Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Albin_22

Albin AD-21 problem

Rekommendera Poster

Har nyligen hämtat en Albin 25 -70 med en Albin AD-21 som är svårstartad.

 

Historia: Förre ägaren hade problem med alger i tanken, lämnade in på verkstad som gjorde rent tank, insprutningspump och hela köret. Efter det gick båten bra i några år. Båten har stått på land i två år och motorn satt fast när vi skulle provstarta.

 

Vi drog hem båten och fick loss motorn genom att bända på svänghjulet, men motorn ville inte starta. Luftade hela bränslesystemet och kontrollerande att det kom diesel ur spridarna. Inga konstigheter där utan fina dieseldimmor. Efter flera timmars startförsök och luftande av bränslesystem hoppade den igång och vi lät den gå i 10-15 min innan vi stängde av den. Vi gjorde ett startförsök direkt efter och då startade den direkt. Trodde då att problemet var löst och att den bara var tjurig efter att ha stått så länge.

 

Iläggning några dagar senare och den vägrar då att starta, åker dit morgonen efter och då startar den nästan direkt när jag lyfter ventilerna på spaken, håller inne stoppknappen, kör startmotorn några sekunder och sedan samtidigt släpper stoppknappen och ventillyftarna. Vi åker ut på sjön och kör drygt en timme utan problem. Nästa dag lite svårstartad men startar, startar sedan igen nästan direkt med varm motor. Nästa dag vägrar starta och vi får bogseras i land.

 

Jag tror inte det är något bekymmer med bränsletillförseln utan problemet ligger i att dieseln inte förbränns.

 

Efter detta har jag kollat tanken och den var klininskt ren från alger, plockat ur spridarna och ultraljudstvättat dom, spridarspetsarna var lite missfärgade så dessa ska bytas ut och sedan provtryckas. Kompressionen i motorn ska vara 21kg, mätt upp till endast 16kg i främre cylindern och ca 25kg i bakre (mätaren gick bara till 21).

 

Den låga kompressionen i ena cylindern borde vara en orsak till tändningsproblemet. Ventilspelet ska vara 0,3mm, det låg mellan 0,3 och 0,45. I och med att motorn satt fast funderar jag på om vi har skadat någon kolvring. Vad annars kan orsaka låg kompression?

 

För att kolla/byta kolvringar antar jag att jag måste lyfta ur motorn, hur mycket jobb drar det med sig med justering mot backslag osv?

 

Andra ideer om varför den är så svårstartad vid kall motor?

 

Lång text och många frågor men hoppas någon har någin ide.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt detta med att inte motorn alltid startar beror förmodligen på luft i bränslesystemet. 

 

Lossa dieselrörens (från pumpen) skruvkopplingar på spridarnal ite åt gången då du fått fart på motorn. 

Lossa bara såpass att motorn går ned i varv. 

Upprepa flera gånger.

 

Dålig komp på ena cylindern är förmodligen typ rostskador, eller brott på kolvringar. Men kan lika, gärna vara en ventil som läcker. 

 

Angående lyfta ur motor mm. 

Inget att avskräckas för. 

Rak axel? 

Linjering finns beskrivet på forumet. 

Passa då på att se över propelleraxel tätningen. 

 

Och sist. Byt alla bränsleslangar. Det blir sprickor i dem, som inte alla gånger syns.

Köp inte Biltema. Vänd dig till t ex Hydroscand. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Hybro:

Allt detta med att inte motorn alltid startar beror förmodligen på luft i bränslesystemet. 

 

Lossa dieselrörens (från pumpen) skruvkopplingar på spridarnal ite åt gången då du fått fart på motorn. 

Lossa bara såpass att motorn går ned i varv. 

Upprepa flera gånger.

 

Dålig komp på ena cylindern är förmodligen typ rostskador, eller brott på kolvringar. Men kan lika, gärna vara en ventil som läcker. 

 

Angående lyfta ur motor mm. 

Inget att avskräckas för. 

Rak axel? 

Linjering finns beskrivet på forumet. 

Passa då på att se över propelleraxel tätningen. 

 

Och sist. Byt alla bränsleslangar. Det blir sprickor i dem, som inte alla gånger syns.

Köp inte Biltema. Vänd dig till t ex Hydroscand. 

