Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille26

Söker åsikter och tips, uppgradera eller satsa på ny?

Rekommendera Poster

Hej! Skickar ut en fråga för att söka åsikter och bli lite klokare. Inser att det är en personlig känsla mer men ni får gärna dela med er vad ni tycker!

Idag har jag en Maxi 77, den är i fint skick och jag har lagt ner några timmar på att göra den finare. Jag har den i Vättern och har idag inga planer på att segla på öppet hav. 
Grejen är att familjen växer och jag går i tankarna på att ha en något större och stabilare, med lite större boytor, gärna en bättre toalett också. 
Frågan är, enligt er, är det mer värt att lägga ner några tusen på att uppgradera Maxin, montera rulle på förstag, nya segel, fortsätta renovera upp den. Eller sälja den och köpa en 30 fotare/halvtonnare med lite mer ytor, typ Scampi 30 eller liknande båt.

Hur stor skillnad upplevs 30 fot mot 25, och är det värt besväret med båtbyte när det gäller boytor och segelegenskaper för familjesegling med Maxi 77 kontra Scampi 30, Beason 31 eller liknande halvtonnare.

Tack för era åsikter!

mvh Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du uppgraderar Maxin med rulle och nya segel osv så kommer den inte bli större, rymligare och få en bättre toa. Men det har du ju redan räknat ut, såklart. Så frågan blir mer filosofisk än teknisk tänker jag. Det handlar om hur mycket pengar man vill låsa i en båt, och hur mycket mer man kommer använda en dyrare båt.

Jag utgår här från mig själv när jag resonerar. Jag har en båt som är marginellt större än en Maxi 77, men min familj består av jag och två barn varannan vecka. Vi trivs med att vara ute några helger i fint väder, och någon längre tripp på en vecka på semestern. I övrigt är det jag själv som drar ut en helg eller så, och en hel del kvällsseglingar blir det också. Barnen växer snabbt, båten börjar bli trång - men å andra sidan är de inom några få år så stora att de har egna liv, och då inte vill följa med alls? Och då är det ju bara jag själv som seglar, och då blev båten lagom stor igen. Det är dessutom skönt att slippa den ekonomiska ångesten att ha en dyr båt vid en brygga om det är skitväder en period, så som i höstas när det regnade så gott som varenda helg.

Å andra sidan... 🙂

Om du, familjen och alla inblandade tycker att båtlivet är det roligaste som finns; köp en båt som är så stor och bekväm ni kan. Såklart upplevs en större båt oerhört mycket rymligare och med detta kommer även bekvämligheten, och den seglar med ett helt annat driv vilket är trevligt. Det är också sjysst med en ordentlig toalösning, och att alla känner att de får plats under segling och inne i båten. 

Om du gillar din Maxi 77 men vill ha lite större; varför inte kika på en 84 eller en 87:a? 84:an är som en större 77:a, medan 87:an är en halvtonnare. Albin Cumulus är inte heller tokig; lägg även den till listan om du skall leta annat.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Även om du uppgraderar Maxin med rulle och nya segel osv så kommer den inte bli större, rymligare och få en bättre toa. Men det har du ju redan räknat ut, såklart. Så frågan blir mer filosofisk än teknisk tänker jag. Det handlar om hur mycket pengar man vill låsa i en båt, och hur mycket mer man kommer använda en dyrare båt.

Jag utgår här från mig själv när jag resonerar. Jag har en båt som är marginellt större än en Maxi 77, men min familj består av jag och två barn varannan vecka. Vi trivs med att vara ute några helger i fint väder, och någon längre tripp på en vecka på semestern. I övrigt är det jag själv som drar ut en helg eller så, och en hel del kvällsseglingar blir det också. Barnen växer snabbt, båten börjar bli trång - men å andra sidan är de inom några få år så stora att de har egna liv, och då inte vill följa med alls? Och då är det ju bara jag själv som seglar, och då blev båten lagom stor igen. Det är dessutom skönt att slippa den ekonomiska ångesten att ha en dyr båt vid en brygga om det är skitväder en period, så som i höstas när det regnade så gott som varenda helg.

Å andra sidan... 🙂

Om du, familjen och alla inblandade tycker att båtlivet är det roligaste som finns; köp en båt som är så stor och bekväm ni kan. Såklart upplevs en större båt oerhört mycket rymligare och med detta kommer även bekvämligheten, och den seglar med ett helt annat driv vilket är trevligt. Det är också sjysst med en ordentlig toalösning, och att alla känner att de får plats under segling och inne i båten. 

Om du gillar din Maxi 77 men vill ha lite större; varför inte kika på en 84 eller en 87:a? 84:an är som en större 77:a, medan 87:an är en halvtonnare. Albin Cumulus är inte heller tokig; lägg även den till listan om du skall leta annat.


