Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MatsBerlin

Segelbåt eftersläp

Rekommendera Poster

Hej! Behöver flytta en segelbåt. Den står på en trailer som jag skulle kunna dra som efterfordon efter min personbil. Frågan är: hade ni vågat åka 20 mil med denna kärran? Förutsatt att däck etc är ok? Jag är orolig över att den inte har en stötta framifrån. Dåligt vid inbromsning tänker jag. Men det kanske är en överdriven farhåga när det bara går i 30km/h…

FA1F1744-39B9-4A29-AE64-8B3C9A2702D4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte vågat. Ser ut att vara rätt klena al-rör och dessutom vet jag av erfarenhet att hjullagren brukar protestera efter ett tag. 20 mil i 30km/h är ju rätt mastigt också. Är väl bara i Norrland man kallar det att flytta något 🤔 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glad att Du frågade. 

 

Men detta skulle inte jag heller våga mig på. 

 

Stöttorna är för klena. Nu tänker jag i sidled. 

Snedsträvorna ser dessutom att vara klammade mot stöttorna med typ skruvbart bandklämmor. 

Detta håller inte! Kommer att glid. 

Om inte annat så viker sig allt åt sidan. 

 

Mina stöttor av justerbara stamptällningsben av stål, började vika sig vid framkörning i hamnen! Typ 200 m. 

Allt ändå ordentligt kryssat och svetsa. 

 

Måste i vart fall vara svetsad och byggd ställning i grövre material. 

 

Med denna ställning kommer du inte långt är min tro. 

Inte ens med spännband från wincharna. 

 

Kan bli mycket dyrt om båten välter ut i vägbanan. 

 

Låna en kraftigare vagn och lyft över. Frakta sen allt med lastbil. 

 

Längs med står båten stilla av sin egen tyngd. 

 

Men jag kan ha fel, även om mina farhågor är mycket stora. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte heller vågat köra med den vagga båten står i. Det är en vagga som fungerar utmärkt stilla på land, men i rullning med olika dynamiska laster så tror jag inte det är en bra idé. Har haft sån vagga till min segelbåt, så jagvet vad det är för typ vagga. 
 

Även stöd fram (som du nämnde) och bak lär nog behövas. 30 km/tim med sån båt är rätt mycket rörelsemängd om man behöver bromsa kraftigt, båten  lär fortsätta (tippa) ut ur vaggan och in i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tror du lär ha en bil med tjänstevikt minst motsvarande vad ekipaget väger. 

Traktor går bra, tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog åt att anlita transport.

 

Har en ny fråga då…

 

Båten har en mb2 motor (saildrive-drev) som sticker rakt ner genom motorbrunnen.  Motorn är för tillfället uttagen för förvaring. Kan jag sätta i motorn enbart för att täta hålet så jag kan sjösätta och sedan pilla med att ”ansluta” motorn när båten ligger i sjön eller är det mer som måste lösas på land innan? Hoppa ni förstår frågan…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att du kan dela drev och motor. 

Och lyfta i motorn senare, om det inte är för trångt. 

 

Så skaffar du NY tätning mellan skrov och drev. 

 

Kan vara bara en större o-ring. Som troligen inte finns hos båthandare längre. 

Men om inte Momentum har en så (gissningsvis till typ hydraulcylindrar), så kan de tillverka sådan. 

 

Kan också vara en bälg. Men det lär du ju se nu, när maskineriet är urlyft. 

 

Kanske även passa på att byta motorkuddar. 

 

Polaren köpte kuddar hos en tillverkare här i Värmland till sin Yanmar YSE12

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Hybro:

Jag tror att du kan dela drev och motor. 

Och lyfta i motorn senare, om det inte är för trångt. 

 

Så skaffar du NY tätning mellan skrov och drev. 

 

Kan vara bara en större o-ring. Som troligen inte finns hos båthandare längre. 

Men om inte Momentum har en så (gissningsvis till typ hydraulcylindrar), så kan de tillverka sådan. 

 

Kan också vara en bälg. Men det lär du ju se nu, när maskineriet är urlyft. 

 

Kanske även passa på att byta motorkuddar. 

 

Polaren köpte kuddar hos en tillverkare här i Värmland till sin Yanmar YSE12

Så här ser motorn ut. Har en O-ringstätning. Den är hyfsat fräsch men klart bra att byta ut nu när motorn ändå är ute. Vet du var man kan få tag i en?

Namnlös.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor? 

 

Som jag skrev ovan, har varit uppe på forumet tidigare, finns knappast o-ringar i båtbutiker / verkstäder längre. 

 

Men rätt säker på att Momentum tillverkar det Du behöver. 

De svarvade bl a packboxar och tätningar till en maskin på mitt tidigare jobb. 

Gummit var vad jag förstod kraftigt nedkylt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Hybro:

Vad är det för motor? 

 

Som jag skrev ovan, har varit uppe på forumet tidigare, finns knappast o-ringar i båtbutiker / verkstäder längre. 

 

Men rätt säker på att Momentum tillverkar det Du behöver. 

De svarvade bl a packboxar och tätningar till en maskin på mitt tidigare jobb. 

Gummit var vad jag förstod kraftigt nedkylt. 

Det är en Volvo Penta MB2 

Redigerad av MatsBerlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...