 

Tack för snabbt svar, ska kolla över slangar och lufta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Albin_22:

Den låga kompressionen i ena cylindern borde vara en orsak till tändningsproblemet. Ventilspelet ska vara 0,3mm, det låg mellan 0,3 och 0,45. I och med att motorn satt fast funderar jag på om vi har skadat någon kolvring. Vad annars kan orsaka låg kompression?

Jag tror också den låga kompressionen kan vara bidragande till startsvårigheterna, i synnerhet kall. Tror även din mätare visar lite för mycket, för 25kg är RUSKIGT mycket. Dvs troligen är en cylinder ok (kring 21kg) och den andra halvkass, betydligt under 16kg (kanske 10-12).

 

Precis som redan nämnts så kan dåligt komp bero på rost i cylindrarna/skadad cylindervägg, men också på otäta ventiler. Den satt ju fast av någon anledning, dvs troligen rostat fast p.g.a. fukt.

Vad händer med kompet i den "dåliga" om du sprutar in olja genom spridarhålet före testen ?  Ökar det tillfälligt är det sannolikt en kolvring som sitter fast, är skadad eller skadat lopp. Om inte, skulle jag misstänka ventilerna.

 

Visst kan luft vara orsaken, men motorn har ju gått ett par timmar nu. Och du har ju ett fel/svaghet i och med dålig komp, så jag hade börjat med att kolla upp det. Lyft ventilkåpan och ev. toppen. Glöm sedan inte ny topplockspackning när du väl funnit felet och återmonterar.


Om det sedan landar i något mer är, precis som @Hybro skriver, ett motorlyft inget att dra sig för på en A25. I synnerhet inte en "liten" AD21 😛. Jag lyfte i den här i min förra båt medelst handkraft och kättingspel, och det gick ändå väldigt smidigt:

bild.png.53eab3a1b5da1bd802ac2e1ec4202a5d.png

 

Du har väl bytt olja/filter, och hur såg då oljan ut ? 

Om den inte var svart eller mörkbrun utan ljusare och/eller grå/cremefärgad är det lika bra att lyfta ur motorn och se hur det ser ut med t ex vevlagringen. För färgen tyder då på att det varit fukt i vevhuset/tråget, och med rostiga ramlager kommer du antagligen få mer problem ganska snart. Överväg också att köpa en billig reservdelsmotor att plocka ifrån. AD21 är inte ovanlig och behöver inte vara dyr (även om en del som säljer tror det).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Jag har inte bytt olja, förre ägaren bytte olja+filter strax före han ställde ner den och den är svart och fin.

 

Jag ska prova att byta all bränsleslang och dieselfiltren, och sedan testa ditt tips med olja i cylindern och se om det påverkar kompressionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Albin_22:

Tack för bra svar. Jag har inte bytt olja, förre ägaren bytte olja+filter strax före han ställde ner den och den är svart och fin.

Om båten stått flera år (och dessutom fastnat) är det A och O att i alla fall kosta på den fräsch olja.

 

"Svart och fin" ?  En ny olja (och olja i ren/ny motor) förblir brun/sirapsfärgad ett tag, svart olja tyder på att den tagit upp sot och är "använd".

 

Inte för att det kanske hjälper de akuta startproblemen, men var snäll mot motorn och kosta i alla fall på den fräsch olja....😞

 

Edit: Jag hade börjat med kompressionen och tagit bränsleslangar m.m. sedan. Motorn går ju när den väl startat. Men visst, allt behöver ju gås igenom på sikt 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt försök idag. Bytte alla bränsleslangar av gummi, dieselfiltret och förfiltret och tömde/rengjorde vattenavskiljaren (inget synligt vatten). I med nyrenoverade spridare och började lufta. Efter många om och men startade den och vi tog en tur på en timme. Åter i hamn var den fortfarande svårstartad och fick köra länge på starten innan den hoppade igång.

 

Dock märkte jag att det kom avgaser ur luftintaget när vi försökte starta motorn. Är det en ventil som läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går den, så här gjorde jag.

 

Droppade ner lite olja i problemcylindern och kompen blev inte något bättre som tur var. Rev av toppen och slipade in ventilerna, avgasventilen på problemcylindern läckte kraftigt då sätet var väldigt ärgat. Det sätet byttes ut.

 

Bytte alla packningar i sotningssatsen och ställde in ventilspelet igen. Luftade bränslesystemet på nytt och motorn hoppade igång efter 5 sek på första försöket.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extra plus i kanten för din återkoppling, och grattis till väl utfört arbete !