Tack för svaret! Jag skulle säga att jag är närmre ditt första senario. Köpte Maxin mot sambons vilja och det blir mer bryggsegling på svaj än faktiska seglatser just nu. Därför bör även en större båt gå att på egen hand eller på två personer.
Mer utrymme och mer bekvämligheter ökar chanserna att vi åker till båten och spenderar tid där så som du säger, att fortsätta uppgradera Maxin kommer inte ge mer utrymme eller förvandla portapotti till spoltoa! 😊

Jag har tittat lite på både 87 och 95, men tyvärr finns inte många i min närhet där även priset passar budget. Min båtklubb har speciell uppställning så stöttor fungerar inte, det behöver vara vagn eller en rejäl vagga.

/ Christian

 

Redigerad av Chrille26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Chrille26:

Mer utrymme och mer bekvämligheter ökar chanserna att vi åker till båten och spenderar tid där så som du säger,

Nja... nä, det sa jag väl inte?
Min erfarenhet är tyvärr att det inte stämmer alls; gillar sambon inte båt- och sjöliv i en liten båt, gillar man det inte heller en större båt. Tyvärr. Gillar man båt- och sjöliv, men känner sig begränsad i storleken för att man vill vara ute mer, så är det läge att uppgradera.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag köpe segelbåt, var första kravet ståhöjd i åtminstonde ruffen. 

Har nu haft min Cumulus i 15 år. Ca 1200 övernattningar främst på Vänern. 

Ja, toaletten finns s a s mitt i båten. Dörr mot ruffen, men ej mot förpiken. 

 

Sittbrunnstält är trevligt.

 

 

- Polaren har en Maxi 84 som ska säljas. En hel del nytt. Påkostad runt 100 000 kr. Badbrygga, Sittbrunnstält värmare, nya segel, trebladig folding mm mm. Motorn ej renoverad vad jag vet. S-drev. 

 

Möjligt att det kommer att bli ännu en Maxi 84, med helrenoverad motor och drev. Också påkostad i övrigt. 

 

 

Maxi 84 är möjligen lite mer trevlig och ombonad inuti, har ett bra bord. Känns ut som bobåt. Avskild toalett. 

 

Bordet i Cumulus är mest i vägen, så den har jag ersatt med ett Lagunabord, som jag kan vika undan. 

 

Här kommer en länk med min båt o mitt båtliv. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

 

Nu fick du sysselsättning 🤪

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja... nä, det sa jag väl inte?
Min erfarenhet är tyvärr att det inte stämmer alls; gillar sambon inte båt- och sjöliv i en liten båt, gillar man det inte heller en större båt. Tyvärr. Gillar man båt- och sjöliv, men känner sig begränsad i storleken för att man vill vara ute mer, så är det läge att uppgradera.

 

Blev lite felciterat av dig där, syftade på delen där uppgradering av Maxins rigg inte ger större bekvämligheter:

”så som du säger, att fortsätta uppgradera Maxin kommer inte ge mer utrymme eller förvandla portapotti till spoltoa!”

Kanske var otydligt av mig där.

Finns det liten chans att övertyga sambon så är det värt det! 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Häng med på provseglats några dagar. 

 

Lämnar Skoghall kommande lördag. Kryss ned till Ekenäs eller Djurö. 

 

Från Ekenäs går det buss till Säffle. Tåg till Karlstad, buss till Skoghall. 

 

Plats finnes. Denna gång blir det bara jag och hunden. 

 

Färden blir sedan inre skärgård, Millesviks skärgård, med mängder av öar, upp mot Säffle.

Eller ned till Kollandsö, Läckö Slott och Spiken. 

 

Beror på vinden. Dyrt med diesel, typ 0.8 liter i timmen. 

 

Hör av dig om intresse finns. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

När jag köpe segelbåt, var första kravet ståhöjd i åtminstonde ruffen. 

Har nu haft min Cumulus i 15 år. Ca 1200 övernattningar främst på Vänern. 

Ja, toaletten finns s a s mitt i båten. Dörr mot ruffen, men ej mot förpiken. 

 

Sittbrunnstält är trevligt.

 

 

- Polaren har en Maxi 84 som ska säljas. En hel del nytt. Påkostad runt 100 000 kr. Badbrygga, Sittbrunnstält värmare, nya segel, trebladig folding mm mm. Motorn ej renoverad vad jag vet. S-drev. 

 

Möjligt att det kommer att bli ännu en Maxi 84, med helrenoverad motor och drev. Också påkostad i övrigt. 

 

 

Maxi 84 är möjligen lite mer trevlig och ombonad inuti, har ett bra bord. Känns ut som bobåt. Avskild toalett. 

 

Bordet i Cumulus är mest i vägen, så den har jag ersatt med ett Lagunabord, som jag kan vika undan. 

 

Här kommer en länk med min båt o mitt båtliv. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

 

Nu fick du sysselsättning 🤪


Kul läsning i din projekttråd och bra jobbat! Jag ska beta igenom alla sidor för inspiration. Som klåfingrig tekniker som jobbar praktiskt på verkstad tycker jag att fixandet är halva nöjet.

