sedan skrev Kane:

Olika propellrar brukar kräva olika tryckbrickor. Du fick inte med någon till den nya?

Nej 😕 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt större glapp på ss än orginal säkert lätt 5mm firman jag köpte av tror det kan vara att avgaserna kommer ut där o skapar bubblor som gör att den slirar. Ska testa med ny bricka från dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Anders89:

Där är litet mellanrum mellan propp o drev? Kan de vara nåt?

Ja de ser ut att vara ett lite väl stort avstånd. 

 

Kan du hitta beteckning på din gamla propeller så går det att jämföra med din nya?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...