Felet du hittade hänger ju f.ö. bra ihop med symptomen som att motorn satt fast, startsvårigheter och lågt komp. Nu har du förhoppningsvis en pålitlig motor för lång tid framöver.

 

Och den som en gång hittar din tråd vid en sökning, kanske p.g.a. liknande problem, kan då också hitta information om slutlig orsak och åtgärd i tråden 🙂.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte återkoppla här då problemet inte är helt löst och jag har påbörjat en lite mer omfattande renovering/översyn.

 

Vi använde båten resten av sommaren utan problem, men sedan stod den ca 1 månad innan upptagning och då hade startmotorn fastnat så den startade inte. Bogserade den till rampen och tog upp den, väl hemma tänkte jag istället dränera ut vattnet ur motorn genom avtappningskranarna men den nedre kranen var helt tät av rostflagor. Det var droppen för mig och jag beslöt mig för att lyfta ur motorn och ge den en ordentlig genomgång. 

 

Fick omedelbart ytterligare en käftsmäll då jag inser att det dessutom är vatten i oljan, lyfter ventilkåpan och det ser inte så roligt ut.. Jaja bara att börja felsöka och se vart vattnet kommit in, skruvar av grenröret och ser att kylkanalerna är i stort sett helt täta av sot, det ligger dessutom flera impellervingar i rörböjen på undersidan, plockar ur alla frostpluggar och får ut all skit ur kanalerna. Jag vill tro att det här är boven till allt, vattnet kom inte förbi grenröret och kröp då bakvägen genom avgasventilen och in i motorn??

 

Kollar kylkanalerna i motorn och känner med en ståltråd att det ligger rost/grus i nedersta 3-4cm, fyller kanalerna med citronsyra i två dygn och lyckas sedan blåsa och skölja ur detta genom avtappningshålet.

 

Har plockat isär toppen och rengjort och oljat in allt där, plockat bort två impellervingar från termostathuset, kokat och kontrollerat termostaten. Skruvat isär och smörjt upp startmotorn så att den fungerar igen.

 

Kvar att göra: Skruva ner och rengöra oljetråget och allt man kommer åt där, byta alla kylslangar, kolla över vattenpumpen, köra igenom motorn med olja tills allt vatten är borta. Slutligen tänkte jag gå över den med ny färg.

 

Det är i alla fall skönt att ha motorn på en pall i garaget och slippa ligga i båten och skruva.

Albin1.jpg

Limpa.jpg

Topp2.jpg

Topp1.jpg

Redigerad av Albin_22
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny uppdatering. Motorn är nu rengjord från alla gammal olja, och jag kom på hur vattnet kom in i motorn. Det var ju naturligtvis när jag lyfte toppen i somras, då rann allt vatten i kylkanalerna i toppen ur och en del rann ner i hålen för stötstängerna. Dumt men skönt att bocka av den. Har gått över motorn med en första strykning färg i väntan på nya packningar, filter och impellrar, närmar sig provstart👍

20230203_181935.jpg

20230203_181830.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det provstart, den hoppade igång direkt efter att jag blåste in varmluft i insuget. Lät den gå en kort stund bara, ska låta den gå 1h någon dag och se om oljan behöver bytas efter det.

 

Det var olja/vatten även i svänghjulskåpan så svänghjulet har skruvats loss och rengjorts och packningarna på vardera sida svänghjulet byttes. Bytte även packningarna på impelleraxeln OM det var där vattnet letade sig in från början. 

 

Så projektet kan väl ses som avslutas, den ska bara målas igen nu när allt sitter på plats och sedan monteras ner i båten igen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för din tråd och har fått mycket inspiration/stöd av den. 

 

Idag ska jag sätta ihop min motor igen, men blir lite konfunderad över om topplockspackningen har någon upp/ner-sida. Det är ingen text på, men den är jämnare på ena sidan. 

 

Är det något du minns? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Morning:

Jag tackar för din tråd och har fått mycket inspiration/stöd av den. 

 

Idag ska jag sätta ihop min motor igen, men blir lite konfunderad över om topplockspackningen har någon upp/ner-sida. Det är ingen text på, men den är jämnare på ena sidan. 

 

Är det något du minns? 

Den passar bara åt ett håll, i ena hörnet är det ett litet hål för en oljekanal, var noga med att på den rätt ställe.

Snapchat-1571594109.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Tänkte man kunde spegelvända den, men nu ser jag att den inte är symmetrisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...