 Tack också för inbjudan! Jag återkommer om det. 😊

Maxi 84 är absolut en intressant modell, skulle den finnas i Vänern är även det ett stort plus!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda finns med hemmahamn på Skoghall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är in mail:

 

Toni.henriksson@telia.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker du skall lägga pengarna på en större båt. Skillnaden i boende komfort ökar massor mellan 25 o 30 fot. Maxins värde ökar ej heller speciellt mycket med dyra uppgraderingar. Försök hitta en 30 fotar e med rulle o den utrustning du önskar,

finns ju många fina äldre båtar, såsom Scampi. Comfort 30.Ballad

sen finns det ju en del nyare med. tex Omega 30. Albin Delta osv

Mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att det oftast lönar sig att köpa "nytt" större uppdaterat beg istället för att uppgradera själv. Du kan ju i princip hitta båtar som säljs för mindre än motorinstallationens värde för några år sedan idag. Problemet just nu är troligen att få såld sin andra båt, känns som marknaden torkat ut lite. 

 

Sen vad gäller min bättre hälft så är bekvämligheter ett "måste" för att stanna ute lite längre, och även underlätta livet med barn ombord. Så (el)toalett i eget rum, ett vettigt kök och värme är viktigt, även att det ska kännas ombonat ombord. Även fokus på vad vi gör ute på sjön, endast transport segling till tilltänkt destination om man kan hålla hyfsad fart. Allt i mindre portioner...

 

Men nu har du ju en "billig" båt som kanske inte ger dig så mycket huvudbry om den inte används lika mycket som du hoppats på. Köper du ngt dyrare, tar lån etc så kanske det blir mer friktion inom familjen om man fortfarande inte använder den...? 

 

Du säger att du köpte denna mot din frus vilja, ville hon ha en annan typ av båt eller ingen båt alls? Kan ju vara värt att fråga haha

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som ofta inte tas upp är, vad vill personen ha ut av seglingen? Är det en Volvo 740 eller en Golf GTI? Maxi 84 ligger närmare Volvon och Albin mer VW .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, för de fina orden🥰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar och tips! 
I mitt fall med sambon så handlar det mycket om bekvämligheterna och att det känns rymligt och bekvämt. Att segla snabbt är ingen prio så snarare en Volvo än Ferrari. Nästa säsong kommer vi också ha en nyfödd om allt går bra, och då skulle det såklart kännas bättre med en större stabil båt.

Det känns som att det bästa vore att sälja Maxin och investera i en bra uppdaterad halvtonnare.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Tack så mycket, för de fina orden🥰

Jag har haft två 78:or, så Norlinska segelegenskaper känner jag till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Chrille26:

Tack för alla tankar och tips! 
I mitt fall med sambon så handlar det mycket om bekvämligheterna och att det känns rymligt och bekvämt. Att segla snabbt är ingen prio så snarare en Volvo än Ferrari. Nästa säsong kommer vi också ha en nyfödd om allt går bra, och då skulle det såklart kännas bättre med en större stabil båt.

Det känns som att det bästa vore att sälja Maxin och investera i en bra uppdaterad halvtonnare.


 

Om du kan hitta en icke halvtonnare är mycket vunnet. De ritades efter mätregel med allt vad det innebär negativt för familjesegling. Ofta liten volym på akterpartiet. Men det finns naturligtvis undantag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller helt och fullt med vad Comfort4 skrev i tidigare inlägg. Det är ingen poäng att lägga ner mer pengar på 77:an. Du kommer aldrig få tillbaka dem och båten kommer kännas hopplöst för liten med en knodd. Att ha en toa precis vid huvudkudden är inte heller någon höjdare, men är en garanti att sambon definitivt aldrig kommer gilla båten.

 

Hade en maxi magic med fru och två små. Typ samma planlösning som 77:an.

Funkade när barnen var små, men när de började komma upp i 5 års ålder tyckte de inte det var så trevligt när de låg i förpiken och någon ska kakka precis bredvid huvudkudden.


Nä, satsa på något större och som redan är uppgraderat med mycket nytt. Det är mitt tips🙂 Och med stängbar dörr till toa👍

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev excel319:

En fråga som ofta inte tas upp är, vad vill personen ha ut av seglingen? Är det en Volvo 740 eller en Golf GTI? Maxi 84 ligger närmare Volvon och Albin mer VW .

Albinen är snarare en Volvo 940 😁

Inte för att det är något fel med en sådan. 

Min egen Dixie 27 är nog mer en konstig fransk bil som ser snabbare ut än den är och har en del udda lösningar som vissa är lyckade, andra inte. 
 

(…ursäkta OT…)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare titta på en "ny" båt istället för att lägga pengar på uppgradering. För ökad komfort så försök hitta en båt med självslående fock.
Åtminstone partialrigg så du slipper de stora förseglen. (Om du inte tänker kryssa så spelar det dock mindre roll.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...