Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mobisma_peter

Kompressionstest VP AQ231A V8 Smallblock Cheva 305

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 
Jag har en KMV 2001 med motor Volvo Penta AQ231A  smallblock v8 cheva 305 

 

Incedent:

Efter sjösättning så gick båten bra på låga varv och när jag försökte plana upp båten över 2000 varv så bluddrar båten eller spikar den. så jag gjorde följande till att börja med att köpa och byta ut. 

  1. Tändstift 
  2. Rotor
  3. Fördelarlock
  4. Tändkablar
  5. Lämnade in förgasaren på rengöring

Testade även följande utan resultat.

  1. Koppla förbi soppaslangen med en trycktank istället för att se att det inte var dålig bensin i tanken. 

 

Nu har jag och en kompis gjort kompressionstest och fick följande resultat. Vad kan vara tänkbara fel? 

Cylinder 6 har 0 kompression och cylinder 4 ytterst lite kompression

 

Tabell efter testet

Cylinder 1 | psi 130 eller  9kg

Cylinder 2 | psi 160 eller 11kg

Cylinder 3 | psi 170 eller 12kg

Cylinder 4 | psi  40 eller  3kg

Cylinder 5 | psi 170 eller 12kg

Cylinder 6 | psi    0 eller   0kg

Cylinder 7 | psi 170 eller 12kg 

Cylinder 8 | psi 170 eller 12kg

 

Jag skulle ju givetvis ha gjort kompressionstestet först :)

 

 

Redigerad av mobisma_peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mobisma_peter:

Cylinder 6 | psi    0 eller   0kg

 

Kan en ventil fastnat i öppet läge ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har 2 cylindrar som är i princip helt utslagna och 1 som är halvbra, 9 kg är på gränsen.

Du behöver göra en leakdown test på dessa 3 cylindrar för att avgöra var felet sitter.

Komptestet ni gjort talar bara om att det är fel, inte var felet sitter.

Nu vet jag inte vilket ordning det är mätt, men är cyl 1-4 ena banken och 5-8 den andra?

Eller är det mätt enl tändföljden?

 

Kan vara vad som helst, ventilfel, kolvringar, sprickor, topplockspackning etc etc.

Visst man kan börja riva av topparna, är ju dit man eventuellt kommer i alla fall.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Gelis och tack för svar så här sitter cylindrarna

8  7

6  5

4  3

2  1

 

Vad innebär en leakdown test hur gör man den?

Tändordningen är följande för den här motorn AQ231A 

1-8-4-3-6-5-7-2 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo hur cylindrarna sitter vet jag, men hur har ni mätt?

 

Har ni mätt i den här ordningen?

Högra banken (sett från remskivorna) har 1,3,5,7

Vänsta banken 2,4,6,8

 

Eller numrerat och mätt så här

Höger 1,2,3,4

Vänster 5,6,7,8

 

Det här är avgörande då det saknas komp på 4 och 6  och om ni mätt enl det första ex. så ligger dessa cylindrar bredvid varandra och skulle då kunna tyda på en blåst topplockspackning mellan dessa cylindrar.

 

Men har ni numrerat och mätt enl det andra ex så ligger dessa dåliga cylindrar i varsin bank och har inget att göra med varandra.

 

När ni gjorde kompprovet var alla stift bortplockade?

 

Leak down beskrivs bla här

 

 

 

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...